Hoe repareer je een hogedrukslang?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door DaBit »

Grrrrrrrr! :evil:

Afbeelding

De hogedrukslang van de reiniger is afgebroken van het handvat. Gebeurt natuurlijk net als het me compleet niet uitkomt.

Hoe repareer ik dat? Normaal zou ik dat stuk aluminium weghalen en er een slangklem omheen vlammen of ijzerdraad twisten. Maar is dat ook slim met tot 150 bar op de leiding?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door benkr »

Ik zou ergens naar een hydrauliek bedrijf gaan en de slang er even opnieuw aan laten krimpen, is voor hun een fluitje van een cent.
Wat er in Oss zit weet ik niet, bij mij om de hoek zit Hydro Vasli, daar doen (deden, want ik ben er al jaren niet meer geweest) ze het terwijl je wacht.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door DaBit »

Hmm, bij ons zou de Pehavo dat nog wel eens kunnen doen. Die persen in ieder geval hydrauliekslangen.

Magoed, de noodzaak is heel even weg gelukkig. Ik heb de leverancier een mailtje gedaan; volgens mij had ik 5 jaar garantie op het apparaat, dus dat zou nog in de periode vallen. Dan mogen zij een nieuwe koppeling eraan krimpen of een verse slang opsturen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door assink »

Hogedruk reiniger slang wordt inderdaad geperst net als hydrauliek slang.
Elke landbouwmechanisatie heeft daar wel een apparaat voor, moeten ze wel het goede hulsen hebben. Het puntstuk is meestal wel opnieuw te gebruiken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11016
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door DaBit »

Maar stel nou, ik had wel haast gehad. Had een slangklem de truuk dan gedaan, of werkt dat zo niet met die hogedrukleidingen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 10 dec 2018 09:14 Maar stel nou, ik had wel haast gehad. Had een slangklem de truuk dan gedaan, of werkt dat zo niet met die hogedrukleidingen?
Goede vraag, zo snel als ik kan Googlen zie ik dat normale slangenklemmen alleen voor lage tot medium druk geschikt zijn.
Hoge druk slangenklemmen hebben twee schroeven (zie onder) maar zijn wel veel grotere diameters.
Het hangt er denk ik ook van af hoe het "pijpje" waar je hem op monteert er uit ziet.
Als die een versmalling heeft waar je slangenklem grip op krijgt zal het veel steviger zijn dan als het helemaal glad en rond is want dan kan het gaan schuiven.
Ik zou het gewoon niet doen, 100+ bar en losschietende slang + klem kan best wel eens letsel veroorzaken, geen risico nemen.

https://mpcindustries.com/nl-nl/zware-slangklemmen/
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door Breaker »

Dat is wel het politiek correcte antwoord...

Dat gezegd hebbende: Hydrauliekslangen worden in het veld ook vaak genoeg met een zakmes en een paar slangklemmen gerepareerd.

Bij zo’n hogedrukreiniger sta je er wel met je neus bovenop maar het is ook geen industriële hoogdebiet pomp, bij een lek valt de druk onmiddellijk weg en er blijft een klein pisstraaltje over. Ik zou het zeker wel aandurven met een beetje opruwen en een (eventueel dubbele) slangklem. Maar misschien dan beter met een 'Don't try this at home' waarschuwing?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door Sven »

Breaker schreef: 10 dec 2018 10:25 Maar misschien dan beter met een 'Don't try this at home' waarschuwing?
En een doek eromheen gewikkeld als demper voor het geval de boel los laat?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2424
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door hainjedaf »

Sven schreef: 10 dec 2018 15:14
Breaker schreef: 10 dec 2018 10:25 Maar misschien dan beter met een 'Don't try this at home' waarschuwing?
En een doek eromheen gewikkeld als demper voor het geval de boel los laat?
Klinkt als een ideale 'Snelle-Bart-Oplossing' ;-)
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini met OctoPrint
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
Johan Bos
Berichten: 140
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:52
Locatie: [GR]

Re: Hoe repareer je een hogedrukslang?

Bericht door Johan Bos »

Laatste keer heb ik ook gewoon bij een mechanisatie bedrijf een hydrauliek slang laten persen voor de HD reiniger, was een stuk goedkoper en sneller dan een originele karcher slang in ieder geval
RC & Modelbouw
Plaats reactie