USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door keesfrees »

Mag ik deze vraag even "stiekem" hier voorleggen, ik vermoed, hoop dat er hier wel een ervaringsdeskundige is.
Dit is een mooi voorbeeld van een niet of moeilijk te zoeken iets op het www of 2e hands-site.

Sinds enige tijd ben ik in het blijde bezit van een laserprinter, Z/W, ouder ding, nieuwe rol en toner en werkt weer perfect !
Heeft een USB en parallele aansluiting, van een vriend kreeg ik een par. naar ethernet kastje maar die krijg ik niet aan de praat, wellicht een iemand die er meer in thuis is wel, maar ik laat dat puzzeltje aan me voor bij gaan, ook al omdat de uitkomst niet gegarandeerd is.

Dus, wie weet er een goed werkend USB<->ethernet kastje, type, soort, merk.

BVD !
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door Markus »

als je nog a Raspberry hebt liggen

https://www.huubmons.nl/multimedia/rasp ... int-server

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door Bjornski1976 »

Het komt nog wel eens voor dat de internet router de mogelijkheid heeft om een printer aan te sluiten via USB. Dan kan je hem direct hierop aansluiten.

https://www.computeridee.nl/workshop/be ... uw-router/
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Of een NAS, als je die gebruikt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door keesfrees »

Dank voor de suggesties.
Het mooiste zou een kastje zijn met 2 aansluitingen en klaar !
Ik word best een beetje allergisch voor dingen die zouden moeten werken maar dat bij mij niet doen . . .

Als modem heb ik een fritzbox, al vele typen "versleten" in de loop der jaren, daar zit een usb aansluiting op, heb ik wel eens geprobeerd, printer lukte niet, externe schijf oid is zeer traag.
Daar las ik onlangs ook nog over, doe het goed of laat het weg denk ik dan.

Maar ik ga het idd nog eens proberen, onlangs een nieuwe bekomen nl (op glasvezel) wie weet !
De fritzbox ken ik ondertussen zeer goed, is handig voor telefonie via internet, klinkt perfect (!) en kost nagenoeg niets, als je de weg weet :-)

Als er nog iemand een kastje weet te noemen USB<->ethernet dan hoor/zie ik dat graag.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 15 nov 2023 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij zal misschien die printer met Linux benutten, met W10 heb ik slechte ervaring met het toepassen van oude printers. Had een hele mooie kleuren laser printer gescoord (voor niets)
M'n buurman heeft al z'n systeembeheer truucs uit de kast moeten halen om Windows zo ver te krijgen dat ie er iets uit kreeg. (drivers te oud natuurlijk)
Toen de toner op was heb ik hem dan ook maar afgevoerd en een €99.- inkjetprinter aangeschaft. Bevalt me prima. Helaas moet je zo'n ding ook gewoon af schrijven in een paar jaar, dan doet zwart het op eens niet meer, dan maar een nieuwe cartridge, nog een middag geklooi en uiteindelijk besluit je dat je goedkoper weer een nieuwe kunt halen. (En die vers aangebroken cartridge ook afschrijven want die nieuwe gebruikt natuurlijk net weer een ander type)

Moraal, stop niet teveel energie en kosten in het werkend krijgen van oude apparatuur. (ook al doet dat vaak pijn en niet eens om de kosten als wel het afschrijven van in onze ogen goede hardware)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door Guvner »

Heel simpel Kees,

https://www.tp-link.com/us/home-network ... tl-ps310u/

Die heb je nodig. Werkt als een zonnetje
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door keesfrees »

Guvner schreef: 29 aug 2019 10:00Die heb je nodig. Werkt als een zonnetje
Dank, dat was het bericht waar ik op hoopte, die gaat op m'n bestel lijst, voor als ik daar eens tijd voor heb.

Het bericht van Hugo reageer ik later nog op . . .
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door serum »

Ik had een nieuwe samsung laser printer met wifi voor iets van 60e. (geen RJ45, maar de wifi is erg stabiel gebleken op het ding), Ondersteund airprint, google print. Ding heeft een vast IP adres en wanneer ik hem nodig heb gaat hij aan en (afkloppen) hij is iedere keer (van de afgelopen ~400x) nog keurig online gekomen.

Verbazingwekkend stabiel.

Mijn ervaring met usb printservertjes is dat ze je vroeg of laat toch gaan frustreren op het moment dat je het niet kan gebruiken. Voorheen had ik een mediapc in het netwerk die ook als printservertje diende, maar die samsung heeft het eigenlijk allemaal prima voor elkaar.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door keesfrees »

Eindelijk het TP kastje besteld en aangesloten.
O jee, er zat een windows programmaatje bij, maar gelukkig op linux niet nodig, daar op had ik het zo aan de gang !
Maar op windows 10 ( die zijn er helaas ook nog een aantal hier in huis, niet van mij ) na veel gedoe op 1tje werkend, op de andere (nieuwe installatie) een foutmelding bij het installeren van het hulp programma.
Maar, tot zo ver goed nieuws dus, bedankt voor de tip.
@Hugo, het gaat om een "oude" brother laser printer, ik heb nog nooit zo'n goede printer gehad, eindelijk !
En, ik kwam onlangs in een kringloopwinkel een HP kleuren laser printer tegen voor weinig met volle toner cassettes, die heeft wel al een netwerk aansluiting en werkt op linux in een keer.
Zo heb ik ook al jaren een scanner van iemand die 'm niet aan de gang kreeg op zo'n ander "hip" systeem.
Kortom, ik ben/sta (?) helemaal gesteld op dit gebied nu, eindelijk ! !
Alleen heb ik zelf eigenlijk nooit iets meer af te drukken, de facturen gaan allemaal per e-mail nu.
O ja, een treinkaartje, toegangsbewijs af en toe.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 18 nov 2019 11:37, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door Sven »

Een goedkope inkjetprinter breng je toch altijd ongeopend naar de recycling?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heerlijk toch als je alles wat je wilt met Linux voor elkaar kan krijgen.
Ik ben deels veroordeeld tot W10 vanwege de CAD systemen. En zo'n drama vind ik het eerlijk gezegd niet.
Zelfs m'n oud HP doorkijk glasplaat scanner die op een gegeven moment niet samen met een nieuwere HP printer wilde werken (drivers zaten elkaar in de weg) doet het weer, ook al gebruik ik hem zelden omdat de multifunctionele Brother inktjet zo'n beetje alles doet.
Dat W10 begint langzaamaan op Windows NT te lijken waar ik jaren probleemloos mee gewerkt heb.
Zelfs m'n laatste update was probleemloos in een paar minuten weer klaar. :lol:
Sven schreef: 15 nov 2019 13:06 Een goedkope inkjetprinter breng je toch altijd ongeopend naar de recycling?
Nee die moet je demonteren, kun je nog iets van opsteken hoe ze zoiets bouwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: USB printer op netwerk - verloop kastje ?

Bericht door Portje »

inktjet printers, ondingen.
altijd verstopt als je ze nodig hebt die krengen.
hp zooi en dure epsons het maakt niet uit, ik heb er wat gehad.

vorig jaar zag ik ineens een aanbieding van een Oki LED printer c332dn
€99 incl.btw en toner, kreeg er nog een extra gratis zw toner bij als aanbieding

lekker via utp en werkt als een trein, mooie kleuren ook.
toner op, ding naar de kringloop en een nieuwe halen.
mits ze in de aanbieding zijn. ;-)

dus ik snap het wel als je een laser printer hebt en die aan de gang wil hebben.

en oude scanners zijn wel aan de gang te krijgen onder w10
het proggie VueScan heeft ik weet niet hoeveel drivers aan boord.
gek als het niet werkt.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Plaats reactie