Gelijkstroomnet

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door Kjelt »

Verbreken van contact klopt.
Ging alleen uit van direct contact met de mens.

Volgens de arbo norm is de grens van "veilige spanning" 50VAC en 120VDC.
Alles daarboven (of maar in de buurt zou ik zeggen) met het grootste respect behandelen ;-)
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door keesfrees »

Deze discussie is al heel oud, ik zoek op "edison westinghouse" en kom direct op dit uit :
https://en.wikipedia.org/wiki/War_of_the_currents
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door keesfrees »

Kjelt schreef: 15 jan 2019 14:05 AC is in theorie gevaarlijker want:

- een kant (de neutraal) hangt al aan aarde dat overal is , dus als je de fase vastpakt op blote voeten krijg je al een schok want er loopt stroom

== knip ==

Bij DC moet je dus om een schok te krijgen zowel de - als de + . . . .
Bij een DC net zal toch ook 1 kant met "de wereld" verbonden zijn.
Alhoewel, dat zou ook het midden kunnen zijn, dat is de spanning tov. aarde de helft, dat scheelt toch weer.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door benkr »

Grijp inderdaad eens voor de grap in een buizenversterker of antieke radio, dan zul je zeker weten beamen dat DC veel harder aankomt en ook veel langer in je geheugen blijft hangen.
Hoe ik dit weet? Wat denk je?

Ik had vroeger een collega die in een Jappenkamp had gezeten. Hij had een hele droge huid en een erg hoge pijngrens, bovendien was hij stapelmesjokke wat deze dingen betreft.
Ooit was ik aan het fout zoeken in een buizenapparaat, hij kwam er bij staan en voelde met zijn vingers op diverse punten in het apparaat, op een bepaald moment sprak hij: "hier zit het fout heer" toen ik datzelfde punt vastpakte, waarom ook niet, hij deed het ook, steeg ik zowat op tot plafondhoogte en had hij volop plezier.

Als je wilde weten of er op een bepaalde plek nog 220V stond op draden dan voelde hij wel even. Punt was wel dat hij soms mensen voor de gek hield en dan later antwoordde "dan had je zelf maar beter op moeten letten".

Voor de HF experts, hij voelde gewoon met een vingertop waar de bulten en knopen in een antenneleiding zaten, ook corona liet hij gewoon naar zijn vingertop springen terwijl er dan een heel klein gaatje in zijn vingertop brandde. Gelukkig treedt er dan zgn. skin effect op, waardoor de stroompjes vooral in de opperhuid gaan lopen en vooral zwarte rook en stank opleveren.
henkzelf
Donateur
Berichten: 321
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door henkzelf »

Ik heb nog steeds de gewoonte, door mijn eerste baas er in gestampt, om een vreemde machine eerst aan te raken met de buitenkant van mijn hand.
Hij had een niet geaarde machine eens met de binnenkant van zijn hand, dus gewoon, vastgepakt en kon hem niet meer loslaten.
Spieren trekken samen bij een schok.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door Kjelt »

Nu wilde ik het zelf ook weten en dit is al sinds 1880 een discussie topic.

Het gaat er niet om wat het meeste pijn doet of het langste ellende geeft, maar wat is het veiligste AC of DC.

Nou volgens de sites die ik heb bezocht en nog een beetje niveau hebben is toch AC gevaarlijker dan DC en dat is zelfs met dierproeven bewezen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_injury schreef:The comparison between the dangers of alternating current at typical power transmission frequences (i.e., 50 or 60 Hz), and direct current has been a subject of debate ever since the War of Currents in the 1880s. Animal experiments conducted during this time suggested that alternating current was about twice as dangerous as direct current per unit of current flow (or per unit of applied voltage).
Verder gaat het qua veiligheid niet alleen over hoe hoog de spanning is/was maar hoeveel stroom er door het lichaam ging en met name door de hart streek.
En ook hier is AC gevaarlijker dan DC :
A domestic power supply voltage (110 or 230 V), 50 or 60 Hz alternating current (AC) through the chest for a fraction of a second may induce ventricular fibrillation at currents as low as 30 mA.
With direct current (DC), 300 to 500 mA is required.
Maar ik sta open voor andere bronnen.
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door flex »

Kjelt schreef: 15 jan 2019 11:34 ...Dan krijgen we ook andere wandcontactdozen. Wat de uiteindelijke DC spanning zal zijn dat weet ik niet.
Misschien krijgen we wel intelligente wandcontactdozen waarbij het apparaat eerst via de wcd met de multi DC converter in de meterkast onderhandeld welke spanning hij wil krijgen.
Standaard alleen veilige lage spanning en na onderhandeling opschroeven naar een hoge DC spanning voor de apparaten die kW's verbruiken.
Ik speculeer hier natuurlijk en baseer me alleen op wat ik nu al zie bij sommige slimme laders voor elektrische auto's die kunnen tegenwoordig met 350kWh geladen worden :shock:

Alle apparatuur krijgen dan intern een DC/DC converter om de standaard spanning om te zetten naar hun benodigde spanning(en).
...
Echter om elke WCD naar de meterkast te laten communiceren voor een bepaalde spanning moet elke WCD 1:1 aangesloten worden naar de meterkast. Huidig zitten er diverse WCD's parrallel aan elkaar door geregen.... Is een slimme WCD mogelijk beter, maar daarmee ook een stuk duurder.
Verder wil je eigenlijk een solid state relais in de WCD die er voor zorgt dat de spanning pas wordt ingeschakeld als de contacten goed contact maken en afschakeld voor de contacten los zijn om het vonken (en daarmee de vonk erosie) te voorkomen.
Vraag blijft wel wat de juiste basis spanning moet worden... 24v zoals in de industie veel wordt gebruikt? 12V zoals thuis/in de auto? 5V zoals de USB?
Verder hebben we zo straks zonder gas ook wel iets van 400vdc nodig voor bv de verwarming en de EV-lader, anders gaan de amperé's wel erg hard.
En bv een 2000W 24v waterkoker/magnetron.... toch een 84A.... beetje lekker frituren op 24vdc gaat ook wel richting de 100A. Dat worden nog aardig dikke kabels naar de keuken en het washok. Ga je dus eigenlijk een zwaardere versie spanning op willen hebben.
Al met al een vrijwel onmogelijke opgave om in bestaande woningen toe te passen.
en in tzt te bouwen woningen zal het ook een crime zijn om de boel te bedraden en wellicht keuzes te maken welke spanning waar in het huis moet komen. En je gaat dus waarschijnlijk 2 type stekkers (12 of 24VDC & 100-120VDC?) krijgen + USB.
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door hrscharft »

A domestic power supply voltage (110 or 230 V), 50 or 60 Hz alternating current (AC) through the chest for a fraction of a second may induce ventricular fibrillation at currents as low as 30 mA.
goh waar zou die 30mA voor de aardlek op gebaseerd zijn ;)
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door chimaerion »

Er is op youtube genoeg materiaal te vinden over de pijn van AC vs DC en het blijkt dat AC toch wat pijnlijker is dan DC bij min of meer dezelfde spanning.
110v DC aanraken, ga je met een droge huid niet voelen, of nauwelijks.
110v AC daarentegen voel je wel een schok. Vergeet ook niet dat de impedantie van ons lichaam lager ligt voor AC dan bij DC want ons lichaam heeft natuurlijk een capaciteit.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door benkr »

Gaat de vergelijking hier niet heel simpel mis omdat de piekwaarde van AC gewoon 1,4 keer hoger is en dus ook eerder door een droge huid heen dringt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door DaBit »

Kweenie, ik heb ervaring met 1500VAC en 1400VDC door mijn tere ledematen, en ik prefereer heel sterk AC als het dan toch zover is. Van allebei ga je wartaal uitslaan, maar die AC heb je 6 weken later tenminste niet nog steeds last van.

Magoed, als je de spanning beperkt tot een Volt of 100 dan zou kwa aanraakveiligheid DC nog wel kunnen, en kwa vonkbruggen in stand houden valt dat ook nog wel mee. Schiet alleen niet op met die hoogvermogende verbruikers zoals warmtepompen, elektrische auto's, enzovoorts. Een 3-draads systeem met -100V, +100V en aarde is dan al iets beter, maar dat zijn nog steeds dikke draden.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
flex
Berichten: 183
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Gelijkstroomnet

Bericht door flex »

Moet zeggen dat met een 3x 25A aansluiting (17250W (17KW)) niet echt veel is op het moment dat je van het gas gaat dan wel een EV een beetje lekker wilt opladen (22KWh of beter).
en met een 200VDC aansluiting (86A) hmmm.... zelfde probleem...
Plaats reactie