Energiekosten

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Energiekosten

Bericht door willy wonka »

Ola

Vraagje voor de elektra bolletjes hier.

Ik zit gehuurd in een ruimte.
Er zitten drie huurders op één stroomaansluiting.
De rest gebruikt het voornamelijk voor opslag. En is er niet actief aan het werk in deze ruimtes.
Ik ben de enige verbruiker.

We hebben hier 3 x 35A.
Ik zit er sinds 2017. En sinds September 2017 staat er een CNC freesmachine.

Nu krijg ik van de huurder die de aansluiting op zijn naam heeft staan de jaarrekening.
Terwijl ik het meeste betaal is hij opeens overgestapt van energie leverancier. En toen is dit gebeuren begonnen.
Of ik even een paar duizend euro "wil" betalen. Verassing! Nu is dit niet de reden van het openen van het topic.
En als dat verbruikt is...dan is dat zo.
Wat uiteindelijk neerkomt op een +/- 420,- Euro per maand (incl. BTW) wat ik verbruik heb.

Waar ik mee zit is of dit wel klopt. En om een eigen inzicht te krijgen wat ik verbruik.
Ik betaal het meest van ons drieën, aangezien ik grote verbruikers heb.
De overige twee betalen een deel van het vastrecht (gedeeld door 3) en enkele Euro's (geen tientjes) voor de stroom. Wat mijn inziens al een beetje dubieus is.

Mijn grote verbruikers zijn:
Schroefcompressor a 7.5kw. Die puur voor de CNC freesmachine is i.v.m. koeling, spil koeling, 4e as klemming, toolchanges.
CNC frees (maximaal! 21A). Wat hij nooit zal trekken.
Verder heb ik de PC aan en dat was het. Ja verlichting...maar dat is minimaal.

Uitgaande dat ik 9u per dag frees. Is er dan ongeveer uit te rekenen hoeveel kwh ik verbruik per dag? ter indicatie.

Edit

Helemaal vergeten dat ik +/- 25kwh verstook op een dag.
Ochtend en eind van de dag gemeten.
Dat uitgaande van 22 cent de kwh. Is dit is een 5,50 Euro per dag wat het kost om de toko te draaien.
Uitgaande van een maand is dit 165,- Euro, daar komen nog kleine verbruikers bij en het vastrecht.
Wat neerkomt op een 250,- Euro p/m. Wat weer overeen komt met de 290 Euro waar het nieuwe voorschot op berekend is.
Dat komt aardig overeen.

Maar ik snap niet waar het zeer hoge bedrag wat ik over dit jaar heb betaald, vandaan komt.
Toen had ik ook nog een freesmachine die maar 16A max trok. En geen schroefcompressor.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Energiekosten

Bericht door kawarider »

Ja, das een lastige. Compressor is een grootverbruiker. Hier hielden we vorig jaar 3500 kWh over wegens een slechte compressor die vervangen is.

Verder is verlichting vaak onderschat, brandt de hele dag. Wss goed voor 1500 W. Meestal is daar de eerste winst te boeken. Led heb je er in een jaar uit.

En natuurlijk begint t met: meten is weten. En das een beetje lastig in t verleden te doen. Ruim 400 lijkt me wel een beetje veel ja, maar zonder metingen blijft dat gissen.
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Energiekosten

Bericht door motormuis »

je vergeet een paar dingen
netwerkkosten +/-800euro/jaar
ik verbruik +/- 8000 kw/jaar = €500 stroomkosten € 1000 energiebelasting opslag duurzame energie €100 + +/- 200 euro/maand da komen dan nog de kosten voor het gas bij
ik zit nu op +/- 390 € /m
Hans
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Energiekosten

Bericht door Kjelt »

Wat ook nog kan meespelen is dat bij sommige energieboeren 3x35A hetzelfde tarief geven als 3x25A maar de meesten hier gewoon netto 700 per jaar meer voor vragen.
Als dat nu dus gebeurt is dan heb je daar ook een flinke mep te pakken.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Energiekosten

Bericht door Jacala »

Ik zeg: je cnc aan en de ampere tang er op. Dan in je controller kijken hoeveel uur die machine het afgelopen jaar heeft gedraaid.

Toevallig heb ik dat gister gedaan. Ik verbaasde mij over het lage verbruik! Die vacuum pomp gebruikt wat idd maar lang niet altijd 7,5 kw. Hoger vacuum = minder verbruik. Een spindel verbruikt ook nooit de x kw die hij kan leveren.

Bij ons is de 20 jaar oude tl verlichting juist de dader. Onze 58 watt tl buizen verstoken 90 wat per stuk met de balast er bij.

Ik heb het omgerekend: nieuwe led balken monteren verdienen we in een jaar terug.... Montagekosten neem ik even niet mee.
Laatst gewijzigd door Jacala op 23 nov 2019 09:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Energiekosten

Bericht door Ballegooijen »

Het zou nog handiger zijn als elke gebruiker van de loods een eigen kWu meter zou hebben. Dan kan er nooit een misverstand zijn.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Energiekosten

Bericht door kawarider »

Of voor jezelf ertussen knutselen. Kost niet alles, einde discussie. Wat de buren doen, moeten ze zelf weten.

Idd, verlichting is een grootverbruiker. En makkelijk op te lossen door led en bewegingssenoren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Energiekosten

Bericht door Kjelt »

Jacala schreef: 23 nov 2019 09:31 Bij ons is de 20 jaar oude tl verlichting juist de dader. Onze 58 watt tl buizen verstoken 90 wat per stuk met de balast er bij
Daar kun je makkelijk een meetfout maken want als er geen condensator gemonteerd zit is je cos phi door die spoel geen 1 en meet je dus ook een stuk blindvermogen.
Zonder condensator met koperijzer vsa zou een jaren 80 tl58W ongeveer 70W verbruiken.

Maar de strekking van het verhaal blijft gelijk, vervangen door ledbalken dan heb je veelminder nodig voor dezelfde lumens omdat de leds alleen naar beneden stralen en het verlies over de vsa veel lager ligt.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Energiekosten

Bericht door Sven »

Nav dit draadje even aan het kijken geweest naar led verlichting. Dat kan idd best een boel verschil maken.

Bij mij is de verlichting het enige dat de hele tijd aan staat.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Energiekosten

Bericht door Kjelt »

In dat geval een of meer Bewegingssensoren met tijdvertraging, nog meer besparing.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Energiekosten

Bericht door andrefc101 »

Kjelt schreef: 23 nov 2019 10:48 In dat geval een of meer Bewegingssensoren met tijdvertraging, nog meer besparing.
Heb je daar een voorbeeld van, misschien iets voor mij in de loods voor de led verlichting.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Energiekosten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Wat de led versus TL betreft, ben ik nog niet zo overtuigt.
Op m'n kantoor had ik aan 1 dubbele TL bak (120cm) voldoende voor 2 bureaus en een vergadertafel, geen enkel donker hoekje (dat merk je alleen als je 's-avonds werkt, overdag is het maar bij verlichting, eigenlijk vreemd dat het moet branden)
Nu met Led buizen heb ik er toch echt 4 nodig om de boel een beetje vergelijkbaar belicht te krijgen. En TL (als ze niet echt antiek zijn) is eigenlijk best wel een redelijk zuinige verlichting.

Maar buizen die er al 10 jaar hangen geven natuurlijk ook veel minder licht, hoop aanslag op de buis en reflectoren die ook behoorlijk vies zijn. Dus als je iets nieuws op hangt lijkt het altijd beter.
En als het schoonmaken op uurtarief moet, is nieuwe ophangen misschien wel goedkoper.
Mijn idee is dat de altijd aan dingen stiekem toch veel meer energie verbruiken dan machines die veel stroom gebruiken maar slechts af en toe.
Als je gemiddeld 1000W verbruikt, x 24 x 365 is toch al 8760 kWh.

Maar een tussen meter plaatsen kan in ieder geval geen kwaad.
Ik heb een stroom monitor op alle fases zitten omdat ik eigenlijk wel eens wilde weten of die belastingen een beetje redelijk verdeelt zijn, dus zie dan ook de koelkast elke tig? minuten even aanslaan, de koffiemachine, close in boiler enz.

Voorbeeldje vanaf deze nacht 0.00 uur, nog niets gedaan . :lol:
Die groene pieken zijn de close in boiler, die oranje de grote boiler, waterkoker voor het ontbijt en om een uur of 11 de koffie machine. En het totale verbruik vandaag zit toch al op zo'n 9 kWh.
19550
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Energiekosten

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 23 nov 2019 11:23
Kjelt schreef: 23 nov 2019 10:48 In dat geval een of meer Bewegingssensoren met tijdvertraging, nog meer besparing.
Heb je daar een voorbeeld van, misschien iets voor mij in de loods voor de led verlichting.
https://www.allekabels.nl/bewegingsmeld ... pbouw.html#
en vele andere
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Energiekosten

Bericht door Kjelt »

andrefc101 schreef: 23 nov 2019 11:23
Kjelt schreef: 23 nov 2019 10:48 In dat geval een of meer Bewegingssensoren met tijdvertraging, nog meer besparing.
Heb je daar een voorbeeld van, misschien iets voor mij in de loods voor de led verlichting.
Als je het simpel wilt doen dan bij de bouwmarkt voor 18 euro de pop een aantal (je hele ruimte afdekken qua detectie anders sta je in het donker) aan/uit 230V bewegingschakelaars aanschaffen en deze mogen allemaal parallel staan (dus eentje die iets detecteert gaat het licht aan). Je zou ook kunnen kiezen om 1 centraal armatuur altijd aan te laten en bij beweging de rest te aktiveren dat is misschien prettiger.

Fancy: dan zal de ledlampdriver een protocol moeten ondersteunen bv Dali of DMX of ander protocol waarbij je een centraal "master" device hebt waar je de bewegingssensoren op aansluit en er bv Dali commando's verstuurd worden.
Als deze dan bv 10 minuten niets ziet gaat hij het licht stapje voor stapje dimmen om meteen weer voluit te gaan als hij iets detecteerd.

Middeloplossing: er zijn bv van Philips Lighting nu Signify, bewegingssensoren die Dali uitsturen. Die doen hetzelfde als de fancy oplossing maar natuurlijk stukken goedkoper maar wel duurder als de bouwmarkt oplossing (denk aan 60-100 euro per melder).
Plaats reactie