Vlakslijpmachine

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Vlakslijpmachine

Bericht door devroedekim »

Na het vele meelezen hier op het forum en rondkijken op het wereldwijde spinnenweb vraag ik mij af of het mogelijk is een vlakslijpmachine te maken met een bewegend portaal zoals een portaalfreesmachine .
Volgens mij zou dit mogelijk moeten zijn middels een goed stijve constructie met een voldoende stevige en zware basis.
Moest iemand hier suggesties of meningen over hebben hoor ik het graag.
Mvg kim
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door lordprimoz »

https://youtu.be/SRU9O1Cv8yM

Maar ik zou marktplaats in de gaten houden of er niet een mooie voorbij komt voor niet al teveel geld.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door Markus »

Ik heb zelf meerdere van die joekels van Hiwin geleidingen rails = 65mm breed, 1 wagen weegt iets van 10kilo. Een van de ideeen is om daar een vlakslijpmachine van te maken, wellicht met een betonnen frame. Wat voor oppervlak moet jouw machine kunnen slijpen ?

Greezt,

Markus
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door devroedekim »

Ik heb nog niet echt plannen het is eerder meer brainstormen nu en binnen een paar weken beginnen met het ontwerp eens het op het werk wat rustiger is want met de feestdagen in zicht zijn het drukke tijden.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door Grafjan »

Op mijn werk staat er een in het magazijn.
Ik kan wel eens informeren of mijn baas hem
voor een schappelijke prijs weg wil doen, mocht je interesse hebben.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door devroedekim »

Het gaat mij eigenlijk meer om het uitdenken van een concept en het realiseren ervan dan het kopen als je wil en goed zoekt kan je alles kopen maar waar is de Fun dan eigenlijk nog?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door Grafjan »

Klopt. Zelf maken is leuker
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er bestaan wel protaal slijpmachines,
17803maar nu ik er over nadenk bewogen ze wel altijd de tafel met werkstuk.
Het grappige is dat de machines waar ik dat zag net zo makkelijk van een schaafbeitel werden voorzien als van een slijpkop. Best leuk zo'n slede van 8 meter heen en weer zien bewegen, en dan van die schaafkrullen waar je bijna een wipkip mee kunt maken.
Het zou natuurlijk met stabiliteit te maken kunnen hebben, die tafel glijd lekker op een oliefilm heen en weer en wordt door de steen alleen in bewegingrichting tegengehouden, opgetild zal ie niet worden, en naar beneden kan die niet want daar zit de geleiding.
Ondertussen is de portaal van de steen vast aan de wereld verbonden en heeft optimale stijfheid. Wanneer de portaal zou moeten bewegen is er per definitie ergens speling voor die portaal om b.v. opgetild te worden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door devroedekim »

Ik heb een filmpje gevonden maar dit concept zou ik wel wat willen uitvergroten

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Oke, hoe groot denk je aan ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door devroedekim »

Ik dacht om te beginnen eigenlijk redelijk klein 1000 x 500 bewerkbare oppervlakte en weet dat de machine redelijk groot zal uitvallen maar hierna zou ik 1 willen maken van 2000 x 1000 zodat ik ook toekomstige zelfbouw zou kunnen vlakslijpen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En dan kom je bij het kip-ei verhaal, waarmee begin je.
Nu wil ik je het plezier van het bouwen dan zo'n machine absoluut niet ontnemen, :lol: maar...
Wanneer je 'iets' hebt wat recht kan frezen, kun je die zelfbouw ook frezen, dat montagevlak voor die lineair geleiders hoeft echt niet geslepen te zijn, maar het is wel heel prettig als er een recht vlak is met ernaast een randje zodat je de rails daar tegen aan vast kunt trekken en zodoende een rechte geleider hebt, iets wat eigenlijk toch wel het lastigste stuk is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door Markus »

Wellicht is het dan een idee om een graniet vlaktafel te gebruiken of zoals ik in mijn hoofd heb een (of twee) ontzettend bot stuk geslepen staal: een Hiwin HGW65 (63mm breed 53 hoog). Die is dan meteen je geleiding, en dus ook een deel van het frame. Ik weet, klinkt als overkill en dat is het ook, maar ik weet niet goed wat ik anders met die dingen moet, ander idee is een armige plasma snijder.

Greezt,

Markus
devroedekim
Berichten: 27
Lid geworden op: 17 okt 2013 16:41
Contacteer:

Re: Vlakslijpmachine

Bericht door devroedekim »

Mijn idee was om alles te gieten in beton ook deels als experiment met inderdaad een stevige geleiding maar ik ben aan het nadenken om verschillende lineaire geleidingen te gebruiken onder een soort van voorspanning om zo de individuele speling weg te werken
Plaats reactie