Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4086
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door Sven » 18 jan 2019 16:42

Ik wil een gat door een as boren om een haaks tandwiel (POM) met een borgpen vast te gaan zetten.

Maar hoe doe je dat, wat is de beste manier om een gat zo recht mogelijk door een ronde as te boren?

Wat ik tot nu toe meestal gedaan heb is het begin van het gat beoordelen aan de hand van de hoogtes van de randen aan weeszijde van de "boorput".
Maar bij een dikke as kan je daar nog aardig scheef mee gaan.

Hoe doet een pro dat?
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

willy wonka
Berichten: 860
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door willy wonka » 18 jan 2019 16:53

Centerboor, kort inspannen.
Midden van de as zoeken met bv een taster, meetklokje oid
Boren met centerboor, daarna gewoon boren.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4086
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door Sven » 18 jan 2019 17:09

Mja, in de cnc, daar had ik nog niet aan gedacht!

Ik zat nog op het analoge spoor uit een ver verleden. ;)
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

willy wonka
Berichten: 860
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door willy wonka » 18 jan 2019 17:23

Hoeft niet eens in de CNC

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6675
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door hugo stoutjesdijk » 18 jan 2019 17:30

Als de as in de klem zit, zit het midden de halve diameter vanuit de rechte bek.(desnoods bankschroef) Dat kun je aftekenen.
Met de kolomboor is het dan duidelijk, met de hand moet je goed recht boren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

assink
Berichten: 1773
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door assink » 18 jan 2019 18:07

Heb ik zelf wel eens gedaan. Een busje maken met dezelfde diameter als de as, en voorzien van dezelfde boring als je gat.
As onder in de klem, busje erboven, boor er insteken en de klem vast zetten.
Of je pakt een centerboortje of iets anders met een punt, neem een lineaal die je op de as legt.
Boortje op de lineaal drukken, staat de lineaal horizontaal zit je op het midden van de as.

Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 688
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door javanree » 18 jan 2019 18:40

Op een conventionele freesbank met een centrofix oid hart van de as zoeken in de klem
Als het heel nauwkeurig moet eerst met klein freesje eventueel plat kantje maken (ook een centerboor kan licht weglopen), dan centerboor, boor (en eventueel ruimer)

Wil je het heel makkelijk doen, kolomboormachine en een hulpje als Big Gator Tools V-DrillGuide

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4086
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door Sven » 18 jan 2019 20:28

Voor in de kolomboor zou ik volgens mij niet weg komen met een tantenkaster, ik kan mijn klem niet precies verplaatsen daarna. Of mis ik iets?

Maar alles bij elkaar moet ik er zo wel uit komen, dank!
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8043
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door DaBit » 18 jan 2019 23:43

Ik vind het truukje met de lineaal van assink altijd wel praktisch. Ik start voor 1 gat eerder de boormachine dan de frees.

Datzelfde truukje werkt op de draaibank ook met beitels in het center zetten

John Sellis
Donateur
Berichten: 520
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door John Sellis » 19 jan 2019 19:24


Peter Bijlholt
Berichten: 111
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Hoe doe je dat: Gat recht door as boren?

Bericht door Peter Bijlholt » 21 jan 2019 17:34

Met het gebruik van je lippenstift is ook goed te doen.
Zet een staafje, met een vlakke onderkant, in de boorkop. Smeer een beetje van je lippenstift ( kleur minder belangrijk ) aan die onderkant.
Laat nu de machine op een laag toerental draaien en druk het staafje op de te boren as.
Als er een vlinder afbeelding op de as ontstaat ben je in het midden.
Peter

Plaats reactie