Verschil IGBT vs. MOSFET

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door ruudpg »

Ik heb een vraag, totaal niet cnc gerelateerd, maar wil het toch proberen omdat ik weet dat we hier ook een aantal electronica experts hebben!

Mijn lasapparaat, een Kemppi tig, heeft recent de geest gegeven, althans hij doet het nog prima maar het magneetventiel voor het gas doet het niet meer en kemppi kan geen nieuwe meer leveren, bovendien kan mijn apparaat alleen op dc lassen dus dacht ik zo, ik maak van de nood een deugd en ga gelijk kijken voor een nieuw exemplaar die zowel ac als dc kan lassen, leuk voor aluminium en dergelijke.

Nu zie ik alleen dat er of niets wordt vermeld bij een inverter, maar ook vaak dat er juist vermeld wordt dat er of IGBT of juist MOSFET transistoren worden gebruikt.... help!

Is er iemand die kan aangeven wat het voordeel is van de een of de ander of wat is er beter geschikt in dit geval voor het gebruik in een las-inverter.
Wellicht maakt het antwoord mijn keuze wat gemakkelijker.
Even ter info, ik ben een hobbyist lasser, zelf aangeleerd en probeer zo nu en dan wat aan elkaar te bakken, ik ga hem geen 8 uur per dag gebruiken en ook mijn brood er niet mee verdienen maar vind het wel erg leuk om ermee te knutselen...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door Breaker »

Heb jij geluk :P

viewtopic.php?f=8&t=16246#p181795

Of toch niet...? Laat maar weten of je er wijzer van wordt ;-)
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door spinningwheels »

Ventiel is zo,n probleem niet,
Even kijken welke spanning ? 12,24 of 48 volt
Zo,n ding kost niet zo veel,
In theorie kan ik praktisch alles
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door erikkate »

ik zou proberen te repareren; dat kan niet zo spannend zijn als het enkel je magneetventiel is wat niet werkt.
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door DaBit »

Die dingen zijn ongeveer even verschillend als titanium en ijzer. Dat is ook allebei metaal, en dus verschillen ze niet zoveel van elkaar, toch? Als je een schroef hebt van beiden kun je met allebei wat vastzetten, en vaak boeit het niet zoveel welke je pakt, want vast is vast.

Idem met IGBT vs MOSFET: de een is een bipolaire transistor met geisoleerde stuurelektrode, de ander een veldeffecttransistor met geisoleerde stuurelektrode. Knap verschillend, maar ze kunnen beiden dienst doen als schakelaar, en dat is waar een lasapparaat ze voor gebruikt. En precies rond het enkelfase-gevoed, 2 a 3kW vermogenspunt is het IGBT of silicum-MOSFET vraagstuk een aardig grijs gebied en kun je ze allebei wel toepassen naar tevredenheid. Persoonlijk stop ik het liefste IGBT's (of silicumcarbide-MOSFETs; dat is helemaal leuk spul hiervoor, maar die zijn aan de prijs) in dit soort elektronica want daarmee kan ik het robuuster maken dan met MOSFETs, maar de totaalprijs word dan ook een tikje hoger.

Al met al denk ik dat je beter naar de andere zaken kunt kijken dan naar IGBT vs MOSFET.

Maareuh, een kapot gasklepje. Da's toch een kwestie van een pneumatisch klepje en de juiste koppelingen kopen en monteren? Of heeft het zo'n aparte spoelspanning?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door ruudpg »

gasklepje vervangen is natuurlijk een optie, als ik de spanning zou weten, maar ook Kemppi kan me die niet vertellen en ik meet hem niet, dus wellicht is er nog iets wat er ineens mee gestopt is.
Bovendien kan ik wel gaan repareren maar daarmee kan ik nog steeds niet AC-lassen en niet puls-lassen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door audiomanics »

Best mogelijk dat het gasklepje zelf dus nog helemaal OK is.. Ik verwacht niet dat het veel meer is dan een spoeltje, dus zou je het Ohms door moeten kunnen meten: Enige weerstand, in de orde van 1 tot 100 Ohm, ongeveer: dan zit de spoel er nog is en zal het gasklepje zelf nog wel werken, Elektrisch gezien dan.. Een mechanisch is zo niet te meten (of je moet met redelijk geavanceerde apparatuur pulsreacties kunnen interpreteren... Nah, denk 't niet..)

Geen spanning is over het algemeen niet heel ingewikkeld.. Vaak is het "het draadje volgen" Anders wordt het als je op een print vol elektronica uitkomt waar het schakelend element ( een transistor ofzo) zelf wel goed lijkt, maar wordt aangestuurd vanuit een processor.. Dan is een goed schema onontbeerlijk, over het algemeen..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door Bjornski1976 »

https://www.youtube.com/watch?v=RxRJW09A_XA
kan het niet beter uitleggen
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Verschil IGBT vs. MOSFET

Bericht door DaBit »

ruudpg schreef: 30 nov 2018 15:51 daarmee kan ik nog steeds niet AC-lassen en niet puls-lassen.
Het is inderdaad wel een goede reden om een upgrade te doen :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie