Staal harden

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1177
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Staal harden

Bericht door willy wonka » 20 mar 2019 09:45

Hoi
Wie heeft er ervaring met het harden van staal?
Ik zou graag een aantal stalen rails en opspan materiaal (max grote is 80mm x 20mm x 8mm) willen harden. Het zijn voornamelijk stops voor werkstukken.
De opspanningen zijn nu van aluminium, wat ook zo blijft. Echter door het veel gebruiken van de opspanning wil ik enkele delen uit staal maken. Zodat de slijtage dus veel minder is.
Nu is dus mijn vraag...welk staal moet ik hiervoor nemen? En is zelf harden een beetje te doen? Of kan ik beter voorgehard materiaal kopen? 1.7225 bijvoorbeeld?

De klemmen op onze opspanningen zijn van A2 toolsteel / 1.2363 gemaakt en gehard.
Nu zou ik dit materiaal kunnen kopen, maar wellicht zijn er nog andere mogelijkheden.

pa3gmi
Berichten: 249
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Staal harden

Bericht door pa3gmi » 20 mar 2019 11:48

Begrijp ik het goed dat het om rondstaal gaat? Koolstofstaal of zilverstaal kun je goed harden, kersrood stoken en in olie snel afkoelen. maar als het echt om standaard rondmaten gaat zou ik ergens van die geharde stalen assen bestellen en op maat maken met de doorslijpschijf. Minder gedoe en zilverstaal moet je ook kopen.

willy wonka
Berichten: 1177
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Staal harden

Bericht door willy wonka » 20 mar 2019 12:27

Is geen rondstaf
Moet sowieso eerst aan gefreesd worden.

K.J.
Berichten: 201
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: Staal harden

Bericht door K.J. » 20 mar 2019 12:48

Grane staal is goed te bewerken en daarna kun je het laten harden in een oven.

willy wonka
Berichten: 1177
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Staal harden

Bericht door willy wonka » 20 mar 2019 13:12

Oven heb ik niet, dus dat valt af.
Er zit blijkbaar ook veel verschil in staal als in hoe goed het te harden is. De ene soort is eenvoudiger te harden dan de ander.

Wellicht toch maar voor iets dat al gehard is gaan? 1.7225?

motormuis
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: venlo

Re: Staal harden

Bericht door motormuis » 20 mar 2019 13:39

https://www.bodycote.com/nl/

die zitten bij mij om de hoek

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8447
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Staal harden

Bericht door DaBit » 20 mar 2019 16:05

Afhankelijk van welke slijtage je ziet kun je ook overwegen om het alu te laten (hard)anodiseren. Dan deukt het nog steeds even snel, maar afslijten vanwege schuiven en krassen doet het veel minder.

Verder vind ik Toolox 44 wel lekker spul. Goed hard (leveringstoestand HRC45 meen ik), maar nog steeds prima te frezen en draaien (frezen heb ik absoluut geen problemen mee, draaien is voor een Emco compact 8 hard werken). Ik denk dat dat mijn keuze zou zijn.
Ik heb overigens weinig ervaring met andere 'edele' staalsoorten buiten zilverstaal en Toolox44, dus mijn blikveld is wat nauw wat dat betreft.

willy wonka
Berichten: 1177
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Staal harden

Bericht door willy wonka » 20 mar 2019 16:13

Ik heb nog 1.1730 liggen.
Denk dat ik hier gewoon eens me ga experimenteren.
Zou niet gehard al een hele verbetering moeten zijn dan het Aluminium.
En dan zien we wel hoe lang het goed blijft. Opspanning heb ik toch modulair gemaakt, dus in de toekomst vervangen is geen punt.

Hard anodiseren ben ik niet zo'n fan van voor deze toepassing. Dat deukt inderdaad in, en daar moet het voor mijn toepassing juist tegen kunnen :)

flex
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Staal harden

Bericht door flex » 20 mar 2019 19:52

Vele staalsoorten zijn goed bruikbaar. C45 is in de toegeleverde zachte staat goed te bewerken en makkelijk te harden. Afhankelijk van de grote/massa is het met een vrij eenvoudig propaanbrandertje al op te stoken en daarna in (opgewarmde ~100c) olie te harden. aflaten koelen tot kamertemeratuur en daarna 2x in de oven op 200c om iets te ontlaten wat de breukgevoeligheid verlaagd. Klein werkstukje kan met 2x 0,5u wel af.

Grafjan
Berichten: 325
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Staal harden

Bericht door Grafjan » 20 mar 2019 21:11

Van aluminium naar gehard staal is wel een hele grote sprong. Gewoon ongehard goed staal moet toch een hele verbetering zijn. Maar ik zou dan geen C45 of 1.1730 pakken, maar bv 1.2379 ,1.2769 of 1.3343 (laatste is snelstaal) er zijn ook materialen waar achter staat ,HH die zijn half gehard , die kan je met hss gereedschap nog bewerken.(niet makkelijk maar het gaat)
Draaien is net als auto rijden....Dat kan ik ooook al niet.

Roetsj
Berichten: 201
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Staal harden

Bericht door Roetsj » 20 mar 2019 21:25

Best kans dat het staal niet door-en-door hard wordt. Dan hoef je denk ik ook niet zo nodig te ontlaten, wat met een vlam toch lastig is om de temperatuur goed te krijgen. T'is een blacksmith methode voor een reden, natuurlijk. Probeer het, zou ik zeggen.

Mvg, Roetsj

flex
Berichten: 204
Lid geworden op: 17 jan 2015 20:38
Locatie: Heerhugowaard

Re: Staal harden

Bericht door flex » 20 mar 2019 22:37

Daarom doe je het ontlaten ook in een oven.
En gebruik je bij voorkeur voedsel olie (canola olie bv) bij het harden zodat de olie dampen in de oven je oven niet bederven voor etenswaren gebruik.

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 324
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Staal harden

Bericht door Kars-cnc » 20 mar 2019 23:30

Een paar jaar terug heb ik een emailleeroventje gekocht om kleinere onderdelen te kunnen harden. Ik liep er echter tegenaan dat de dingen die ik harde een nogal zwartgeblakerde buitenkant kregen, een soort walshuid. Hierdoor is het onderdeel vaak niet zondermeer bruikbaar. Omdat na-draaien of frezen niet meer kan en ik geen nauwkeurige slijp mogelijkheden heb ben ik daar weer mee gestopt.

Tegenwoordig gebruik ik wel voorgehard staal (1.2312), dat bevalt wel prima, maar als iemand een oplossing heeft voor het ontstaan van die zwarte aanslag dan hoor ik het graag...

hfjbuis
Berichten: 530
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Staal harden

Bericht door hfjbuis » 21 mar 2019 00:06

Tegenwoordig gebruik ik wel voorgehard staal (1.2312), dat bevalt wel prima, maar als iemand een oplossing heeft voor het ontstaan van die zwarte aanslag dan hoor ik het graag...
Voor mij is die zwarte aanslag van het inbranden van de olie tijdens het afkoelen wel gemakkelijk, kan ik zien wat gehard is en ik vind het ook wel mooi uitzien!.

Je kunt het oxideren voorkomen door het spul te soppen in zachte zeep voor het gloeien. Daarna de zachte zeep laten drogen door zachtjes te verwarmen. Het harde zeeplaagje bescherm dan tegen oxidatie tijdens het gloeien en laat zich daarna met water weer verwijderen.

Je moet het staal ook een tijdje gloeien om de maximale hardheid te krijgen, een uur per Inch dikte.

Plaats reactie