Ijzer snel laten roesten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Ijzer snel laten roesten

Bericht door spinningwheels »

Heb hier nog wat ijzer plaat liggen waar de waslhuid nog opzit.
Wil dat spul snel aan het roesten hebben, en met snel bedoel ik dan eigenlijk eerder uren dan dagen.
Ik lees wel het een en ander op internet, maar weet natuurlijk niet of dat echt werkt.
Wie heeft het wel eens geprobeerd?
Stukken zijn te groot om in een bad onder te dompelen
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door benkr »

Het laten roesten is geen enkel probleem, het roesten weer stoppen, dat is de uitdaging.
Beetje (verdund) zoutzuur en succes verzekerd, maar dat spul blijft door gaan wat je ook doet, stralen is misschien zinvol, maar dan heb je die roest niet nodig, dat kan zo ook al.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door diode »

Neutraliseren met kalk?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door Kjelt »

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door hfjbuis »

Ik gebruik natriumpersulfaat (Reichelt) voor het etsen van printplaatjes. Oplossen, verwarmen tot zo'n 45° (magnetron) en klaar voor gebruik. Dat werkt op koper en ook op het minder edele ijzer. Het is schoon in gebruik en je kunt het bewaren, zowel het poeder als de niet volledig verbruikte oplossing!
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door spinningwheels »

Dat natriumpersulfaat klinkt interessant. de zooi ontvetten en dat er op . mooi simpel.
Maar wat is het verbruik ( moet ik gelijk kilo,s kopen of gaat een kilo lang mee )
En werkt het redelijk vlot, Als het een nacht over moet staan kan nog wel .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1957
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door Breaker »

Walshuis is al een ijzeroxide, roest dus eigenlijk. Die sterke zuren tasten meest het staal aan, kan je ook pitten in het staal krijgen. Forforzuur werkt goed tegen ijzeroxiden, roest maar dus ook walshuis, en is niet agressief voor het blanke staal. Voor grote stukken gebruik ik wel Ranex Rustbuster wat op die basis werkt, insmeren met een kwast, paar uur wachten. Bij echt gloednieuw staal met verse walshuid moet het wel een paar keer maar dan is het direct goed voor gebruik zonder schuren en slijpen.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door hfjbuis »

Maar wat is het verbruik ( moet ik gelijk kilo,s kopen of gaat een kilo lang mee )
Ik verwijder het koper van de printplaat in een minuut of 15. Het kan sneller door het iets warmer te maken of de concentratie te verhogen. Wel moet je de vloeistof in beweging houden. Ik gebruik daar een klein servo motortje voor met een processor die de bak langzaam schommelt. Maar je kunt ook lucht er door leiden. Het verbruik is moeilijk in te schatten maar omdat het slechts een oppervlaktebehandeling is, denk ik dat het wel meevalt. Ik koop het in flessen van 600 gram. Sinds de terreuraanslagen zijn grotere verpakkingen moeilijk te krijgen en o.a. Conrad verkoopt het helemaal niet meer.
https://www.reichelt.nl/index.html?ACTI ... ant%20600g

Letop, ik zeg wel dat het een schone vloeistof is, maar bij ijzer zal er ijzersulfaat ontstaan en dat geeft gele vlekken. Bij gebruik toch een bril dragen en spatten op de handen met veel water afspoelen.

Het gaat ook met zoutzuur en peroxide, dat gebruikte ik vroeger maar nu geeft de apotheek geen sterk geconcentreerd peroxide meer (misschien de kapper wel). Peroxide moet je donker bewaren en ondanks dat, kan de peroxide toch ontleden en dan ploft het flesje!

Voor grote hoeveelheden zoutzuur kun je bij de boerenbond terecht!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door John Sellis »

Als je nou zoutzuur en peroxide gaat proberen te halen in hoge concentratie. En voor de zekerheid ook een paar flessen aceton haalt. Dan duurt het niet zo lang en heb je geen voordeur meer in je huis hebt. Want die halen ze er vakkundig uit met een stormram. En mag jij mee rijden met een blinddoek op. Want die 3 grondstoffen kun je een heeeeeel krachtig explosief maken. Acetonperoxide afgekort TATP. Kijk maar eens op YouTube voor de gevolgen. Ik zal jullie de synthese besparen..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door DaBit »

Dat hoeft niet, die ken ik uit mijn hoofd :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door Kjelt »

De tijden zijn dan wel veranderd.
Ik kon vroeger als 15 jarige jongen met scheikunde als hobbie gewoon alle stoffen die ik maar wilde halen bij de drogisterij in de stad.
Toen mijn ouders veel later overleden en ik de dozen met chemicalieen eindelijk eens wilde opruimen en inleverde bij de chemokar, belde die arme man zijn baas op voor backup.
Hij was blij dat alle potjes en flesje voorzien waren van etiketten maar nog steeds hadden ze met twee chemokarren en drie man dik 4 uur de dozen met spullen zitten sorteren en uitzoeken in welke container wat moest :lol:
Ik heb ze zelfs koffie met koek aangeboden halverwege om het een beetje goed te maken.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door John Sellis »

DaBit schreef: 18 dec 2018 00:39 Dat hoeft niet, die ken ik uit mijn hoofd :lol:
offtopic:

Ik weet hem niet uit mijn hoofd, maar heb het nog wel ergens op de pc staan. vond vroeger (10jaar geleden) explosieven intressant. Toen had je er zelfs een forum voor.... nu wil ik het niet meer weten. voor dat je het weet krijg je mensen aan de deur die vragen gaan stellen. (wat terecht is!!)

@spinningwheels:

als je voor de zekerheid ook nog wat koffie filters halen en een pallet kunstmest met ammoniumnitraat. Dan komt het helemaal goed! dan mag je vast een paar weken ( op kosten van de staat) op vakantie.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ijzer snel laten roesten

Bericht door Sven »

Vergeet de kogellagers en snelkookpannen (in het engels) niet, Die zijn ook een vast onderdeel van zo'n vakantie!
Oh, en diesel. Alleen werkt dat de roest weer tegen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie