Vragen over pneumatiek kleppen
Moderator: Moderators
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Vragen over pneumatiek kleppen
Ik zit bij ali te zoeken naar wat kleppen,
Nu moet ik er een aantal hebben die werken als een enkelpolige schakelaar, dat is een tweeweg klep ?
Moet er ook een paar hebben die als een wissel schakelaar werken , zoek ik dan gewoon naar 3 weg klep?
Nu moet ik er een aantal hebben die werken als een enkelpolige schakelaar, dat is een tweeweg klep ?
Moet er ook een paar hebben die als een wissel schakelaar werken , zoek ik dan gewoon naar 3 weg klep?
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Vragen over pneumatiek kleppen
Hangt er vanaf wat je bedoelt met 'wissel schakelaar' en daarmee je toepassing. Pas je hem bv toe op een dubbelwerkende cylinder kan je beter een enkele 4 weg klep gebruiken, maar vaak wordt een 5weg toegepast. Dan hangt het er ook nog vanaf hoeveel 'klep posities' je nodig hebt; bv of je de cylinder wilt kunnen 'blokkeren' door de klep beide aansluitingen af te laten sluiten; dan kom je op een 3/4 weg klep uit.
Hier staat redelijk duidelijk de verschillende kleptypes uitgelegd:
https://www.hydraulicspneumatics.com/ot ... rol-valves
Hier staat redelijk duidelijk de verschillende kleptypes uitgelegd:
https://www.hydraulicspneumatics.com/ot ... rol-valves
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Vragen over pneumatiek kleppen
Toepassing is in een airride systeem voor een auto .
Luchtbalgen leeg, is bumpers net niet aan de grond .
Maar wil dus met een paar drukregelaars, en een paar klepjes, twee standen in rijhoogte hebben,
dus een wisselschakelaar ( klep ) waarmee ik kan kiezen welke drukregelaar open staat .
zeg bij 5 bar rijhoogte 5 cm en bij 10 bar rijhoogte 10 cm . electr keuze schakelaar die dus een klep bediend, die dan weer een drukregelaar van lucht voorziet .
Luchtbalgen leeg, is bumpers net niet aan de grond .
Maar wil dus met een paar drukregelaars, en een paar klepjes, twee standen in rijhoogte hebben,
dus een wisselschakelaar ( klep ) waarmee ik kan kiezen welke drukregelaar open staat .
zeg bij 5 bar rijhoogte 5 cm en bij 10 bar rijhoogte 10 cm . electr keuze schakelaar die dus een klep bediend, die dan weer een drukregelaar van lucht voorziet .
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Vragen over pneumatiek kleppen
Een 3 weg klept functioneert dan prima inderdaad. Ik adviseer wel een bi-stabiele te nemen.
Re: Vragen over pneumatiek kleppen
Ligt er inderdaad aan wat voor pneumatische cilinder je hebt. Hier vond ik ook wat info over die kleppen die je zoekt: https://magneetventielshop.nl/magneetve ... atiek.html
Re: Vragen over pneumatiek kleppen
Twee standen is lastig toch ? Want dan moet je de positie van de uitslag van de cylinder meten en deze regelen, dus ben je continu kleppen aan het schakelen.
Meestal worden cilinders gewoon in hun uiterste positie gebruikt, dat is makkelijk.
Meestal worden cilinders gewoon in hun uiterste positie gebruikt, dat is makkelijk.
Re: Vragen over pneumatiek kleppen
@Kjelt, er worden geen cylinders gebruikt maar luchtbalgen
@Spinningwheels, Volgens mij heb je helemaal geen kleppen nodig, je zegt zelf al 5bar of 10bar (als voorbeeld)
Dan neem je 2 drukregelaars (schakelaars) beide staan op een andere waarde ingesteld (bijv dus 5 en 10 bar)
deze stuur je aan met een keuze schakelaar, op stand 1 stuur je de 5bar aan en op stand 2 de 10bar
zodra het systeem op de gewenste waarde staat zorgt de drukregelaar dat de pomp stopt
@Spinningwheels, Volgens mij heb je helemaal geen kleppen nodig, je zegt zelf al 5bar of 10bar (als voorbeeld)
Dan neem je 2 drukregelaars (schakelaars) beide staan op een andere waarde ingesteld (bijv dus 5 en 10 bar)
deze stuur je aan met een keuze schakelaar, op stand 1 stuur je de 5bar aan en op stand 2 de 10bar
zodra het systeem op de gewenste waarde staat zorgt de drukregelaar dat de pomp stopt
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Met een hamer past alles...
- spinningwheels
- Berichten: 2138
- Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
- Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
- Contacteer:
Re: Vragen over pneumatiek kleppen
Er zijn wel kleppen nodig , de balgen moeten per stuk afgesloten worden.
Zou anders in een bocht leuk worden als links en rechts met elkaar verbonden zijn .
Zou anders in een bocht leuk worden als links en rechts met elkaar verbonden zijn .
In theorie kan ik praktisch alles
Re: Vragen over pneumatiek kleppen
Maakt niet uit met een kermis atractie
Anyway, je kan toch kleppen tussen het geheel zetten, zodra de pomp loopt staat de klep open (word meegeschakeld)
dan heb je geen 3 wegklep nodig ?
Anyway, je kan toch kleppen tussen het geheel zetten, zodra de pomp loopt staat de klep open (word meegeschakeld)
dan heb je geen 3 wegklep nodig ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Met een hamer past alles...