Hotmelt

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Hotmelt

Bericht door DaBit »

Ik vind zo af en toe hotmelt lijm, oftewel lijmpistool, knap praktisch. Aanbrengen, en 10 seconden later is je lijmverbinding klaar.
Het enige probleem is dat de standaard bouwmarkt hotmelt zo verdraaid slecht presteert. Als het al vast zit na het verlijmen dan is dat een half jaar later zeker niet meer zo.

Nu heb ik ook wel eens ooit ergens een betere variant gezien. Dat waren amberkleurige staven, veel stijver dan de reguliere hotmelt, en met ribbels erin om de aandrijving makkelijker te maken.

Is zoiets voor de hobbyist ook ergens te vinden zonder dat het gelijk 1000 euro kost?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hotmelt

Bericht door hugo stoutjesdijk »

zoiets ?
https://www.hotmelt.com/products/3m-sco ... s-hot-melt

Hotmelt wordt natuurlijk veel in verpakkingswereld gebruikt, om dozen dicht te plakken e.d.
Er bestaan best wel veel varianten.
Ik heb de indruk dat dat loslaten toch wel met uitzetten en krimp te maken heeft, dus een zachtere variant zou dan beter scoren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hotmelt

Bericht door Kjelt »

Herkenbaar.
Ik doe meestal wat ze voor andere lijmen ook voorschriven, ontvetten en licht opschuren van de oppervlaktes voor het aanbrengen.
Bij zeer gladde en thermisch goed geleidende oppervlaktes zoals metaal gaat het meeste bij mij fout. Ik vermoed dat de lijm dan voordat het goed gehecht is al is afgekoelt op het contact oppervlak. Ik vergelijk het weleens (ten onrechte?) met solderen, als het te solderen oppervlak niet bijna net zo warm is als de soldeerbout en tin dan krijg je geen goede verbinding.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Hotmelt

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 05 jan 2019 13:15 Hotmelt wordt natuurlijk veel in verpakkingswereld gebruikt, om dozen dicht te plakken e.d.
Er bestaan best wel veel varianten.
Er bestaan inderdaad veel verschillende varianten met ieder een eigen smelt temperatuur tussen de 130-230 graden, dat wist ik ook niet.
Als ik dan de prijs van zo'n instelbaar temperatuur lijmpistool zie wordt ik niet vrolijk :shock:
De lijmpatronen zelf gaan per 5kg, evt met een paar andere mensen ieder een kg'tje zou dat wel haalbaar zijn.

https://www.van-asperen.nl/winkel/3m-pr ... w_12__NL_1
Gebruikersavatar
Storm100210
Berichten: 78
Lid geworden op: 29 mar 2013 16:55
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: Hotmelt

Bericht door Storm100210 »

Ik gebruikte op het werk altijd deze van RS components. nummer 484-9900 11,25 Euro voor een verpakking deze lijm is perfect.
Let wel op de diameter.

https://nl.rs-online.com/web/p/glue-sti ... %3Atrue%7D
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hotmelt

Bericht door DaBit »

Ik zal die RS lijm eens proberen. Kijken of dat goed genoeg is.

Deze lijkt me nog leuker: https://nl.rs-online.com/web/p/acrylic- ... s/7622391/. Dat lijmt de meest voorkomende materialen in mijn hobbyhok wel.
Alleen eens kijken of die ook in kleinere verpakking te krijgen is dan 5kg. In 15mm wel, maar 12mm lijkt een gangbaardere maat te zijn.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Hotmelt

Bericht door motormuis »

Ik heb in het verleden de hotmelt met de ribbels van 3M gebruikt voor werk van een klant hij leverde de lijm zelf aan
na stopen met het werk heb ik de overgebleven lijm wel eens gebruikt voor ander dingen te lijmen
toen bleek dat de lijm helemaalniet geschikt was voor ander verlijming eerst verlijmde ik PS met ABS dit werke
Glas ob PMMA liet na twee weken gewoon los.De industrieéle 3M hotmelt werkt alleen voorhetgeen hij is gemaakt
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hotmelt

Bericht door DaBit »

Ja, daarom kwam ik ook op die tecbond 248 uit:
Acrylic based clear hot melt adhesive that gives exceptional good adhesion to many difficult to bond materials.

Bonds to Metals, Concrete, Ceramics, Wood, Leather, Fabrics, Rubber and Melamine. Good bonds can also be achieved on many plastics such
as PVC, Polycarbonate, ABS, Polyester, Polystyrene and Acrylics.
Klinkt als redelijk universeel bruikbaar. Wat ze er niet bijzeggen of het na 2 weken nog steeds 'exceptional good adhesion' heeft :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hotmelt

Bericht door hfjbuis »

lijmt goed PVC, Polycarbonate, ABS, Polyester, Polystyrene and Acrylics
Omdat ze de Polyolefinen niet vermelden zoals HDPE, LDPE, UHDPE etc, zal dat daar wel niet geschikt voor zijn.

Heeft iemand ervaring met het verlijmen van POM op een stalen as met b.v. seconde lijm of epoxy ?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hotmelt

Bericht door DaBit »

Ik had met epoxy goede resultaten. Met Loctite 603 (methacrylaat meen ik) niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Hotmelt

Bericht door hfjbuis »

Bedankt voor de info, zal het met epoxy proberen.
Plaats reactie