Auto-schokdemper zuiger materiaal

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Auto-schokdemper zuiger materiaal

Bericht door Kars-cnc »

Een vriend van mij staat op het punt een aantal oude auto-schokdempers naar de schroot te brengen. Hij vroeg mij of ik de ik zuigerstaven nog zou kunnen gebruiken als draaibank materiaal.

Ik heb er inmiddels eentje thuis en het lijkt best mooi materiaal. Vrij hard, maar niet te hard om te draaien en er zit geen enkel spoortje roest op wat duidt op een goede corrosiebestendigheid lijkt mij?

Weet iemand misschien wat voor materiaal dit (meestal) is?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Auto-schokdemper zuiger materiaal

Bericht door serum »

Betwijfel of er een genieriek materiaal voor is; zoekopdracht op internet laat verschillende legeringen zien, al dan niet (hard) verchroomd.

Heb redelijk recent een cr-v dop 32 afgedraaid (had scherpe kanten nodig aan de binnen/onderkant van de hex, ging zeldzaam mooi. Prachtige finish. gewoon staal wil nog wel eens een ruw oppervlakte trekken bij het draaien.

Weet niet of je dit filmpje wel eens gezien hebt;

Dat 'afschuiven' doet zich volgens mij minder snel voor bij harder materiaal.

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Auto-schokdemper zuiger materiaal

Bericht door Kars-cnc »

Hard verchroomd, dat zal het zijn!

De glanzende harde buitenkant en het ontbreken van corrosie deden mij vermoeden dat het om een chroomstaal legering ging. Ik had er in eerste instantie alleen een stukje afgezaagd en de kopse kant gevlakt en dat ging goed. Vandaag heb ik wat langs-draai testjes gedaan en dan is het toch niet zo mooi. De finish is vrij ruw, net als bij zacht staal en ook een centerpuntje laat zich er gemakkelijk inslaan. Dus het is gewoon S235 o.i.d. vermoed ik nu...

Leuk filmpje trouwens! Hier kun je goed zien waardoor het oppervlak ruw getrokken wordt. Als ik goed heb opgelet, gebeurd dat bij alle varianten die voorbij komen wel in zekere mate. Het staal lijkt ook wel erg zacht, het heeft meer weg van marsepein snijden :lol:
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Auto-schokdemper zuiger materiaal

Bericht door assink »

Ik heb recent ook nog wat gasveren gesloopt. Die zuigerstangen zijn van goed materiaal, en laat zich prachtig verspanen.
Meeste zuigerstangen voor hydraulische en pneumatische cilinders zijn van 20MnV6 of iets in die richting, dit omdat het nog goed te lassen zodat er iets aan de zuigerstang gelast kan worden.
Plaats reactie