Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Bericht door Sven »

Een paar jaar terug heb ik de halogeenspotjes in onze afzuigkap vervangen door ledspotjes.

Die ledspotjes gaan soms uit, soms gebeurd dat een tijd lang zelden (dagen achter elkaar niet) en soms zoals gisteren bijna meteen na het opnieuw aan doen.

Dat aandoen gaat met de schakelaar die in het in/uitschuifmechaniek van de kap zit.
De afzuigkap heeft een vijfstanden schakelaar, alles uit, alleen lampjes, afzuig 1, 2 en 3 en die standen kan je dan weer aan en uit doen door het uitschuiven van de "afzuiglade"

Het uitgaan van de ledjes heb ik alleen geconstateerd als de afzuiging niet aan staat.

Enig idee hoe dit kan? Nemen de ledjes misschien te weinig vermogen om goed geschakeld te kunnen worden?
Ik heb trouwens het idee dat het probleem meer in de winter speelt dan in de zomer....
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Bericht door Kjelt »

Gaan ze allemaal tegelijk uit of een enkele nu en dan ?
Als het een enkel spotje is dan kan het het contact in het voetje zijn wat of geen goed contact maakt (als ze warm zijn zet het uit en maakt het iets beter contact).
Als ze allemaal tegelijk uitgaan dan lijkt het me de schakelaar contact die (hoe oud is je afzuigkap?) door vet of slijtage slecht contact maakt.
Probeer eens 50keer achter elkaar heen en weer te schakelen om te zien of het verbeterd, zo ja dan vet/corrosie oid zo nee dan slijtage en zal je de schakelaar willen vervangen (bij merk afzuigkappen wel los te bestellen).
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Bericht door Sven »

Allebei tegelijk uit. Kap is denk ik nu tien jaar oud.

50 keer de shuifla heen en weer hebben we nog niet geprobeerd geloof ik , gaan we doen de volgende keer ;)

Gewone slijtage kan natuurlijk ook, nog helemaal niet aan gedacht omdat het begon na het vervangen door led.

Het is trouwens wel 12 volt led, dus er zit nog een trafo oid tussen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Laatst bij m'n broer de 'kroonluchter' in de hal, zaten stuk of wat defecte halogeenlampjes in, dus ik denk ik zal er een een beetje wiebelen. Resultaat na ze allemaal een keer eruit en erin gestopt te hebben, alles branden.
Dat was dus echt corrosie, maar bij Sven kan het veercontactje ook wel te slap zijn.
Maar dat ze uitgaan is dan weer lastig te verklaren, misschien door opwarmen van de alu pcb waar ze op zitten, en dat er dan printspoor breuk zit die natuurlijk pas merkbaar wordt als de pcb warm wordt, bij werkende afzuiging is er misschien iets meer koeling.
Of gewoon een slechte soldeerverbinding.
Als je er een tik tegen geeft, werkt het dan soms weer, een trillende afzuigmotor kan er dan ook voor zorgen dat het contact aan blijft.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Bericht door Kjelt »

Sven schreef: 26 nov 2019 11:55 Allebei tegelijk uit. Kap is denk ik nu tien jaar oud.

50 keer de shuifla heen en weer hebben we nog niet geprobeerd geloof ik , gaan we doen de volgende keer ;)

Gewone slijtage kan natuurlijk ook, nog helemaal niet aan gedacht omdat het begon na het vervangen door led.

Het is trouwens wel 12 volt led, dus er zit nog een trafo oid tussen.
Wisselspanning of Gelijkspanning ? Lage gelijkspanning is bij mij berucht met schakelaars, daar wil je eigenlijk laag ohmige schakelaartjes voor hebben.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2468
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Bericht door hainjedaf »

En je kan ook nog problemen hebben met de eventuele ingebouwde gelijkrichter.
Ik had een halogeenvoeding die een asymmetrische wisselspanning afgaf.

Heeft me 6-7 ledlampjes gekost om daar achter te komen. (Bij mij gingen ze uit, knipperen of zwak branden)

Toen ik de 'kapotte' ledlampen op de gelijkstroom labvoeding testte, bleken ze het in 1 richting nog te doen op gelijkstroom.
Nieuwe lampjes deden het in beide richtingen op gelijkstroom.
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Bericht door benkr »

Een SSR , maar ook een thyristor of triac heeft een minimum stroom nodig om goed te werken.
Stel dat die stroom ligt op 100 mA en dat de stroom nu daar ergens vlak bij ligt dan is het eigenlijk puur toeval dat het werkt.
Ik zou één lampje vervangen door een "oude" halogeen lamp en dan eens kijken wat er gebeurd.
Je hebt nu diverse mogelijkheden, maar het zal je denk ik wel in de juiste richting sturen.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ledspotjes afzuigkap gaan steeds uit

Bericht door Sven »

Dank voor alle suggesties mannen, ik ga er mee aan de slag.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Plaats reactie