bestellen in buitenland en hulp bij aanschaf Lasparaat

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bestellen in buitenland en hulp bij aanschaf Lasparaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

Als je een MIG/Mg lasapparaat koopt kun je het beste je cilinder huren, dan kun je em zo omruilen bij de lokale "Gasboer" en hoef je niet te wachten tot jouw cilinder gevuld terug komt.. tevens hoef je je geen zorgen te maken omtrent de keuring van je cilinder..

MAG is te verkiezen boven MIG, lassen met puur argon als schermgas geeft toch minder inbranding, en een minder fraai lasuiterlijk is mijn ervaring..
Met een 80/20 of 85/15 menggas is het heel goed lassen..
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: bestellen in buitenland en hulp bij aanschaf Lasparaat

Bericht door Jensorie »

Net met mijn vader op wat test stukjes elektrisch gelast. het is even wennen, ik heb geen elektrische lashelm dus lasogen is nog niet uitgesloten voor vanacht :evil: (heb zo een kapje met donker glas erin) eerst bleef elektrode een beetje plakken. nu gaat het steeds beter moet ik zeggen, de eerste ''lasbanen'''zegmaar :P zijn al gelegt. ik moet alleen een punthamertje halen voor dat slakkenhuis. verder kan een schort en handshchoenen ook geen kwaad denk ik.

over Elektrisch algemeen:

als ik even door blijf oefenen. moet het aandig gaan lukken denk ik zo :)
mensen die nog een elektrische lashelm hebben liggen en hem voor weinig willen verkopen zou ik het fijn vinden om een PB van te ontvagen :)


gr
Jens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bestellen in buitenland en hulp bij aanschaf Lasparaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

een "polyweld"Kapje is niet zo duur..
Bij Buitelaar hebben ze ook "Solar" Lashelmen voor een heel schappelijke prijs.
Die helmen hebben een zonnepaneeltje, waar je scherm mee ingeschakeld wordt.
Op het moment dat je gaat lassen schakelt je glas van "standje zonnebril" naar Shade 8-13.. ik heb zelf ook een dergelijke kap, en ik ben er zeer tevreden mee (Zelf heb ik een Optrel, die van Buitelaar zijn van een ander merk )
ik begrijp dat je met een vlamboog lasapparaat aan de gang bent?.. begin met ERC electroden, die lassen het makkelijkst onder de hand... voor andere posities moet je toch naar snelstollende electroden gaan zoeken.

ERC's zijn Rutiel-contact electroden, die kun je op je werk laten "rusten", dat is veel makkelijker lassen dan bijvoorbeeld met een basische electrode, die "Vriezen"meteen vast als je het werkstuk raakt, bovendien "start" een contact electrode makkelijker...
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: bestellen in buitenland en hulp bij aanschaf Lasparaat

Bericht door Jensorie »

ik weet niet hoe dat heet in de bouwmarkt, maar op dat setje dat ik erbij kreeg stond universele elektroden :lol:

volgens mij hebben die vochtig gelegen want echt lekker lassen ze niet, en dat vast vriezen is vrij irritant. ik zal kijken of ik die elektroden kan vinden...

gr
Jens
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: bestellen in buitenland en hulp bij aanschaf Lasparaat

Bericht door Arie Kabaalstra »

als electroden "Vastvriezen" bij het starten, dan kun je ze om ze een beetje te drogen ook even vast laten vriezen, een paar seconden is voldoende om ze goed heet te maken aan de punt, waardoor het vocht uit de bekleding verdampt, de rest verdampt wel tijdens het lassen.. als ie eenmaal gaat, dan blijft ie wel gaan..

Electroden uit de bouwmarkt.. tja.. als je professioneel lasser geweest bent, dan kies je bewust je electroden, we hadden een hele kast vol.. Philips 56S, 36D, UTP, Smitweld.. de ene voor onder de hand, de andere voor boven het hoofd, en verticaal opgaand..basisch, rutiel.. Hoog-rendement ( met toegevoegd staalpoeder in de bekleding voor hoge neersmelt ), als je dan in de bouwmarkt komt.. ehh.. electroden.. jaa.. 3de gangpad links.. wat zegt u?.. Rutiel?.. geen idee meneer.. 't zijn grijze, en ze zitten in een wit doosje met rode letters..

http://www.interlas.nl/index.cfm?fuseac ... =96&nivo=3

http://www.lastechniekrijnmond.nl/laselectroden.html

om je een idee te geven wat er zoal te koop is.. je moet het zo zien.. voor constructie staal met een laag koolstof gehalte zijn die "Gamma-electroden"prima geschikt..
maar als je speciale gelegeerde staalsoorten gaat lassen, dan komt er wat meer om de hoek kijken..
Jammer dat er niet al te veel specificaties op die pakken bij de bouwmarkt staan, 't zou mooi zijn als ze bijvoorbeeld ook electroden hebben met een snelstollende slaklaag, zodat je ook in positie (Bijvoorbeeld boven het hoofd, of uit de zij ) kan lassen.. als je een gewone traagstollende electrode hebt, dan krijg je alle spetters in je nek, en blijft je smeltbad niet liggen tot het gestold is.
Plaats reactie