Vraagje aan de tekenaars.

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Vraagje aan de tekenaars.

Bericht door motormuis »

sorry ja klopt fout gekeken
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vraagje aan de tekenaars.

Bericht door assink »

Bij mijn vorige werkgever waar wel meer aan verspaning werd gedaan zette ik altijd er passing maat neer, dus bijvoorbeeld 30f7 met daarachter de maten waartussen deze liggen moet dus 29,959-29,980. Dit kon toen automagisch in solidworks en stond zo standaard bij ons ingesteld. Dit moet wel op een tekening aangegeven, want in een 3D model gaat dit natuurlijk niet. In het 3D model meet deze astap dan gewoon 30mm.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Vraagje aan de tekenaars.

Bericht door Benny_DS »

Alles hangt uiteraard af over wat het onderwerp is. Maar als het bv een standaard dikte is van een plaat 30mm die afgeslepen of gevlakt moet worden dan zal het in mijn model 30mm zijn. De aanpassing gebeurd dan met de tolerantie.
En waarom dan geen plaat tekenen van29.2? Geloof het of niet maar wij tekenaars werken ook graag met ronde maten. En als het een bib stuk is kan je het dikwijls op een firma helemaal niet aanpassen.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Vraagje aan de tekenaars.

Bericht door Danny »

spinningwheels schreef: 27 mar 2019 21:08 Ik snap 30 + 0.01 - 0.01
Ik snap 30 +0 -0.01 en omgekeerd.
Maar kreeg vandaag weer een tekening 30 - 0.2 - 0.7 Waarom word er in zo,n geval dan niet gewoon 29.8 +0 -0.5 aangegeven?
Tekeningen komen niet van een hobby bop of heurt,t zo
Het heurt zo.
Dit is de aanduiding volgens het iso passingstelsel.
http://www.nadro.nl/mark/iso-passingstelsel.html
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Vraagje aan de tekenaars.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Het ligt heel eenvoudig.. je tekent nominaal, je bedenkt de maten ook Nominaal., als je dan omwille van de constructie, omwille van de maakbaarheid en nauwkeurigheid specifieke toleranties wil toepassen.. dan doe je dat op de tekening.

In de Gereedschapmakerij waar ik gewerkt heb, hielden we voor bussen een g6 aan, en voor de gaten een H7.. g passingen zijn "min min"en een H passing is "Nul Plus"
Op de tekening was alles Nominaal getekend, maar in de werkplaats hield je je aan de Toleranties.
Omwille van de nauwkeurighed hadden we onderling wel een afspraak.. we hielden de boel zo krap mogelijk, omdat we ondervonden hadden dat je daarmee de beste standtijd van de Stempels behaalde.
Gaten werden dus op de 0 bewerkt, en de bussen hielden we zo dik als de tolerantie toestond, .. meestal zit je dan met 0.01 mm speling.. nou.. die gaat er zuigend in.. 0.005 ofwel 5µm rondom.. da's genoeg..

Als je een onderdeel hebt met de Nominale maat 30, en de tolerantie -0.2, -0.7.. alles daar tussenin is goed.. is het een as, of een gat?.. in het geval van een As zou ik em 29.8 maken.. en in het geval van een gat 29.3.. laten we eerlijk zijn.. een tolerantieveld van 0.5 mm?.. Jees.. ik maak onderdelen die daar in passen..
Plaats reactie