Freestafel build

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Freestafel build

Bericht door Toxiq »

Afgelopen zondag een Cnc Meet bij mij thuis gehad, daar spraken we ook over mijn freestafel (Festool OF-CMS)
Enerzijds een mooi ding maar niet geschikt voor inbouw in een eigenbouw werkbank (het blad is niet vlak)

Heel ingewikkeld is het niet om zelf zo een ding te maken MAAR.... de hoogte verstelling, die wil ik aan de bovenkant hebben
Hiervoor kan ik een trapezium spindel nemen, het uiteinde een zeskant aan slijpen of een gat boren, draad tappen, inbus er in (vast gelijmd met loctite)

Helaas ben ik nog niet genoeg bekend met alle CNC materialen (ik heb me nog niet gewaagd aan zelfbouw) dus hoop ik met wat adviezen van hier tot een leuk resultaat te komen
Ik heb een aantal platen toolingplate alu liggen die ruimschoots voldoende dik zijn die wil ik voor de plaat gaan gebruiken
De aanslag word een Incra LS Positioner, waar ik voornamelijk mee zit is de hoogteverstelling

Ik heb nodig een trapezium spindle en een trapezium moer (is dat de juiste naam ?)
Hier naast moet nog iets staan waarin het geheel opgesloten zit, anders valt de spindle gewoon naar beneden

Dit gehele stuk
Afbeelding


Daar loop ik een beetje vast qua ideeen :oops:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Freestafel build

Bericht door Toxiq »

Dit is ongeveer (precies) wat ik in gedachten had, maar dan niet met houten stukken

https://www.youtube.com/watch?v=ms4l544FBCo

De verbindingen zijn mijn knelpunten

Hoe zet ik dat stuk staf vast bijv.
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Freestafel build

Bericht door audiomanics »

Volgens mij is dat ook zoiets:
8024
Dat heb ik al jaren tegen mijn portaalfrees aan zitten.. Overigens gebruik ik die slinger zelden, ik draai gewoon aan de knop.. Die Tritons zijn daar heel goed voor gemaakt..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Freestafel build

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ga je je bestaande bovenfrees gebruiken, of wilde je een nieuwe er voor kopen?
Ik zat er es over te denken, maar als je alles nieuw koopt, en het is alleen voor onder de tafel, wil je dus eigenlijk een freestafel.
Waarom zou je dan nog een bovenfrees gebruiken, en niet een HF-spil met ER20 spantang, heb je standaard spantangen, met 1mm oplopende maat, kun je ook een niet houtfrees er in gebruiken.
En wat je dan dus eigenlijk nodig hebt is een Z-as constructie.

(ik vind het idee zo goed, ik geloof dat ik het voor mezelf ook wel wat vind. :lol: )

Die verstelling zit er dan natuurlijk al in, alleen ipv de stappenmotor een slingertje, of je maakt er dan maar gelijk een elektronische verstelling van.

Misschien kan een extra ventilator voor de koellucht, met stoffilter geen kwaad.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Leo.D
Berichten: 273
Lid geworden op: 21 jan 2011 12:52
Contacteer:

Re: Freestafel build

Bericht door Leo.D »

Ter inspiratie zou je kunnen kijken naar bijvoorbeeld:

https://woodrat.com/plungebar/

of wat Matthias Wandel allemaal doet met hout

https://www.youtube.com/watch?v=U5SzkQTxMvA
Plaats reactie