Zeecontainer op pootjes zetten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door XL500SZ »

in annex 1 van onderstaande document staan belastingen waar genormaliseerde containers aan moeten voldoen.
in sectie 5.3.1 staat ook:
"All containers shall be capable of being supported by their bottom corner fittings only."

Misschien helpt dat je wat op weg om te controleren of jouw belastinggevallen geen probleem zijn.

https://law.resource.org/pub/us/cfr/ibr ... 1.1990.pdf

Misschien is het verstandiger om 2 portalen te maken en de container alleen aan de onderkant op de twistlock hoekpunten af te steunen.
Dan zijn de krachten wat duidelijker te bepalen en wordt de container ook meer belast op een manier waarvoor deze ontworpen is.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Jacala »

Hallo XL500!

Zeecontainers worden bij het laden en lossen aan de bovenste corner fittings opgetild, dus hun een ton of 30 hangen aan de cornerfittings is geen probleem.

In hoofdstuk 6 staat leuke informatie over diverse belastingtesten. Ik denk dat het qua berekening inderdaad gemakkelijker is om een portaal te maken waar hij op staat. De staander daarbij doorverbinden naar de bovenste corner fitting maakt het voor mij een enorm solide verhaal. Vooral omdat dan de hele container je verband is. Op pagina 19 van de pdf zie je dat op elk hoekpunt een belasting van ongeveer 80 ton wordt gezet (320 ton in totaal :shock: ).

Wij zullen de container niet eens in de buurt van hun maximale capaciteit laden. Even een grove schatting: 4 ton aan machines is al enorm veel maar dan is het zeker dat we daar onder blijven. Een 40 voet container kun je laden met een dikke 26 ton. Met een eigen gewicht van 3700 kilo en 4000 kilo lading is er qua belasting weinig aan de hand.

Op afbeelding A11 (pagina 21) zie je een rigiditeitstest die je zou kunnen gebruiken om uit het vuistje te berekenen wat voor een kracht je op een van de stelten kunt zetten zonder de container te vervormen. 150kN of 75kN afhankelijk van de lengte of breedte richting belasten is nogal wat.

Een andere leuke vergelijking is een Entresol vloer. Als je kijkt hoe licht die dingen gebouwd zijn en dan toch een belasting van 1000kg/m2 mogen hebben.

Bedankt voor dat document trouwens! Erg leuke informatie en zeer nuttig. Hoe kwam je hier bij? Zit je in dit soort werk of heb je het opgezocht?

Als we wat meer informatie vanuit de gemeente krijgen ga ik eens dieper op dit verhaal in en pak ik het polytechnisch zak boek er een keer bij. Als ik de knik bereken, de juiste montage aan de containers en de juiste montage flensen denk ik dat ik vast wel een constructeur kan vinden die er een stempel op wilt zetten ;)
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
hrscharft
Berichten: 1114
Lid geworden op: 23 apr 2013 14:08
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door hrscharft »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Als laag boven de grond gaat dan gaat hoger ook wel ;)
Het voornaamste punt gaat dan de zijwaartse stijfheid van je poten zijn en niet zo zeer of de container zelf het aan kan. Dat is blijkbaar al lang al wel bewezen.
Ik heb alleen Koffie nodig op dagen die eindigen op een G.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door kawarider »

Dat van die afzuiger had ik overheen gelezen. Ook een goed idee. Gaat dat met de hoogte? Er zijn ook high cubers. Dat scheelt weer wat. Let wel op dat t goed toegankelijk moet blijven anders worden structureel de bakken te laat geleegd.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door motormuis »

XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door XL500SZ »

Jacala schreef: 11 nov 2019 20:31 Bedankt voor dat document trouwens! Erg leuke informatie en zeer nuttig. Hoe kwam je hier bij? Zit je in dit soort werk of heb je het opgezocht?
Heb een tijd voor een grote offshoreclub gewerkt, daarvoor een keer een containerplatform voor een stuk of 10 containers ontworpen om deckruimte te besparen.
dit platform moest voldoen aan een heel scala aan belastinggevallen (versnellingen schip + belading) die je op zee tegenkomt.
En het leuke was dat we oude platforms moesten gebruiken om het van te bouwen, dus dat was nog een heel gepuzzel.

Zodoende kon ik me dit document herinneren, voor het forum even een link gezocht op het internet.
Is ongeveer 10 jaar gelden en heb me nu niet heel erg verdiept in deze situatie, maar dit leek me in ieder geval handig voor jullie.

De 40ft containers wilden ze offshore liever niet hebben, wel eens gebeurt dat deze bezweken ;-)
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Ballegooijen »

Ik weet niet hoe de dakconstructie is maar misschien kun je hem ook wel ophangen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Wat het risico van aanrijdingen met een Hefturk betreft.. in een bedrijf waar ik in het verleden gewerkt heb, hadden ze op de hoeken van de stellingen een soort "beveiligin/Vangrail", een hoekstuk van 10 mm dik staal dat met Chemische ankers in de betonvloer verankerd werd, Rij je een keer te lomp met je Tilkar, dan gaat de meeste energie al verloren met het uit de grond rossen van dat beveiligding..

Verder ben ik het met de voorgaande posters eens.. een dichte container is stijf genoeg om zijn eigen gewicht en lading te dragen, zet het ding op een paar stevige poten, Blaf em aan de binnenkant vol met geluiddemping, zet je apparaten erin op Rubububbers.. meer moet dat niet zijn..

als ie bij een wand in de ruimte komt te staan, gooi er aan die kant een kruisverband in.. staat ie in een hoek,, gooi je er 2 kruisverbanen in.. klaarrrrr
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1402
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door Erik »

En hoe zit het met de vloerbelasting van de betonvloer? Neem aan dat daar geen gegevens van bekend zijn.

Gr.

Erik
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Erik schreef: 13 nov 2019 21:48 En hoe zit het met de vloerbelasting van de betonvloer? Neem aan dat daar geen gegevens van bekend zijn.

Gr.

Erik
Die gaan ze nog storten, dus kunnen ze alle kanten mee op.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zeecontainer op pootjes zetten

Bericht door keesfrees »

Nu eindelijk even tijd om deze foto's op te zoeken, ik wist dat ik ze had in mijn redelijk georganiseerde archief :-)

19489

19490
Plaats reactie