Toorts voor lasapparaat

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Toorts voor lasapparaat

Bericht door Ballegooijen »

Ik heb onlangs een gebruikt MIG lasapparaat gekocht van het merk MiniMag. Nu wil ik daar een nieuwe toorts op zetten maar ik heb geen enkel idee wat ik daarvoor moet kopen. Wie kan mij wat tips geven?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door skillalot »

Zou een binzel toorts kopen, maar je moet effe kijken of het een standaard aansluiting is. Anders gewoon even de oude toorts meenemen naar de speciaalzaak
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door janplastiek »

zie dat de toorts geschikt is om de amperage van het las apparaat aan te kunnen, ik heb 2 toorten liggen, een toorts gebruik in enkel voor fijn laswerk, deze mag dan ook maar een beperkte stroom hebben.
zie ook dat de kabel lang genoeg is, is mijn grootste ergernis bij het lassen, dat je er net niet komt en opnieuw moet starten voor nog 10 of 15 cm

abicor binzel heeft een configurator die helpt om een keus te maken
Breek de dag, frees een lijntje.
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door skillalot »

Ik zou eerder adviseren om de toorts juist niet te lang te nemen. Met een kortere toorts loopt de draad veel beter, met een langere heb je meer kans dat de draad gaat schokken en dat last voor geen meter. 3 meter toorts is prima lengte om mee te werken.

En wat betreft er net wel of niet komen, dat moet je van te voren even proberen natuurlijk, en anders het apparaat dichterbij zetten.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door javanree »

Ga eens met je machine langs bij STV in Amsterdam ; hier koop ik al jaren lasspullen voor onze stichting. Professioneel spul voor nette prijzen en met perfect advies. Eens met skillalot dat een 3m toorts lang zat zou moeten zijn.

Let vooral ook op max amperage / inschakelduur van de toorts, niets is vervelender dan moeten stoppen om de toorts te laten afkoelen (bijna altijd is de standaard meegeleverde toorts er zo een, inschakelduur van maar 40-60%)
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door janplastiek »

skillalot schreef: 05 jan 2019 11:25 Ik zou eerder adviseren om de toorts juist niet te lang te nemen. Met een kortere toorts loopt de draad veel beter, met een langere heb je meer kans dat de draad gaat schokken en dat last voor geen meter. 3 meter toorts is prima lengte om mee te werken.
Ik heb met een 4 en een 5meter ook geen last, 4 rols aangedreven op de oude half automaat, een teflon voering bij de Rehm panther 202 puls, voor cusi3 brazeerdraad en aluminiumdraad.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door Ballegooijen »

Inmiddels een nieuwe toorts gekocht en ook een opbouw-euro connector. Mijn apparaat had nog een vast toorts er aan zitten en dat geeft best wat ongemakken. Nu de connector er op gezet en dat werkt prima.

Helaas heb ik nog 1 probleempje; in de oude toorts zat een klepje in het handvat om de gastoevoer te stoppen. Met de knop op de toorts bediende je ook gelijk een mechanisch gasklepje. Nu moet ik er dus een electrische klep opzetten maar hoe kan ik deze aansluiten en wat voor spanning zo dat moeten zijn. Ik heb al gemeten op de draden die de draadmotor aansturen maar ik kan daar niets zinnigs aan meten. Is er iemand die tips heeft of dit misschien zelf al eens heeft gedaan?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door erikkate »

Kun je geen relais naast het relais/contactor van de lasstroom zetten?
Meestal wordt de draadaanvoermotor met PWM gestuurd dus dat lijkt me niet echt bruikbaar.
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door Ballegooijen »

erikkate schreef: 25 jan 2019 14:49 Kun je geen relais naast het relais/contactor van de lasstroom zetten?
Meestal wordt de draadaanvoermotor met PWM gestuurd dus dat lijkt me niet echt bruikbaar.
Daar ga ik eens ff meten. Bedankt voor de tip!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door Ballegooijen »

Ik ben weer even aan het meten geweest aan het lasapparaat.
Ik heb nu een spanning gevonden van ongeveer 33 volt, naar ik denk DC
Deze spanning valt weg als ik de toorts-schakelaar indruk.
Nu dacht ik een relais te nemen met een stuurspanning van 33 volt DC en daar een 220volt luchtklepje mee te schakelen. Maar zijn er relaistjes met een stuurspanning van ongeveer 33 volt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door benkr »

Nog nooit gezien, maar heeft die 33V voldoende vermogen om een relais te schakelen?
Als dat zo is dan kun je b.v. zo'n klein relaisje wat je ooit van mij hebt gehad gebruiken en daar in serie met de spoel een weerstand plaatsen.
Zo'n relaisje trekt minder dan 10 mA dus dat kan al redelijk snel gebruikt worden terwijl het 2 of 6A kan schakelen afhankelijk van het type.
Laat me even weten welke spanning je relaisje heeft, dan bereken ik dat weerstandje wel voor je.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door Ballegooijen »

Nog nooit gezien, maar heeft die 33V voldoende vermogen om een relais te schakelen?
Ja, dat weet ik ook niet. Ik denk dan: gewoon proberen ;-)
Het jammere is nu dat ik die relaitjes aan jou heb teruggeven toen ik vorige keer bij je was. Maar misschien mag ik er nog een hebben, dan kun je zelf de spanning kiezen/lezen ?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door benkr »

Okee, zoek ik er morgen eentje op van 24V en bekijk ik even wat voor weerstand je nodig hebt.
Ik denk dat het er een paar meer zullen worden maar dan moet je me wel beloven ze niet weer terug te geven, dat is zo onhandig zie je nu.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Toorts voor lasapparaat

Bericht door Ballegooijen »

benkr schreef: 29 jan 2019 21:51 Okee, zoek ik er morgen eentje op van 24V en bekijk ik even wat voor weerstand je nodig hebt.
Ik denk dat het er een paar meer zullen worden maar dan moet je me wel beloven ze niet weer terug te geven, dat is zo onhandig zie je nu.
Heel fijn Ben. Ik beloof hierbij dat ik ze niet terug zal geven :P
Zit er een NO en NC contact op dat relais? Ik heb denk ik een NC contact nodig???
-Er staat standaard spanning op - 220 ventiel moet dicht zijn.
-Knijp in de toorts > spanning valt weg > relais maakt contact > ventiel gaat open.

Beredeneer ik het dan goed?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie