Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door DaBit »

Ik ben het uitboren naar 2.5mm, er een M3 draadje in tappen en voorzichtig een gewoon afstandsbusje in draaien juist beu aan het worden :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Roetsj »

Kan me voorstellen, waarvoor doe je al moeite?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door DaBit »

Oh, in dit geval voor deze: https://www.anysens.nl/
De basisprint kan best met normale schroefjes, maar klantspecifieke uitbreidingsmodules moeten toch echt gestapeld worden in dat erg krappe doosje.

Maar het 'probleem' ansich is breder. Vrijwel elke standaard inkoopbehuizing heeft op de bodemplaat van die meegespoten pilaartjes waar je geacht word je dragerplaat of elektronica op te schroeven, of je moet de varianten hebben waar je de PCB's verticaal in plaatst. Als het allemaal groot mag dan is die dragerplaat meestal nog geen gekke optie, alleen tegenwoordig moet het allemaal lief en klein en word elke kubieke centimeter ruimte nuttig gebruikt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door motormuis »

is dit wat voor jou
bij skiffy hebben ze heel veel van dit soort spullen
https://www.essentracomponents.com/nl-n ... en-messing
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door DaBit »

Ik zie ze alleen niet met 'zelftapper-draad', of kijk ik verkeerd?

(hoe gaat het bij jou inmiddels met de servo's en machine?)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6002
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Sven »

He, en zelf een tapsleufje met een dremel er in jetsen, ben je dan niet al sneller?

( Dremel vastzetten, busje vasthouden)
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het vreemde op die selectie is dat je de diameter niet kunt kiezen, of ligt dat aan mij?

Uiteindelijk een pdf ontdekt, is het M4
Toen het nog skiffy was, werkte het allemaal net even prettiger.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Roetsj
Berichten: 199
Lid geworden op: 24 jul 2009 11:41

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Roetsj »

Het is een interessant onderwerp, omdat je ergens iets moet vinden ook al lijkt het zo eenvoudig op het eerste gezicht.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Jasper »

Die draad is voor een redelijk specifieke toepassing, als iemand een product ontwerpt waar zo'n standoff in moet dan pakt hij gegarandeerd standaard draad en niet zulke grove zelftappende schroeven. Die zijn er voor om in een plastic behuizing te draaien en niet om draad te tappen voor een standoff.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 aug 2019 16:47 Toen het nog skiffy was, werkte het allemaal net even prettiger.
Ik krijg echt hoorntjes van die site. Of die zelftappende die motormuis gevonden had nou wel of niet is wat ik zoek kan ik er niet uit halen. Als ik naar de PDF kijk dan klopt de flankstijlheid van de draad in ieder geval niet.

Ik doe die lui wel eens een mailtje. Lijkt me handiger.
Roetsj schreef: 15 aug 2019 17:46 Het is een interessant onderwerp, omdat je ergens iets moet vinden ook al lijkt het zo eenvoudig op het eerste gezicht.
Ja, dit soort gezoek word ik zowiezo kriebelig van. Daarom heb ik maakmachines, kom ik er tenminste voor enkelstuksaantallen onderuit.
Jasper schreef: 15 aug 2019 22:25 Die draad is voor een redelijk specifieke toepassing, als iemand een product ontwerpt waar zo'n standoff in moet dan pakt hij gegarandeerd standaard draad en niet zulke grove zelftappende schroeven. Die zijn er voor om in een plastic behuizing te draaien en niet om draad te tappen voor een standoff.
Als er een normale metrische schroef in moet dan plaatsen ze vaak van die messing inserts. Maarja, dan worden de doosjes te duur. En opzich werken die speciale schroeven in plastic niet onaardig.

Het bestaat overigens wel gewoon wat ik zoek, ik moet het alleen zien te vinden in de maat die mij zint. Dit is er eentje uit eigen voorraad:

Afbeelding

Aan de ene kant een buitendraad die bedoeld is om in een pilaar van een kunststof huisje te schroeven.
Aan de andere kant een gleuf zodat je met een platte schroevendraaier het busje kunt monteren en een M1.6 binnendraad voor de stapel.

Dit busje word normaal gebruikt om een videozender achterop een microcameraatje te monteren. Lens zit in een kunststof kapje, de afstandsbusjes schroeven het printplaatje met sensor tegen dat kapje, en het printplaatje van de zender word met M1.6 schroefjes op die afstandsbusjes gemonteerd.

Krek hetzelfde als wat ik wil, alleen dan met iets andere maten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door Jasper »

Oké, maar zelf tappend plastic is er natuurlijk niet.
Dus moet er eerst iets getapt zijn, doe je dat dan nu met zo'n schroef of is het een aanpassing op een bestaand iets waarvoor je nu een standoff moet hebben?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik ben bang dat het typisch zo'n productje is wat 'op bestelling' en volgens klantenspec gemaakt wordt. Moet je alleen nog even de chinese fabrikant er van weten te vinden.
(of de chinese zoekterm)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zeskant afstandsbusjes, maar dan met plastic-schroefdraad?

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 16 aug 2019 10:40een gleuf zodat je met een platte schroevendraaier het busje kunt monteren
Als je dat vaak moet doen dan zou ik daar een speciale schroevendraaier voor maken, met een puntje in het midden zo-datie er niet uit kan schieten.

Dit busje is toch goed te maken op een automatische draaibank ?
Wie heeft of weet er zo een ?

DaBit schreef: 16 aug 2019 10:40
hugo stoutjesdijk schreef: 15 aug 2019 16:47 Toen het nog skiffy was, werkte het allemaal net even prettiger.
Ik krijg echt hoorntjes van die site.
Dat zie ik helaas wel vaker op sites met veel producten, de goeden niet te na gesproken, maar ik zoek me soms een ongeluk.
Terwijl het toch echt beter moet kunnen, als alles in een rekenblad opmaak (excel oid) staat dan kun je va selecteren cq filteren.
Plaats reactie