Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door spinningwheels »

Regelmatig dat hier de draaibank zijn ding doet, ik met de freesbank bezig ben , en de zaag zich door een dik stuk heen aan het worstelen is ,
De zaag is het probleem niet die doet het wel,
Maar vanmiddag de draaibank druk aan het werk, terwijl ik aan het frezen was,
KLABAAAAM of eigenlijk ik hoorde dat het niet goed ging maar voordat ik bij de hoofdschakelaar was, was het dus KLABAAAAM . Werkstukje naar de kat zijn achterkant ,
Een rode knop voor de draaibank bij de freesbank en omgekeerd zou een oplossing zijn maar wel omslachtig ,
Maar hoe anders ??
In theorie kan ik praktisch alles
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door keesfrees »

Psja, ik loop ook wel eens te ver bij de machine cq noodknop vandaan en moet zodoende wel eens een sprintje trekken, niet vaak gelukkig.
Ik heb wel eens gedacht aan een afstandsbediening, zoiets waar mee je de garage deur open kan doen bv.
spinningwheels schreef: 29 aug 2019 22:50Een rode knop voor de draaibank bij de freesbank en omgekeerd zou een oplossing zijn maar wel omslachtig ,
Maar hoe anders ??
Een (1) noodstop circuit voor beide machines kan ook natuurlijk.

In mijn vorige werkplaats was de WC op gehoorafstand van de machine en had ik daar ook een pauze/nood knop.
Zo komt dat hier (ooit) ook weer.
Laatst gewijzigd door keesfrees op 30 aug 2019 00:01, 1 keer totaal gewijzigd.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door hfjbuis »

Het op afstand bedienen van de noodschakelaar is toch niet zo'n probleem!

Neem een klik/aan klik/uit afstandsbediening en zo'n draadloos stopcontact dat de noodschakelaar bedient. Dan kan je veel ellende voorkomen.
Op een schakelaar passen meerdere afstandsbedieningen en je kan natuurlijk ook zo'n grote schakelaar gebruiken. Een stikker er op en je bent klaar.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door audiomanics »

Als je de noodstop gaat bedienen is het meestal toch al te laat.. De oorzaak van een KLABAAM ligt meestal bij je zelf: de klemmen verkeerd gezet (in het toolpath) of zelfs vergeten vast te zetten (is mij ook wel eens gebeurd) of het smeermiddel raakt op, dat had je van te voren even moeten controleren etc etc... En sommige dingen moet je nu eenmaal niet onbeheerd laten draaien... Ik heb nog nooit echt fik in de laser gehad, maar ik heb de brandblusser altijd paraat staan en blijf er gewoon bij ( behalve bij dingen die gewoon niet fikken, zoals glas of geanodiseerd aluminium of leisteen etc)
Idem met frezen.. Een gravure in hout laat ik gewoon zijn gang gaan.. Een lithophane in corian van een uur of 10 ook, maar anders sta ik er gewoon bij..
Al met al een kwestie van goede voorbereiding en plannen.. Je weet zelf wel welke processen wel en welke weinig tot geen aandacht nodig hebben, toch?
Als een draaibank op automatisch voeden een schilletje van een halve mm moet afdraaien over een lengte van 20cm met een voeding van een mm per seconde, dan kan je nog wel een peuk draaien maar geen blokje om met de hond..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door hugo stoutjesdijk »

audiomanics schreef: 30 aug 2019 00:24 Als je de noodstop gaat bedienen is het meestal toch al te laat..
Vaak wel, maar niet altijd, je hoort soms aan het proces dat er ingegrepen moet worden. Vaak niet zo ernstig dat een noodstop noodzakelijk is (daarom promoot ik ook de 0% knop). Maar als je daar niet snel genoeg bij bent is het inderdaad ....
Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst op de noodstop heb gedrukt. Niet dat het nooit fout gaat, maar als de frees breekt, waarom zou je dan nog op noodstop drukken, gewoon programma halt is ook goed.
Maar een trekkoord door de werkplaats is ook een oplossing.
Zo'n klik aan/klik uit misschien beter, maar die moet je dan voor het handige wel inbouwen in een grote rode paddenstoel die je op een handige plek neerzet waar je dan 'bezig' bent. Dat kan dan ook de WC zijn.
En als ie naar het noodstop circuit moet, moet je er ook nog wel iets aan modificeren. Die relais contacten laten zich wel bypassen naar buiten, heb ik ooit voor iets anders gedaan.
Het spul is natuurlijk absoluut niet fail-safe. Daar zijn andere draadloze afstandsbedieningen voor.
(als er net een hoop stoorsignaal in de lucht hangt en je noodstop 'komt niet door' wordt je ook niet vrolijk. Dan is een touwtje aan het plafond toch iets zichtbaarder.
Met je kunt natuurlijk ook een ringleiding aanleggen met op elke gewenst punt een noodstop. Alles in serie, ben je in ieder geval even aan het zoeken welke ingedrukt is gisteravond, net als kerstlampjes.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door DaBit »

De frees is bij mij het enige apparaat dat stukken metaal in het rond spuugt en waar ik van wegloop; mijn draaiklusjes kunnen niet lang genoeg zelfstandig draaien om weglopen de moeite waard te maken en van zaag/3D kitspuit/bla heb ik niks te vrezen.

De oplossing: polycarbonaat rondom de freesmachine. Ik kan de draadloze afstandsbediening best meenemen als ik een ander klusje doe en soms doe ik dat ook wel, maar de praktijk leert dat ik toch niet snel genoeg reageer als ik druk met wat anders bezig ben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door audiomanics »

hugo stoutjesdijk schreef: 30 aug 2019 12:30
audiomanics schreef: 30 aug 2019 00:24 ...is het meestal ..
Vaak wel, maar niet altijd,...
Dat is toch hetzelfde, ongeveer?

Ik heb mijn noodstop zelfs helemaal verwijderd van mijn portaalfrees.. Gebruikte 'm nooit en als ik 'm gebruikte was het per ongeluk (of iemand anders liep er tegenaan.. Heb zelfs gehad dat iemand 'm er gewoon af liep met een plank in zijn handen.. die audiofielen willen altijd graag even meekijken/helpen als je een halve kuub MDF voor ze aan het verhakselen bent..)

Ik mis 'm ook niet.. ik heb altijd nog F4 of een drukknopje op de pendant..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door keesfrees »

Ik heb een pauze en noodstop in een circuit gemaakt.
De machine (geen hier gangbare besturing) heeft een pauze en een noodstop ingang.
Pauze is meestal goed genoeg, bij noodstop is de machine helemaal van slag en moet alles herstart worden en zo
Dus heb ik met een kleine tussen schakeling het zo gemaakt : kort indrukken is pauze, een seconde vasthouden is noodstop.

Maar, nu heb ik al een paar keer meegemaakt dat dat pauze en noodstop allebei niet reageren, blijkbaar is er een centraal punt (of failure), de processor.
Dus ipv de noodstop vd machine schakel ik de spanning uit, met een 3 fase relais wat ik er al eerder ingebouwd had om niet naar de kast te hoeven lopen voor aan/uit te zetten.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door audiomanics »

Oh ja, ik heb wel een "noodstop": de error-uitgangen van mijn drivers en VFD kunnen er voor zorgen dat de machine abrupt stopt en de spindlemotor versneld tot stilstand komt..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door Kjelt »

Dat is de M-stop, niet de E-stop ;-)
Eding maakt hier verschil in en dan zie je wat er aan de hand is. 8)
Overigens om de drivers te resetten moet de spanning er af dus gebruik ik daar dan alsnog de E-stop voor met autoreset functionaliteit.

Ik heb onlangs trouwens een paartje Siemens E-stop schakelaars op de kop getikt, daar zit een kraag omheen, dan moet je wel heel erg niet slim bezig zijn als je die per ongeluk nog indrukt.

Klikaan/uit zou ik zelf niet gebruiken, te gevoelig voor storing mocht er echt iets aan de hand zijn, daarnaast is het hetzelfde als met de tv afstandsbediening, je loopt te zoeken naar mobiele apparaten. Heb je een noodgeval mag je gaan zoeken waar de afstandsbediening gebleven is :lol:
Er is denk ik wel nagedacht om E-stop schakelaars knalrood te maken in een fel geel kastje ;-)
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door serum »

De veelgebruikte cpu5a heeft alleen een e stop.

Ik zou ook niet kiezen voor een machine zonder e stop. Je weet echt niet wanneer je hem nodig hebt. Als je moet zoeken naar een pendant om hem te activeren is het zeker te laat.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door Bjornski1976 »

Ik probeer altijd te voorkomen dat ik met mijn rug naar een draaiende machine sta.
Bij de CNC machine kan ik de pauze functie gebruiken voor het geval dat ik even weg moet.
Meestal blijf ik bij de portaal frees staan kijken. Heb al te vaak gehad dat er iets fout ging, meestal eigen fout maar goed.
Afscherming is wel een must al is het kapje van de boormachine op mysterieuze wijze verdwenen, wat een onding.
Ik ben zelf een voorstander van een motion stop (blauwe padestoel) i.p.v. een alles uit schakelaar (rode padestoel). Bij alles kan je niet meteen restten en bewegen indien nodig omdat alles weer moet opstarten.
Alleen de 3D printer laat ik draaien terwijl ik ergens anders mee bezig ben. Maar blijft niet draaien als ik van huis ga.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 31 aug 2019 11:26 Ik ben zelf een voorstander van een motion stop (blauwe padestoel) i.p.v. een alles uit schakelaar (rode padestoel).
Bij alles kan je niet meteen restten en bewegen indien nodig omdat alles weer moet opstarten.
Dat hangt er dus vanaf hoe je het bouwt.
Ik heb zelf die afweging ook gemaakt en vond het niet handig als ALLES stroomloos wordt.
Dus de Eding print bv blijft gewoon onder spanning staan waardoor de communicatie met de software intakt blijft.
De drivers worden wel spanningsloos en de spindel wordt de Tool_on signaal afgeschakelt waardoor deze de motor zsm stopt.
Als je de VFD spanningsloos zou maken kan het zijn dat de spindel door blijft draaien iets dat ik zeker niet wil maar hier moet ik nog mee experimenteren want het is nog niet af.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Meerdere machines tegelijk in bedrijf hou hou je dat in de gaten .

Bericht door Bjornski1976 »

Heb je de drivers Dan in een geval spanningsloos of alleen de enable weggenomen?
Ik zou gekozen hebben voor het laatste en daarbij ook de vfd laten uitschakelen.

Maar wat je zegt, het is een keuze of afweging waar je goed over na moet denken en waarbij ieder voor zichzelf een afweging moet maken.

Zou het ook mogelijk zijn om te kiezen voor safe state en zou je dit willen? Waarbij alles naar 0, 0, 0 gaat en spindel speed naar 0. Als een van je drives defect is, nee dus.

Met andere woorden alles meteen naar handmatige bediening bij een motion stop en bij emo echt alles uit.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie