Probleem met 2 takt brommertje

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door Erik »

Vorig jaar deze geheel opgeknapt;
18319

Alle ontstekingsdelen nieuw (bougie + kabel, spoel, puntjes, condensator), nieuw zuigertje + veren, carburateur schoongemaakt (verstelbare sproeier), nieuw gespoten etc. Vorig jaar zomer heel wat ritjes ermee gemaakt, alleen op topsnelheid liep 'ie niet 100%, zeg maar 95%. Maakt niet uit, hard gaat 'ie toch niet.

Vorige week het ding uit de winterstalling gehaald en weer een paar ritjes gemaakt. Nu hakkelt 'ie verschrikkelijk op hoge toeren, zo erg dat topsnelheid niet eens gehaald word. Ook af en toe een plof + rookwolkje uit het luchtfilterhuis. Vandaag maar eens aan de sleutel gegaan, helaas zonder resultaat.
- Ander bougietje
- Ontstekingstijdstip op 3 andere standen geprobeerd
- Lichthoogte contactpuntjes op 3 verschillende standen geprobeerd
- Bedrading naar lichtschakelaar + uit-knop afgekoppeld
- Verstelbare sproeier vervangen door originele vaste sproeier

Tijdens sleutelen viel het me op dat het verschrikkelijk vonkt tussen de contactpunten, zeg maar net zo erg als bij de bougie. Weet niet of dat normaal is of niet. Nu weet ik het eventjes niet meer wat ik nog zou kunnen uitproberen. Iemand nog een paar tips?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door kawarider »

Benzine eruit en nieuwe erin? Hadden we met de grasmaaier aan de hand. Bederft tegenwoordig schijnbaar echt.
Gebruikersavatar
Swift
Donateur
Berichten: 23
Lid geworden op: 09 nov 2017 19:43
Locatie: Teutoburgerwald
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door Swift »

vonken tussen de punten is condensator vervangen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door serum »

Yep.. Condensator vervangen of er zit vet of andere troep op je contactpunten. Geef je hem wel wat voorontsteking? Zorgen dat de contactpunten gesloten staan, net voordat de cilinder bovenin staat. (wel de goede kant opdraaien natuurlijk :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 27 mar 2019 20:46 Benzine eruit en nieuwe erin? Hadden we met de grasmaaier aan de hand. Bederft tegenwoordig schijnbaar echt.
Door die toevoegingen en (en bio ?) wordt het hygroscopisch, en wordt het een soort gel in je vlotterkamer. (als ik het goed onthouden heb)
Er is een firma die zich toelegt op speciale 'klassiekers' brandstoffen. https://www.ecomaxx.nl/

Grasmaaier laatste maai-aktie voor de winter vullen met Aspen.

Mooi geworden die brommer, apart voorspatbord, zo groot. Is van voor het gele plaatje op het voorspatbord ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door assink »

condensators is tegenwoordig wel een probleem bij vele brommers. Wat er nieuw te koop is blijf in de regel niet lang heel.
Hier thuis zijn 3 vd 4 kreidlers al omgebouwd naar een electronische ontsteking om daar vanaf te zijn.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door Erik »

Is de benzine tegenwoordig ook al troep? Dacht dat dat alleen bij diesel was waar verplicht bio troep word bijgemengd. in ieder geval heb ik al een paar tankjes verstookt.

Condensator zat ik ook aan te denken, maar wist niet of dat vonken ertussen normaal is, niet dus. Condensator is geen jaar oud. Ga morgen maar nieuwe condensator, contactpunten en bougie bestellen.

Voorspatbord is een "Haags" spatbord. Dit spatbord heb ik aan elkaar laten lassen van 2 spatborden, geel plaatje is, geloof ik, niet meer verplicht. Haagse Puch is matzwart, hoog stuur, zadel zo laag mogelijk, klein achterrekje, bloedblaar achterlicht, schakelpook tussen de benen. Iedereen geeft er z'n eigen draai aan, ik heb er deze draai aan gegeven met de originele kleur groen.

Heren, bedankt. Ik laat het resultaat nog wel even weten.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door Erik »

Aanvullend vraagje; Chromen delen, bouten, moeren etc. heb ik gelaten voor wat ze waren. Brommertje heeft nu een soort van RatRod- of schuurvondst look met een "patina", is op foto niet duidelijk te zien. Ik wil niet dat het nog verder gaat roesten. Wat voor middeltje adviseren jullie zonder dat het een plakkerige, vette bende word?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door spinningwheels »

Huidige benzine is rommel, alleen de 102 competition is nog goed, Als je zelf mengt de tank daarmee afvullen voor de winterstop, en een stukje rijden .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door Stephan »

Als je Shell V-power tankt of BP Ultimate dan vallen de brandstofprobleem mee ( wel zelf mengen natuurlijk) wil je de beste en duurste oplossing ga dan voor skill motomix. Brandstof problemen zijn heel erg herkenbaar en vervelend bij de oldtimers.
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door assink »

Inderdaad, benzine zonder ethanol is aan te raden als je de brommer voor langere tijd stil zet.
Benzine verouderd tegenwoordig erg snel en ethanol trekt inderdaad vocht aan wat op den duur roest in je tank veroorzaakt.

Ik heb destijds mijn chrome delen behandeld met belgom chrome, werkt prima voor het behoud.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door Erik »

Nieuwe puntjes, bougie en condensator; Het gebakkie rijd weer prima en geen gevonk meer tussen de contactpunten. Merkte voor het stoplicht dat er benzine lekte op het uitlaatpotje :shock: Zonder in de hens te vliegen heb ik het naar huis kunnen redden, tank is nu wel bijna leeg. Vlotter lek, minuscuul gaatje met de loep niet zichtbaar. Werd alleen zichtbaar door de natte plek benzine die nu van binnen naar buiten lekte. Gelukkig is de vlotter van messing dus dat was weer snel voor elkaar. Nogmaals bedankt voor het meedenken.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door kawarider »

Veel plezier. Het mooie weer is begonnen
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Probleem met 2 takt brommertje

Bericht door Erik »

Psies!
Gr.

Erik
Plaats reactie