Aluminium gieten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 2156
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door andrefc101 » 08 mei 2019 12:06

Waar is die tweede versie van je verhaal voor?

Kjelt
Donateur
Berichten: 1577
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium gieten

Bericht door Kjelt » 08 mei 2019 13:00

Toxiq schreef:
08 mei 2019 11:51
Hoe die afdruk te maken daar komt ik wel uit (gleuf even opvullen) belangrijker is, waar doe ik dat mee ?
iets dat ik er in kan drukken en dan uithard
Ik zat te denken aan klei
Hoezo uithard ? Dan vervormd het weer.
Kijk eens hoe professionele gieterijen dat doen,
die doen dat in speciaal zand, daar zit iets van klei doorheen zodat het wat plakt maar het blijft redelijk vormbaar om de kleinste details goed te kunnen weer geven.

https://cwmetalcasting.com/zandgieten/

Wat ik me nog kan herinneren van 30 jaar geleden een bezoek aan een gieterij was het moeilijkste om het werkstuk dusdanig in te delen (zeg maar door midden te splitsen) dat beide delen goed aanlsuiten en direct volledig gegoten kunnen worden en daarvoor heb je diverse gietkanalen en ontluchtingskanalen nodig zodat het metaal overal op dezelfde plek tegelijkertijd aan komt. Dat is de kunst.
Kijk bv eens naar je plastick modelbouw pakketten hoe kunstig daar de kanalen naar de onderdelen lopen en dat is plastick dus kun je wat druk opzetten. Met metaal moet het meteen juist vloeien en dien je te voorkomen dat er bv luchtbellen opgesloten worden. Vak apart.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 4267
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Sven » 08 mei 2019 13:50

Volgens mij bedoeld Tox hoe hij de vorm "afgiet" waar het gegoten ding tegenaan moet komen.

Verder kijk ik reikhalzend uit naar de foto want hoewel ik ook een boot heb, (zelfs bij Tox in de natte straat) begrijp ik niks van de uitleg ;)

enneh, afvormen, kleuterklei? Dat hardt uit aan de lucht en plakt een beetje.
Wel met tape vastzetten denk ik, ik vermoed dat het ontplakt bij het uitharden.
Sven
350 kilo aluminium, wat boutjes en moertjes en een beetje plaksel:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq » 08 mei 2019 14:59

Klopt, je ligt schuin tegenover me ;-)
Straks ff plaatjes maken voordat we het water op gaan

Was er al bang voor dat mijn verhaal niet echt duidelijk was, heb ik thuis nou ook altijd, dan snappen ze ook niks van wat ik raaskal :lol: :lol: :lol:
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aluminium gieten

Bericht door Kars-cnc » 08 mei 2019 16:59

Ik snap het wel (denk ik), ik heb een boot met zo'n sleuf voor de grootzeilleuver invoer gehad.

Maar tenzij op jou boot de vorm van die gleuf heel exotisch is lijkt mij gieten wat overdreven. Het hoeft tenslotte alleen de leuvers maar even rechtdoor te sturen naar het onderste stukje van de mastsleuf. Met goede afrondingen is een beetje speling helemaat niet zo erg, het loopt er echt wel langs.

Kleuterklei lijkt me inderdaad een handig materiaal om de dwarsdoorsnede goed in beeld te brengen maar voor de sleuf lengte, breedte en diepte lijkt mij een schuifmaat goed genoeg. Daarna gewoon frezen...

Misschien eerst een modelletje in hout in jou geval :P

Het lastigste lijkt mij om een handige constructie te verzinnen waarmee je de afdekking snel op de sleuf kunt doen en er weer af. Zelf heb ik 7 jaar de wens gehad om zo'n afdek constructie te maken maar er is nooit van gekomen voornamelijk door dit laatste.

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq » 09 mei 2019 08:55

Als het wel afdekt maar niet heel nauwkeurig is loop je de kans dat het stagneert als je wil reven in zwaarder weer, dat wil ik zien te voorkomen.
Foto's vergeten, misschien vanmiddag even maken

De rest buiten beschouwing gelaten lijkt het gieten me ook wel leuk :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 291
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Aluminium gieten

Bericht door Kars-cnc » 09 mei 2019 22:50

Dat gieten lijkt mij inderdaad ook interessant. Als het je lukt hebben we een mooi onderwerp voor een volgende CNC meeting in Lelystad :P

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9069
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra » 12 mei 2019 18:56

Aluminium gieten gaat prima in "Delftse Aarde"een kant en klaar vormzand voor het gieten van edelmetalen.. ook wel bekend in het buitenland als "oilsand"of Greensand"

Wat "Stressvrij" betreft.. dat gaat alleen op als je echt heel goed weet wat je aan het doen bent.. stressvrij is het alleen dan wanneer je overal de wanddiktes even groot hebt..

grote "massieve" delen wil je ook voorkomen vanwege de grote krimp, en de daarbij onstaande grote spanningen.
scherpe hoeken ook vermijden als een jehova op je stoepje..

PLA kun je, naar wat ik gehoord heb inderdaad gebruiken voor verloren model gieten.. en dan is het dus gewoon een Model printen van PLA, eventueel met opkomers en ingietopening er meteen aan.. in een kistje met zand stoppen.. en Alu erin kwieteren..

Op Youtroep staan ook genoeg filmpjes van mensen die van alles en nog wat thuis gieten.. een schat aan info!

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq » 12 mei 2019 20:04

Goeie tip, wist dus de nederlandse naam niet
Dank je
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 9069
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Aluminium gieten

Bericht door Arie Kabaalstra » 13 mei 2019 17:49

'k heb er zelf ervaring mee, opleiding Edelsmeden.. ik heb al wat dingetjes in Zilver gegoten..

leuk werk om te doen.. 't eerste wat ik goot was een afgietsel van een kiezelsteentje, daar heb ik manchetknopen van gemaakt..

als je vaker wilt gieten, zorg voor een degelijke gietkast, je ziet op Internet veel "sinaasappelkistjes".. maar die dingen verbranden snel, en dan zijn ze niet zuiver meer.. een gietijzeren kast zou het beste zijn.. 't zand moet tenslotte goed blijven "plakken" aan de kast, als je een kast last van platstaal, dan zal opruwen met een slijptol ook wel goed werken.

Frees kanten die tegen elkaar komen wel vlak, hoe beter ze op elkaar aansluiten hoe beter het gietresultaat, je gebruikt de rand van de kast tenslotte ook om de boel vlak te maken met een rei..

Zorg er ook voor dat je model "lossend" is.. en hou een bus talkpoeder bij de hand, zodat de beide helften niet tegen elkaar kleven..

aan de kastrand moet je ook een paar nokken maken die in elkaar vallen, of "oren"eraan met gaten, zodat je er een pen in kan zetten.. maak het niet te strak.. anders krijg je de pennen er niet in als er ook maar één korreltje zand in zit.. een paar handvatten om ze te hanteren is ook niet gek... maar maak ze zo dat ze bij het plaatsen van de kasthelften op elkaar niet in de weg zitten..

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq » 13 mei 2019 21:50

Dank voor de tips

na talloze filmpjes ben ik wel gecharmeerd van dit oventje

https://www.youtube.com/watch?v=hHD10DjxM1g

Lijkt erg op deze oven, de review geeft wel een paar handige tips aan het einde (over de hendel voor het openen oa.)

https://www.youtube.com/watch?v=L-mFwIyIWXI

Nu word er in filmpje 1 gips gebruikt (plaster of paris) en ik vraag me toch af hoe hittebestendig dat is ?!

Met toevoeging van chamotte https://www.bickwebshop.eu/a-24989113/c ... 25-kg-zak/ dan moet het wel hittebestendig zijn ?

Of zou het beter zijn om vuurvast beton te gebruiken, dat is iig bestendig tot 1600 graden, da's best heet
https://www.hazelaar.nl/product/1340808 ... ater-25-kg
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8323
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Aluminium gieten

Bericht door DaBit » 13 mei 2019 23:00

Ik heb er geen verstand van, maar beton lijkt me maar lastig. Da's zo degelijk.
Dat mallengips+chamotte daarentegen, dat lijkt me dan weer wel wat.

Misschien eerste experimentje doen met een simpele RVS pan op een dakbrander ofzo?

Kjelt
Donateur
Berichten: 1577
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aluminium gieten

Bericht door Kjelt » 13 mei 2019 23:05

Die man van de mini foundry heeft nog een nieuwere versie gemaakt die veel langer meegaat.
Principe was zoals bij gewapend beton maar dan ipv stalen netten gebruikte hij staalwol of van die metalen pannensponzen. Tijdje geleden dat filmpje gezien geloof dat het deze was

https://youtu.be/l2FuvKTyRMQ

Toxiq
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Aluminium gieten

Bericht door Toxiq » 14 mei 2019 10:23

AH ok, dat het niet lang meegaat was dus juist....
Bedankt voor de link, die ga ik zeker even bestuderen

Het is inderdaad zeer degelijk, dat ben ik met je eens Dabit, maar dat is niet erg, verwerken lukt ook wel (heb een hele pizzaoven gemetseld en fundering gestort) dus inmiddels wel iets gevoel met cement en beton)

Moet maar eens rekenen hoeveel zakken ik nodig heb

[edit] aan het refereert hij ook naar andere video's, oa éénb die zoiets gemaakt heeft met vuurvast steen
Dáár heb ik nog wel iets van liggen.....
Als ik dat gebruik in combinatie met wat gietwerk van vuurvast cement dan word de binnenzijde nog steeds rond (beter voor verdeling van de warmte)

[edit 2]
vuurvaste expanded clay, dat is helemaal top, die meng je gewoon door je cement
IK denk dat ik daar maar mee ga experimenteren :-)
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Plaats reactie