zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door keesfrees »

beste meedenkers,

Mag ik hier een niet-CNC vraag voorleggen ?
Alhoewel het in mijn geval alles met cnc te maken heeft, nl het transport van platen naar en van de machine.
Daar toe heb ik in de loop der jaren allerlei hulpmiddelen verzameld, tot groot genoegen.
Maar 1 ding is nog een probleem cq kan beter, om een flinke stapel platen naar de machine te rijden heb ik een aantal uit de kluiten gewassen "hondjes" met goede zwaarlast zwenkwielen. Met een goed loopvlak, daar mee verplaats ik met gemak een paar ton materiaal, ALS de wielen in de juiste richting staan ! Dat is HET probleem met zwenkwielen, die zwenken niet of heel moeilijk als er last op komt.
Daar zijn 2 oorzaken voor, het kranslager wordt zijwaarts belast (of hoe zeg ik dat, je begrijpt het wel) en het wiel moet draaien zonder te rijden, ehm, zoiets dus, het gaat zwaar iig.

Dus, oplossing, niet zwenken maar sturen, met dubbele wielen
Zoals dat bij een pompwagen ook gedaan is en ook bij de grote platformen voor bruggen en zo te verplaatsen.

En zoiets wil ik dus maken met 4 wielen (eigenlijk 4 x 2 dus).
De verticale stuur-as en de horizontale wiel as kruisen elkaar.

Met een beetje fantasie zou dat samen te stellen moeten zijn uit bestaande wiel onderdelen, met wat aanpassingen evt.
Maar dan de besturing . . . .
Mechanisch of elk wiel een motortje en dan een besturing er bij die de logica tussen de wielen in de gaten heeft.
Want dan kun je zo'n kar op vele manieren verplaatsen.
(zoek op :) "crab steer" bv.

Resumé, wat ik zoek :
Wielen zoals beschreven hier boven.
Oplossing voor de besturing.

Nu ik er al schrijvende nog eens over nadenk, moet ik de gemotoriseerde besturing geen prioriteit geven wegens gevaar voor de perfectionisme valkuil.
Dus met stangen en/of fietsketting, of, wie heeft er een goed idee.
========
18-5-'19
Even een paar foto's toevoegen, in de openings post, dan komt het niet direct weer bovendrijven want daar heb ik nu even geen tijd/zin in.
(deze stapel moet ik eerst "even" frezen)
18557
18556
18565
Laatst gewijzigd door keesfrees op 18 mei 2019 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door Sven »

Wel eens gezien:

Plateauwagen met twee niet sturende wielen op twee hoeken en poten op de andere hoeken.

Losse trekstang met twee wielen en een "aanhangwagenbol" die midden tussen de poten de wagen omhoog kan drukken.

Is er meen ik ook in aangedreven voor hele zware ladingen. Zoals stapels platen.
Alleen, ik weet niet hoe ze heten en kan ze niet vinden....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
frank
Donateur
Berichten: 284
Lid geworden op: 01 jun 2007 19:10
Locatie: Diessen
Contacteer:

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door frank »

google maar even op omni wielen. Kunnen ook heel handig zijn
Do or do not. There is no trying. "Yoda"
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door keesfrees »

Sven schreef: 07 mar 2019 15:17Plateauwagen met twee niet sturende wielen op twee hoeken en poten op de andere hoeken.
Losse trekstang met twee wielen en een "aanhangwagenbol" die midden tussen de poten de wagen omhoog kan drukken.
Die ken ik, maar niet wat ik wil.

Onder geen beding wil ik karren hebben met bokwielen aan een kant, de pomwagens uitgezonderd.
En die zijn er overigens ook in een uitvoering die dwars kan rijden, maar dat ter zijde.

Toch bedankt voor reactie uiteraard.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door keesfrees »

frank schreef: 07 mar 2019 15:35google maar even op omni wielen. Kunnen ook heel handig zijn
Mag het ook met een andere zoekmachine :-/

Ken ik ook, maar dat zie ik helemaal niet gebeuren met zo'n last.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Tiny
Berichten: 277
Lid geworden op: 01 feb 2010 21:11
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door Tiny »

op elke hoek een bokwiel monteren wat op een taastlager vrij kan roteren. Onder het taatslager een ketting wiel en over de 4 kettingwielen een ketting rondom spannen. Als je 1 wiel draait draaien ze alle 4 dezelfde kant op en kan je dus altijd de kar de goede kant in draaien.

En dat ene wiel kan je tpv het wiel sturen maar je kan natuurlijk ook aan de lange ( en of korte) kant van je wagen een extra tandwiel monteren met daaraan je trek/duwstang
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door EyEleSS »

Wat Swen beschrijft hebben wij in de werkplaats op de zaak om de gereedschaps karren en hoogwerk platformen te verkassen.. Werkt prima..Bij ons zijn ze geleverd door Manutan (vroeger Overtoom)..
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door EyEleSS »

Moest even zoeken.. Maar hier de link https://www.manutan.nl/nl/mnl/besturing ... tionAnchor
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het probleem met 2 bokwielen begrijp ik, maar 4 zwenkwielen lijkt me bij zware last ook een uitdaging.
Maar er is ook een mogelijkheid met 2 wielen in het midden, en voor en achter in het midden een zwenkwiel.
Op veilingen of iets dergelijks zie je ze wel eens. het voordeel, je kan de kar om z'n midden draaien.
Zoiets.
Afbeelding
Waarom weet ik niet, maar 1 van de 2 zwenkwielen is meestal los van de grond. Rijd / stuurt waarschijnlijk lichter.

Voor de toekomst, als de 2 vaste wielen los van elkaar een aandrijving hebben, kun je recht uit en sturen, zonder veel mechanische poespas.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door keesfrees »

Dank voor je bericht, maar
hugo stoutjesdijk schreef: 07 mar 2019 20:09maar 4 zwenkwielen lijkt me bij zware last ook een uitdaging
Daarom schreef ik :
keesfrees schreef: 07 mar 2019 14:02niet zwenken maar sturen
keesfrees schreef: 07 mar 2019 14:02De verticale stuur-as en de horizontale wiel as kruisen elkaar.
Later meer.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door Ballegooijen »

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door assink »

Misschien een kar maken waarbij de wielas in het hart van het zwenklager staat. Dus een taatslager met daaronder een bokwiel, en dan de verdraaiing regelen met een rollenketting en de wielen allemaal koppelen.
Zal wel zelfbouw worden, en het zelf zwenkend effect ben je ook kwijt.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door assink »

Zoek je niet zulk soort wielen?
https://www.blickle.nl/producten/specia ... are-lasten

Linksonder op de pagina, met een buis te verdraaien en rotatie vast te zetten.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: zwaarlastkar wielen, bestuurbaar

Bericht door assink »

Misschien een kar maken waarbij de wielas in het hart van het zwenklager staat. Dus een taatslager met daaronder een bokwiel, en dan de verdraaiing regelen met een rollenketting en de wielen allemaal koppelen.
Zal wel zelfbouw worden, en het zelf zwenkend effect ben je ook kwijt.

Maar deze zullen de wielen geen 90 graden kunnen draaien verwacht ik.
https://www.tweedehands.nl/landbouw-tui ... 88672.html
Maar dat principe moet je wel naar toe, als je dit koppelt met een rollenketting of zoiets?
Plaats reactie