Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door Firehunter »

Zoals de titel al zegt, wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Ik heb iets bedacht wat ik patent-waardig vindt. Maar voordat ik een gesprek aanvraag met een octrooibureau ben ik even benieuwd of iemand zijn ervaringen hiermee kan delen. Vragen die ik heb zijn bijvoorbeeld:
- Via welk bedrijf heb je een patent ingediend?
- Heb je zelf onderzoek gedaan of dat laten doen?
- In welke landen ingediend?
- Idee/product in eigen productie, of gewoon als idee ingediend?
- Puur ingediend ter bescherming van een idee, of ook bedrijven mee benaderd voor bijvoorbeeld een licentie?

Nu kan ik me voorstellen dat iemand die dit proces doorlopen heeft geen antwoord wil, mag of kan geven op bepaalde vragen. Maar alle info is welkom. Antwoorden via PB of mail mag natuurlijk ook.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door Leeuwinga »

Even naar Google om te zoeken zou ik zeggen, daar staat veel info
Als je een bedrijf hebt kun je ook naar Kamer van Koophandel gaan voor info
Let wel, het is niet goedkoop , vooral als je een wereld wijde dekking zoekt.
Succes, Cees
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door Sven »

Ik heb het begin van het proces doorlopen, via de Novu (En hun proces meteen naar zijn grootje geholpen)

- Ik heb zelf onderzoek gedaan (espacenet) en daarna besproken met een octrooigemachtigde
- Je begint in NL, daarna heb je tijd om in te dienen in de landen die je belangrijk lijken
- Idee voor eigen productie (Denk ook aan de optie je patent te verkopen)
- Een idee kan je alleen patenteren in de US, in europa moet je idee produceerbaar zijn. (In de US kan je ook een idee patenteren, bijvoorbeeld het met je vinger een beeldscherm van een telefoon bedienen, in de EU moet je dan ook technisch beschrijven hoe dat werkt, dat kan je beter niet doen zonder een werkend prototype te hebben)

Belangrijk, vergeet niet dat je een patent moet kunnen terugverdienen. Soms is dat de moeite niet, bijvoorbeeld zoals bij mij, de markt bleek veel te klein.

De NOVU heeft misschien nog steeds cursussen in deze materie, aanrader!
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door Kjelt »

Alleen ervaring via mijn werkgever destijds maar enige punten die je vantevoren goed wilt bedenken:

1) Check goed zelf eerst of het uniek is. In 96% van de gevallen bestaat het al. Je kunt dan nog voor een verbetering een patent aanvragen maar dan moet het een echte verbetering zijn.
Mijn eerste bedenksel is niet te koop en bestaat zover als ik weet niet maar het was wel in 1907 al geoctroieerd. Tja......

2) Ga voor jezelf na of je de kosten er uit denkt te halen. Oftewel maak een businessplan voor jezelf en check het met iemand die hier ervaring mee heeft of het realiteitsgehalte hoog genoeg is.

3) Laat het patent door een octrooigemachtigde schrijven, vaak herken je na afloop van dat proces je eigen uitvinding niet meer terug :shock: Ik in ieder geval niet :lol:
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door motormuis »

kennis van mij rade mij dit af te duur als een heel groot bedrijf er wat in ziet ben je het kwijt daar kan je niet tegen op
je kan het gratis in Nederland beschermen bij de belasting en dan verder kijken
ook moet je eraan denken dat het nog niet verkocht mag zijn
succes
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ga niet op een roze wolk zitten, even een quote van iemand die er verstand van heeft. Dit was een opmerking n.a.v. commentaar van mijn zijde over een patent dat nergens op sloeg. (maar het feit dat je op je product gepatenteerd kunt zetten is voor veel fabrikanten heeel belangrijk)
in NL worden altijd alle patentaanvragen verleend; eventuele vernietiging van een NL patent kan alleen via een gerechtelijke procedure aanhangig worden gemaakt
Kosten voor een patent binnen Nederland vond ik wel mee vallen. Daar bij de wetenschap dat het altijd verleent wordt, zou ik als ambitieuze jongeling direct iets verzinnen wat ik ging patenteren, alleen al om in m'n CV te kunnen zetten dat ik een patent op m'n naam heb staan.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door diode »

Een ander punt, een patent is eigenlijk alleen nuttig als je het kunt verdedigen. Daar bedoel ik mee dat je genoeg financiële middelen moet hebben om via de rechter je patent te kunnen verdedigen.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door motormuis »

diode schreef: 19 sep 2019 17:26 Een ander punt, een patent is eigenlijk alleen nuttig als je het kunt verdedigen. Daar bedoel ik mee dat je genoeg financiële middelen moet hebben om via de rechter je patent te kunnen verdedigen.
juist of er iets hebben waardoor het niet omzeild kan worden
zoals het patent voor de naaimachine was maar een pagina want het was allen de naald die beschreven was top je kan elk machine pakken die je wil maar zonder de naald met het gat aan de put van de naald werkt er geen
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door diode »

Dan nog heb je voldoende geld nodig als een multinational het ook een goed idee vind. En die weinig om jouw patent geeft....
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door hobbycnc23 »

Ben 2001 bezig geweest , via Senter, met het patenteren van iets nieuws in de automobiel industrie. Dat patenteren had dus alleen maar in de automotive branche zin als het een wereldwijd patent zou worden.....kosten €200.000 !!!! Als je als particulier niet vermogend bent geen haalbare kaart.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door Sven »

Nog niet genoemd:
Zorg dat je idee/vinding nergens, maar dan ook nergens voor anderen zichtbaar wordt.
Als iemand er maar een foto van neemt voor je je aanvraag hebt gedaan dan kan die foto uitlekken.

En een uitgelekte foto kan als bewijs dienen dat het al bestond op het moment dat je jouw aanvraag deed, ook al is die foto van jouw vinding.

Om die reden deed ik de proefvaarten met mijn vinding (voor zeilboten) 's nachts.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door hobbycnc23 »

Misschien nog een tip naar aanleiding van de post van Sven:
Het is niet duur je vinding alvast bij een notaris te deponeren. Dan heb je een officieel bewijs dat jij de uitvinder bent en niet de persoon die met jouw idee aan de haal gaat
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door motormuis »

hobbycnc23 schreef: 20 sep 2019 09:59 Misschien nog een tip naar aanleiding van de post van Sven:
Het is niet duur je vinding alvast bij een notaris te deponeren. Dan heb je een officieel bewijs dat jij de uitvinder bent en niet de persoon die met jouw idee aan de haal gaat
dit deponeren kan bij de belasting en daar is het gratis
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Wie heeft ervaring met het aanvragen van een patent?

Bericht door joopbos »

bij belasting gaat niet meer

https://www.intellectueeleigendom.nl/idee-vastleggen/
Hoe kun je het registreren?
Tot 1 januari 2013 kon je een idee vastleggen bij de belastingdienst. Vanaf die datum is dat niet meer mogelijk en kun je een idee bijvoorbeeld beschermen via de notaris of ons bureau.
Plaats reactie