Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Firehunter »

Hopelijk begrijp ik goed wat je probeert te maken. Je zou aan alle 4 zijden van het projectiescherm een buis kunnen maken die aan de uiteinden zijn gelagerd. Dan 4 doeken er omheen met in het midden het projectiescherm. Dus de "rollers" aan de uiteinden van het projectiescherm en doeken zowel voor als achter het scherm langs. Minder masking = meer doek achter het scherm. Meer masking = meer doek voor het scherm. Spannen met veren zodat het doek strak blijft, hoef je ook niks op te rollen. Voor vaste aspect ratios kan je eventueel proximity of reed schakelaars in het frame gebruiken als presets.

Volgens mij is dit zoiets:
https://www.avsforum.com/forum/174-diy- ... sking.html
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

Ja zoiets maar dan zit bij mij het scherm vast op de muur dus er is geen ruimte achter en de buizen dienen dus opzij en boven, beneden het scherm weg gewerkt te worden.
Stukje eens op mijn gemak lezen 8)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ja, eigenlijk zijn de verende pootjes die dingen tussen de witte openingen. (tekenen terwijl je iets uitlegt is toch simpeler)
Het idee is dat de motor binnen grenzen kan bewegen, en dat dat veer belast is. hoe meer kracht de motor moet zetten, hoe meer de verende ophanging ingedrukt zal worden. Dat indrukken of torderen moet je op een of andere manier meten (maar dat moet met jouw elektronica achtergrond het probleem niet zijn).
Om de constructie simpel te maken heb ik voor het plaatje verende vinger uit de plaat gehaald door er omheen wat materiaal weg te frezen of te laseren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

En even een ander idee, zoiets als mijn kolomboormachine dus snaar om as, als de as blokkeert dan slipt de snaar dus kan ik bv 1 seconde extra nadraaien ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door audiomanics »

Wat is zo'n scherm anders dan mijn zonnescherm? Daar zitten gewoon twee instellingen op waarmee je beide eindstanden instelt... en duur? euro of 40 was ik laatst kwijt voor die buismotor.. Die was alleen wat sterker (50nM)
https://www.conrad.nl/p/e-ast-er1060-50 ... sert_kz=8J
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6312
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door Kjelt »

audiomanics schreef: 27 nov 2019 00:11 Wat is zo'n scherm anders dan mijn zonnescherm? Daar zitten gewoon twee instellingen op waarmee je beide eindstanden instelt... en duur? euro of 40 was ik laatst kwijt voor die buismotor.. Die was alleen wat sterker (50nM)
https://www.conrad.nl/p/e-ast-er1060-50 ... sert_kz=8J
Kees
De stof is zeer kwetsbaar (en kostbaar) is speciale stof die vrijwel al het licht wat er op terecht komt absorbeert.
Dus zonnescherm heb ik nu ook aan het plafond maar daar kun je met 100kg aan hangen als je wilt.

Zit er nog verder over na te denken maar buismotoren zijn niet echt geschikt voor deze toepassing omdat ik vrij nauwkeurig (0,1mm) wil kunnen masken, dat gaat je niet makkelijk lukken met een buismotor.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moet je per se oprollen, of is een schuifraam eventueel ook een optie ?
Het verbaasd me dat die stof zo kwetsbaar is, ook al is het zeer dun, bij de meeste materialen is het zo dat als het maar homogeen belast wordt, je er best redelijke kracht op kunt uitoefenen (denk aan trapeze meisjes hangend aan hun paardenstaart)
Misschien handig als je een beetje orde grootte alvast noemt.
Denken we aan 1 meter stof, een buis van diameter 50mm zou dan ongeveer 6 omwentelingen moeten maken. (diameter zal wel niet veel toenemen als die stof zo fragiel is)
De 'losse' kant moet natuurlijk op spanning gehouden worden, dus daar zal ook een balein in moeten zitten, die spandraden moeten zowiezo gelijke spanning moeten hebben, en op wikkelen (met nog een veer ertussen) wanneer het doek afwikkelt.
Dat op wikkelen gebeurd op dezelfde diameter als waar het doek op zit, dus loopt dat aardig synchroon, op een klein beetje diameter verschil door opwikkelen van het doek.
Een slipkoppeling of beter losbreek koppeling (met een veer belast palletje) is voor jouw toepassing misschien beter, die koppeling is een nood voorziening voor als er iets mis gaat, en zou dus niet in een regeling mee genomen hoeven worden, meer in een soort 'noodstop circuit'. Dan is de uitdaging "hoe constateer je dat" nog wat overblijft.

Dus in principe blijft dit over:
19566

Iets heel anders, zou je dat doek niet op een rolgordijn als ondergrond kunnen plakken, of is dan het effect weg? Voordeel is dat het rolgordijn zelf al een opwind mechaniek heeft, je hoeft het alleen maar uit te trekken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2454
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Ideeen gezocht over doek spannen en op-af-rollen via buis en (stappen)motor

Bericht door hainjedaf »

Kan je niet eenvoudig met een hall-stroommeter meten wanneer de motor stallt.
De stroom loopt dan opeens op....
Daarmee moet je een microcontroller toch een stopbevel kunnen laten genereren?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie