tandwielen afronden.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

tandwielen afronden.

Bericht door marten optimum »

beste medeforummers.

ik heb de vraag of het zinvol is om de scherpe tandwielen af te ronden. zodat ze stiller worden en misschien langer meegaan. het gaat om de tandwielen van mijn optimum bf30. die in de kop van de spindel zitten.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: tandwielen afronden.

Bericht door assink »

Nee, recht vertande tandwielen blijven altijd herrie maken. Vergelijk de achteruit met de andere versnellingen in je auto.
De achteruit versnelling is altijd recht vertand, de andere versnelling hebben meestal een schuine vertanding.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: tandwielen afronden.

Bericht door marten optimum »

dankje voor je antwoordt. rest nu nog de vraag of het invloed heeft op de levensduur.
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: tandwielen afronden.

Bericht door Breaker »

Kan zo niet zien wat er dan mis mee zou zijn, maar over het algemeen heeft een tandwieltand een zeer specifieke vorm. Die vorm moet je niet veranderen, want juist dat heeft extra geluid en kortere levensduur tot gevolg.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: tandwielen afronden.

Bericht door marten optimum »

het moment van aangrijpen verandert iets als ik de tanden af ga ronden. waardoor er eigenlijk ook meer speling op de tandje ontstaat. dat lijkt mij eigenlijk weer negatief uit te gaan pakken. meer ruimte is meer klapperen en meer herrie.

Het komt er op neer dat ik het maar beter zo weer in elkaar kan zetten.

Dank jullie wel heren voor het mee denken!
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1956
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: tandwielen afronden.

Bericht door Breaker »

marten optimum schreef: 21 jan 2019 18:27 meer ruimte is meer klapperen en meer herrie
en meer slijtage. Precies!
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: tandwielen afronden.

Bericht door hfjbuis »

Je kunt dikker lithium vet gebruiken om te smeren, maakt e.e.a. wat stiller. Echt stiller krijg je het door één van de tandwielen van kunststof (POM) te maken. De levensduur zal niet tegen vallen, alleen bij een foutje legt dit tandwiel het loodje wat de schade aan de andere onderdelen weer beperkt.
marten optimum
Berichten: 131
Lid geworden op: 17 jun 2015 21:49
Locatie: augustinusga

Re: tandwielen afronden.

Bericht door marten optimum »

Smeren met dikker vet gaat niet lukken. Omdat de tandwielen in een bad van olie lopen. En er te veel ruimte zou zijn om dit te vervangen door vet. Dit wordt namelijk weg geslingerd in die ruimte.

En heb de boel al weer in elkaar gezet. nadat ik de oliekeerring had vervangen. die was lek en daarom lag de boel uit elkaar.
Plaats reactie