Zelfbouw ponsmachine

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw ponsmachine

Bericht door kawarider »

Of eventueel excenterpers en doorvoerapparaat ook nog. Alleen weet ik nog niet of ik daar afscheid van wil nemen.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Zelfbouw ponsmachine

Bericht door John Sellis »

Ballegooijen schreef: 23 dec 2018 19:03 Ik zou toch een malletje maken voor op de freestafel. Boortje 6 er in en op de knop drukken. Plaatje even vastzetten met een snelklem en gaan met die banaan. Dat doe je volgens mij net zo snel als ponsen.
Zou ik ook voor gaan
Robbie
Berichten: 197
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Zelfbouw ponsmachine

Bericht door Robbie »

Hallo stekkestim,

Ik heb nog twee niet identieke mechanieken uit kleine excenterpersjes liggen, via een snaartje was ooit de aandrijving door een 1/4 pk motortje.
In het mechaniek zit een tandwielvertraging (ca. 1:8) en een inschakelbare koppeling.
Het persje slaat niet terwijl het motortje gewoon draait.
Door aan een stang te trekken (bij de ene) of een asje te verdraaien (bij de andere) wordt de koppeling bediend en maakt het persje een slag.
Wanneer de bediening actief blijft, dan blijft het persje ook slaan.
Oorspronkelijk was het om naam-adresplaatjes te stansen en af te drukken, de slag is ca. 30mm.
Je mag ze zo hebben, evt verzendkosten zijn voor jouw rekening (ik schat gewicht ca 10 kilo / stuk).
Volgens mij is het krachtig genoeg om gaatjes van 6mm in dun staal te ponsen, de ene heeft een vliegwiel en ik denk dat die het meest geschikt is.
Als je belangstelling hebt zal ik wel wat maten opnemen en evt foto's per E-mail naar je sturen.

Groet,
Rob.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zelfbouw ponsmachine

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stekkestim schreef: 23 dec 2018 16:46 Aangezien de gaten 6mm moeten worden, ben ik dan juist om een pons met diameter 6mm en matrijs met diameter 6,2mm te gebruiken (maken)?

Is er hier iemand die al eens eens zelf een ponsmachine gemaakt heeft en mij eventueel op weg zou kunnen helpen?
Ik zou de snijspleet toch wat kleiner maken (als je tenminste nette gaatjes wilt ) Denk eerder aan 6.02mm
En denk ook aan een afstroper, bekleed die aan de onderzijde met kunststof om beschadiging te voorkomen.
Eventueel smeren met fenella, laat geen sporen achter.

Met een kniehefboom persje kun je ook goed uit de voeten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zelfbouw ponsmachine

Bericht door kawarider »

Die snijspleet is wel ok. Als stempel en matrijs scherp is, is er weinig aan de hand. Sterker nog, zoals het hoort.
Gebruikersavatar
Geldof
Berichten: 350
Lid geworden op: 05 okt 2018 15:25
Locatie: Wuustwezel

Re: Zelfbouw ponsmachine

Bericht door Geldof »

Simpel maar denk dat dit ook kan werken.

https://www.hbm-machines.com/producten/ ... ankschroef

Zetmes er af en ponzen er op maken bodemplaat met aanslag.


https://ibb.co/c8M48sD
https://ibb.co/LNpT12g
Click buy play
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Zelfbouw ponsmachine

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zelfbouw ponsmachine

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sven schreef: 23 dec 2018 18:56 Hoe groot zijn de plaatjes?

Als het persje het qua uitlading aankan dan kan je toch een stempeltje maken dat de 4 gaten niet tegelijk maar net achter elkaar maakt. Maar wel in een klap?
Dás iets wat in de praktijk bij Stempels vaak gedaan wordt.. niet alle nippels even lang maken.. omdat je dan in één keer met een Jezusklap door je materiaal gaat..

let er wel op, als je met Lucht gaat werken.. neem gebufferde cilinders.. anders kleunt de zuiger met een jezusklap tegen het eind van de cilinder als ie de nippel door het metaal jast..

er bestaan ook "ponsbeugels" die je onder een pers kan monteren.. zet er 4 op een grondplaat.. en maak wat aanslagjes.. plaatje erin.. "kadunk" en klaar..
Plaats reactie