Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

Topic titel zegt genoeg: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor.

Ik wil een four way masking scherm maken voor mijn andere hobbie: hometheater.
En daarvoor dien ik vier onafhankelijke stukken stof horizontaal en vertikaal voor het doek te laten bewegen.

Wat ik nu voor ogen heb zijn een stuk aluminium voor de hele breedte of hoogte die bekleed gaat worden met een lichtabsorberende stof.
Als ik bv naar de horizontale masking kijk die van L->R en de andere kant van R->L moet bewegen dan heb ik links en rechts een buis nodig waar ik de stof kan oprollen en afrollen.
Dit het liefst synchroon met de stappen motor die het aluminium verplaatst maar komt niet echt nauwkeurig.

Voor de geleiding ga ik goedkope rondgeleiders nemen of misschien toch die ronde die gefixeerd zitten op een platte geleider (makkelijker monteren).
Verplaatsing via tandriem. Absolute plaatsencoder: 10 turn potmeters.

Maar de grootste uitdaging is om de stof af en op te rollen en dat laatste zonder de stof te doen scheuren.
Ook moet de buis naarmate er meer stof op zit sneller draaien (omtrek neemt toe) maar dat zou ik met software kunnen oplossen.

Mijn concrete vragen:
- of iemand out of the box ideeen heeft waar ik nog niet aan gedacht heb
- of er sensoren zijn die koppel op de stof kunnen meten zodat deze niet scheurt of flabbert / of / kan ik bv een 0,3Nm stappenmotor nemen die stopt bij 0,3Nm /of/ slipkopelling ?

Wat ik nu al heb en niet lekker werkt zijn veren in de buis die de stof op spanning houden. Dit lubbert op den duur en zet teveel kracht op de stof. Bij zonneschermdoek werkt dit prima bij het soort fragiele stof die ik nu moet gebruiken gaat dit geheid fout.

bedankt alvast.
motormuis
Berichten: 842
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door motormuis »

kan je niet op elke buis een motor zetten maar elke keer maar en laten werken en het spannen met op elke buis een rem die je in kan stellen
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Sven »

Qua rolsystemen, duur maar voor oprollen van stof gemaakt, misschien het onderzoeken waard:
https://www.georgekniest.nl/catalogus/t ... /plastimo/

Enneh, zonwering...?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moet je perse oprollen ? Ik weet niet over hoe groot stuk stof je praat ?
Je hebt dus al een bekleed stuk aluminium, kun je daar geen frame bespannen met doek voor laten bewegen.
En dat je sneller wilt als de omtrek toeneemt, zal wel andersom moeten zijn. (maar dat is gewoon negatief versnellen, software dus :lol: )

Volgens mij, als je je moment met het maximum koppel van de stappenmotor gaat doen, gaat die gewoon stappen overslaan, wat dan weer een vreemd geluid maakt.
Als je de stappenmotor op een rotatie-verende bracket maakt, zou je met de potmeter de verdraaiing van die bracket kunnen bewaken en daar je regeling op afstemmen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door kawarider »

Of doek opspannen met kabeltje en gewicht? Te simpel? Spankracht is dan constant.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kawarider schreef: 26 nov 2019 13:16 Of doek opspannen met kabeltje en gewicht? Te simpel? Spankracht is dan constant.
Ik meen me iets te herinneren van looddraad onderin vitrage.
Als je alles verticaal kan doen lijkt dat wel simpel.

Ik heb straks ramen met bovenzijde schuin onder 10 graden, wordt ook een uitdaging voor de gordijnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

Bedankt allemaal al voor de reacties.
Even een paar reacties of verdere uitleg:
Sven schreef: 26 nov 2019 12:01 Qua rolsystemen, duur maar voor oprollen van stof gemaakt, misschien het onderzoeken waard:
Dat is dus alleen het oprollen ? Afrollen zal ik er via een andere kabel aan moeten trekken of zit hier nog iets van een plastick duwdraad in of zoiets ?
Inderdaad wel vrij aan de prijs, ter vergelijking voor die 300.- heb ik bijna mijn complete 270 brede spanscherm ;)
Sven schreef: 26 nov 2019 12:01 zonwering ?
Ja heb nu voor mijn plafond een zonwering van dik doek en die trek ik met nylon kabels uit zijn veerrolhouder echter daar staat zoveel kracht op dat je er gitaar op kunt spelen.
De rolbuismotor is 15Nm en ook niet goedkoop. Wat ik eigenlijk zoek is een meer low cost low force oplossing. Als ik via software kan constateren dat het "teveel" kracht kost om verder te rollen is het al goed dus of een soort van momentsleutel mechanisme die doorslaat boven een bepaalde draaikracht maar dat zal ook wel duur zijn of is zoiets makkelijk zelf te maken ? (hoeft niet zo precies als een momentsleutel te zijn).
motormuis schreef: 26 nov 2019 11:56 kan je niet op elke buis een motor zetten maar elke keer maar en laten werken en het spannen met op elke buis een rem die je in kan stellen
Ja dat is ook de bedoeling, een betaalbare (stappen)motor of brushed dc motor die mee rolt echter ik weet niet wanneer hij moet stoppen met rollen, ik wil dus niet dat deze de stof beschadigd dus zoek ik een vorm van detectie om af te schakelen, oftewel hoe kan ik constateren dat de stof gespannen is ?
hugo stoutjesdijk schreef: 26 nov 2019 12:08 Moet je perse oprollen ? Ik weet niet over hoe groot stuk stof je praat ?
De vertikale masking zal max iets van 50cm per stuk zijn, de horizontale iets van 75cm denk ik. Als ik het mooi wil doen en het hele scherm afsluiten om te beschermen tegen vliegen in de zomer (vliegepoepjes) dan de hele breedte dus pak m beet 125cm per buis.
En dat je sneller wilt als de omtrek toeneemt, zal wel andersom moeten zijn. (maar dat is gewoon negatief versnellen, software dus :lol: )
Uh ja inderdaad je snapt 'm :lol: Een mechanicus die ik ooit sprak had het over een slakkenhuis mechanisme die schijnen speciaal voor dit soort toepassingen gemaakt te worden. Geen idee hoe dat heet.
Volgens mij, als je je moment met het maximum koppel van de stappenmotor gaat doen, gaat die gewoon stappen overslaan, wat dan weer een vreemd geluid maakt.
Dat zou ik via een encoder kunnen detecteren. Wat ik niet weet is of als je bv een 0,5Nm motor koopt deze ook bij 0,55Nm stappen verlies want als ik naar die curves kijk dan hangt dat van de snelheid af.
Ik zoek dus iets dat ontkoppelt bij een bepaalde Nm draaikracht hoeft niet ultraprecies te zijn en dan liefst betaalbaar (max 25 euro ofzo, want heb er vier nodig)
Als je de stappenmotor op een rotatie-verende bracket maakt, zou je met de potmeter de verdraaiing van die bracket kunnen bewaken en daar je regeling op afstemmen.
Ik ben vrij visueel ingesteld Hugo, heb je een foto/ tekening hoe dit zit ? Thanks.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

kawarider schreef: 26 nov 2019 13:16 Of doek opspannen met kabeltje en gewicht? Te simpel? Spankracht is dan constant.
Dat zal dan naast het scherm moeten worden gemonteerd want er is een muur achter het scherm.
Op zich best een aardig idee ja :P .
Ik zal wel een rem op de assen moeten zetten maar dat moest toch want ik wil tijdens het film kijken alle stappenmotoren spanningsloos (eigenlijk geluidloos) maken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 26 nov 2019 14:07 Ik meen me iets te herinneren van looddraad onderin vitrage.
Dat is om het opkrullen te voorkomen oftewel de onderkant strak te krijgen maar dat doe ik gewoon met een aluminium of hdf plaat van de breedte van het scherm (nog te regelen).
Als je alles verticaal kan doen lijkt dat wel simpel.
Helaas twee vertikaal en twee horizontaal :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 26 nov 2019 15:22
En dat je sneller wilt als de omtrek toeneemt, zal wel andersom moeten zijn. (maar dat is gewoon negatief versnellen, software dus :lol: )
Uh ja inderdaad je snapt 'm :lol: Een mechanicus die ik ooit sprak had het over een slakkenhuis mechanisme die schijnen speciaal voor dit soort toepassingen gemaakt te worden. Geen idee hoe dat heet.
je ziet bij antieke horloges wel een dat er een kettinkje naar de veertroomel loopt, die op een soort spiraal loopt, wanneer de diameter groter wordt, neemt het moment toe, en waarschijnlijk compenssert dat de afname van de veerkracht, lijkt me voor jouw toepassing een beetje over de top.
Volgens mij, als je je moment met het maximum koppel van de stappenmotor gaat doen, gaat die gewoon stappen overslaan, wat dan weer een vreemd geluid maakt.
Dat zou ik via een encoder kunnen detecteren. Wat ik niet weet is of als je bv een 0,5Nm motor koopt deze ook bij 0,55Nm stappen verlies want als ik naar die curves kijk dan hangt dat van de snelheid af.
Ik zoek dus iets dat ontkoppelt bij een bepaalde Nm draaikracht hoeft niet ultraprecies te zijn en dan liefst betaalbaar (max 25 euro ofzo, want heb er vier nodig)
dat zou met een veer koppeling dingetje best makkelijk kunnen, is wel een beetje experimenteren om de juiste dimensies te vinden.
Als je de stappenmotor op een rotatie-verende bracket maakt, zou je met de potmeter de verdraaiing van die bracket kunnen bewaken en daar je regeling op afstemmen.
Ik ben vrij visueel ingesteld Hugo, heb je een foto/ tekening hoe dit zit ? Thanks.
Ja, dat visueel begrijp ik (wie niet op dit forum?), maar de software van deze wereld werkt niet zo lekker mee om die tekeningetjes die ik zo graag maak ter illustratie direct op dit scherm te maken.
Ik zal wel een krabbeltje maken en dat even inscannen.
Laats met een I-pad pro met pencil zitten spelen om schetsjes te maken, helemaal verliefd op (en verliefdheid kost heel veel geld heb ik gemerkt :lol: ) maar of dat dit probleem oplost? Maar misschien wel die wildgroei potloodkriebels die altijd op m'n bureau zwerven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Bjornski1976 »

Je kan met behulp van rekstrookjes uitzetting, krimp, torsie etc... meten. De motor stroom kan je ook meten maar of dat nauwkeurig is weet ik niet.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

19565
Wanneer je de motor op verende pootjes monteerd, dat kunnen ook rubberen trillingdempers zijn oid. Dan zal deze afhankelijk van de torsie verdraaien, met een simpele microswitch of een lichtsluis kun je dan detecteren dat de motor buiten bereik dreigt te komen, maar koppelen met een potmeter kan natuurlijk ook, al zal de hoekverdraaiing niet heel groot zijn.
Ik heb dit voorbeeld even getekend omdat dat een onderdeel is wat nog wel uit een plaatje kunststof te laseren is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

Ik vind het echt heel mooi getekend Hugo maar snappen doe ik het nog niet.
Als je de groene motor niet met zijn vier bevestigingsgaten vastschroefd maar die witte pootjes dus op het chassis vastschroefd dan gaat de motor pas bij het vastlopen torderen en dat zie je dan aan die witte pootjes, is dat het principe?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 26 nov 2019 17:41 Je kan met behulp van rekstrookjes uitzetting, krimp, torsie etc... meten. De motor stroom kan je ook meten maar of dat nauwkeurig is weet ik niet.
Maar de motor moet wel meerdere rotaties maken, het is geen modelbouwservo waar maar een beperkte hoekuitslag gemaakt wordt.
Ja motorstroom had ik ook aan zitten denken, oa door op het einde een dikke weerstand met de motor in serie te plaatsen waardoor deze niet veel kracht meer kan leveren. Maar een stappenmotordriver gaat dat niet leuk vinden dus zal het een dc brushed motor zijn in dat geval.
Plaats reactie