Nieuwe betaalbare CNC

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door WillyH »

Een "betaalbare" is relatief natuurlijk. Maar toch een stevige concurrent voor menig OSPF machine, alleen is het bereik met 33x33x33 cm voor sommigen wat aan de krappe kant. Zeer voorlopig een beperkte serie onder de 8.000$ als trial run. Voor de rest erg interessante eigenschappen!

https://www.vulcanmachineco.com/

Geprezen door Nerly https://youtu.be/SxmVNAH1a-4
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door mjeuring »

Typisch Amerikaans: "Runs on single phase 240v" klopt op zich wel, maar alleen als je een fase van 30A hebt. Zie tabblad Electrical Specification https://www.vulcanmachineco.com/specs/
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door assink »

Volgens mij heeft deze machine een heel ander doel dan een OSPF?
Dit lijkt me meer een machine voor zwaardere verspaning in metalen, en de OSPF is meer een router voor het bewerken van plaatmateriaal uit hout, kunststof en non-ferro.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door Markus »

idd appels met peren, maar ik ben wel benieuwd hoe deze machine zich verhoud tot een Tormach, SkyFire, Syil of Sieg CNC

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 04 nov 2019 16:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er staan wel erg weinig duidelijke plaatjes op die site, een in hoogte bewegende brug, hoe zouden ze dat opgelost hebben ?
Machine ziet er op het oog niet verkeerd uit, maar zoals Dabit altijd zegt: je krijgt nooit meer dan waarvoor je betaald.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door willy wonka »

Op practical machinist is het e.a. te vinden erover.
Komt beetje in elkaar geknutseld over deze machine.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door DaBit »

Ik vind 'm leuk.

Van die vaste portaal - in Z bewegende brug - bewegende tafel constructie ben ik tegenwoordig aardig gecharmeerd, en ze hebben aardig wat gietijzer gebruikt (hele ding weegt 900kg ofzo).
12000rpm en bijna 24Nm koppel op de spindel zijn ook getallen waar je wat mee kunt, en closed-loop steppers voldoen ook prima voor het doel.

Die 30Amp/240V zou ik me niet zoveel zorgen over maken; dat is als je de 3.7kW motor vol belast. Als je dat ding op een 16A trage groep mikt dan denk ik dat je al aardig je best moet doen om die zekering stuk te krijgen. Als ik naar mezelf kijk dan is langdurig meer dan 1kW in de frees stoppen best zeldzaam. Dat doe ik alleen als ik meerdere kilo's materiaal moet verspanen of een grote productiebatch heb. Beiden komen zelden voor, en met >1kW word spanenmanagement ook een probleem voor mijn machine, en voor die Vulcan ook. Je wil niet weten hoeveel troep je krijgt als je 30kg aluminium omzet in spanen.

De hoeveelheid foto's en informatie vind ik wel verdacht karig; er is er geeneen waar het hele apparaat op staat. Ook afwerk-dingen als die hangende kabels kunnen ze wel wat meer aandacht aan besteden als het een apparaat voor de verkoop is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door Kjelt »

Eerst productie afwachten dan verder kijken.
Ik heb de afgelopen jaren zoveel kickstarters etc. zien ploffen terwijl ze hele leuke prototypes hadden en sommigen behoorlijk veel geld hadden opgehaald (soms over de miljoen), toch ging het dan bij de serieproductie mis, te dure mallen nodig, teveel productie stappen of nabewerkingen zodat de uiteindelijke kosten per product hoger uitkwamen dan beraamd en er geen winst gemaakt kon worden.
Hier kun je ook wel op je vingers natellen dat je alleen al met hun onderdelen selectie je met $7000 behoorlijk laag zit qua eindprijs en dan heb je de uren nog niet eens geteld, of het zijn kwalitatief mindere producten die ze kiezen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door willy wonka »

Inderdaad fijn afwachten.
Het zou niet de eerste machine zijn waarbij er uiteindelijk niets van terecht kom.
Ik kom even niet op de naam. Maar dit "merk" had ook een aardig bedrag opgehaald. Nieuwe Doosan gekocht om productie te doen, zelf uiteindelijk minimale frees ervaring, materiaal viel duurder uit, huur was duur, trump dit en dat, excuus na excuus en er is nog niets van terecht gekomen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe betaalbare CNC

Bericht door Markus »

Ik vond vandaag trouwens dit filmpie waar iemand de nauwkeurigheid van zijn Syil X7 test

gaat wel om kleine afstanden maar toch niet slecht

https://www.youtube.com/watch?v=SsdCsNN9RdA

Zijn er nog andere vergelijkbare machines naast Tormach, SkyFire, Syil of Sieg CNC ?

Greezt,

Markus
Plaats reactie