Ruimers nauwkeurig opmeten.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Ruimers nauwkeurig opmeten.

Bericht door spinningwheels »

Ik heb een partijtje ruimers gekocht 2 t/m 38 mm .
Een deel ervan is opnieuw geslepen en dus kleiner . maar lang niet overal staat nog wat leesbaars op .
Hoe meet ik die dingen goed op? en meet je dan op de punt va de snijvlakken?
Schuifmaat gaat niet werken , dat is een ongeveer stokje .
Maar met een schroefmaat is het ook maar een gewiebel en een gedoe. zeker als ik 450 van die dingen na moet meten.
Ik heb een digitale hoogte meter , Een vlak blok ernaast , en dan de ruimer er onder rond draaien ?
Punt twee is het evt slijpen van die dingen, maar dan moet ik toch eerst de slijpmachine eens klaar maken, project # 235859753 of zoiets.
Maar wel een goede reden om daar eens mee aan de gang te gaan
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Ruimers nauwkeurig opmeten.

Bericht door Danny »

Een goede gereedschapsslijper slijpt bij machineruimers enkel de top af, niet de zijkant zodat de maat altijd dezelfde blijft.
Om zeker te zijn van de diameter moet je een gat ruimen en dan het gat meten maar voor 450 ruimers zal dat een enorm werk zijn.
Ik vrees dat er niets anders opzit dan met een micrometer. je kan eventueel een steekproef uitvoeren en een gat ruimen met een
opgemeten ruimer en dan vergelijk je de gemeten maat van de ruimer met de diameter van het gat.

Succes
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ruimers nauwkeurig opmeten.

Bericht door Grafjan »

Klein vraagje, wat heb je aan een ruimer die op de diameter geslepen is, als je bijvoorbeeld een gat nodig hebt van 11.83 ofzo?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Ruimers nauwkeurig opmeten.

Bericht door spinningwheels »

begrijp je vraag niet helemaal,
Als je een gat van zoals je benoemd 12.83 moet hebben moet je dus een ruimer in die maat hebben.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Ruimers nauwkeurig opmeten.

Bericht door DaBit »

Nopuja, hij heeft wel een punt. Mij lijkt dat vaste maten ruimers voor vaste maten gaten gemaakt zijn. 11,83mm zal wel niet zoveel voorkomen dat het de moeite loont om die maat in de catalogus te zetten, da's meer iets voor 'bel voor Uw speciale wensen'.

Als je dan een gat wil hebben van 10,00mm H7 dan heb je weinig aan een ruimer die aan de zijkant ook herslepen is, toch? Of er moet zo weinig materiaal afgenomen zijn dat het nog binnen de tolerantie valt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ruimers nauwkeurig opmeten.

Bericht door Grafjan »

Juist ja dat bedoel ik. Maar met een fatsoenlijk digitale schuifmaat moet je toch een eind komen. Je meet eerst een geslepen pen of schacht van frees met je schroefmaat, daarna met je schuifmaat , het verschil dat je meet verreken je dan.maar wat je meet hoeft nog niet te betekenen dat het gat ook zo groot word.Mijn ervaring , hoe kleiner je het gat voorboord hoe groter de ruimer ruimt. Heeft te maken met druk op de tanden( is mij ooit verteld, als die meneer toen loog doe ik dat nu ook) gaat maar om hondertstes , maar ja met passingen is dat al gauw te veel.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Ruimers nauwkeurig opmeten.

Bericht door Danny »

Grafjan schreef: 17 feb 2019 12:13 wat je meet hoeft nog niet te betekenen dat het gat ook zo groot word.Mijn ervaring , hoe kleiner je het gat voorboord hoe groter de ruimer ruimt.
Klopt, de voorboor diameter heeft een invloed op de geruimde diameter.
Net als voeding, toerental, koeling, materiaalhardheid, .......
Hoe nauwkeuriger je wil werken hoe meer er komt bij kijken.
Het begint al bij het volledig slagvrij opspannen van de ruimer.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Ruimers nauwkeurig opmeten.

Bericht door Grafjan »

Nog een tip: ik duw mijn schuifmaat niet aan met mijn duim op het “halve rondje knopje” maar rechtstreeks op de bekken,dan heb je minder last van eventuele speling.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie