CE Keuring

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

CE Keuring

Bericht door EyEleSS »

Een vraag voor de enorme kennis tank hier!!

Ik heb een verbeterings idee voor een bestaande manier van werken bij ons in het bedrijf , hiervoor zou ik de bestaande tools opnieuw moeten bouwen..
Het gaat hier om een hef/rol systeem om panelen (schakelkasten) op zijn plek te manoeuvreren..
Ik heb alles opnieuw getekend en berekend en een handleiding voor geschreven en wil alles volgens de machine richtlijnen bouwen..
Nu heeft mijn werkgever nog maar 1 argument om niet het groene licht te geven om ze werkelijk te gaan bouwen en dus te investeren , en dat is of we er een CE verklaring op nodig hebben als wij met deze hef/rol tools met eigen personeel er bij klanten mee aan het werk gaan..

Weten jullie of we daar zelf een CE verklaring op kunnen aanvragen en of het nodig is??

Met vriendelijke groet en alvast bedankt voor het meedenken..
Marco Vreugdenhil
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: CE Keuring

Bericht door diode »

Een CE markering die vraag je niet aan. In veel gevallen geeft de producten zelf een EG verklaring af waarmee hij verklaart dat het product aan de richtlijnen voldoet. In sommige gevallen ben je verplicht om een notified body in te schakelen, vooral voor medische apparatuur en dergelijke.
De CE markering bestaat onder andere uit een technisch constructie dossier van de machine waarin alle technische aspecten staan, een risico inventarisatie, etc.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CE Keuring

Bericht door Kjelt »

Wat diode zegt, zover als ik weet mag een fabrikant dat inderdaad zelf doen.
Je kunt er alleen ellende mee krijgen als je de producten verkoopt, het blijkt dat ze niet aan de richtlijnen voldoet en dit getest wordt.
Als je het product zelf gebruikt door je eigen personeel, niet verhuurt of verkoopt is er volgens mij niet eens een eis dat het CE gekeurd moet zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7776
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CE Keuring

Bericht door benkr »

CE is denk ik niet echt een must, maar wat wel heel belangrijk is, is de risico analyse.
Schrijf alle mogelijke dingen die fout kunnen gaan op, bekijk alle vormen van bedieningsfouten, elektrische en mechanische fouten enz. en geeft bij elk punt aan wat de kans is dat het optreedt, en wat het bijbehorende gevaar is.
Ik zou dit eerst zelf doen, maar uiteindelijk toch het geheel laten bekijken door een extern iemand, simpel omdat je heel waarschijnlijk niet echt objectief blijkt te zijn op een aantal (toch belangrijke) punten, je kunt eigenlijk je eigen vlees niet keuren.

Als je het goed voorbereid hoeft het helemaal niet zo duur te zijn om dit door een extern iemand over te laten doen.
Verder is het een hele goede leerschool voor jou zelf en voor het bedrijf.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: CE Keuring

Bericht door Benny_DS »

CE keuring is volgens mij enkel nodig als je het product verkoopt in Europa. Maar zoals gezegd mag elk bedrijf dit zelf doen. De fabrikant verklaard dat het ding gemaakt is volgens de machinerichtlijn. En dus draagt de leverancier de verantwoordelijkheid als er een ongeval gebeurd met de machine als gevolg van iets wat niet in regel was.
Maw, het is allemaal een spel over wie betaald als het misloopt.
benkr
Donateur
Berichten: 7776
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: CE Keuring

Bericht door benkr »

Benny_DS schreef: 26 nov 2019 20:24 CE keuring is volgens mij enkel nodig als je het product verkoopt in Europa. Maar zoals gezegd mag elk bedrijf dit zelf doen. De fabrikant verklaard dat het ding gemaakt is volgens de machinerichtlijn. En dus draagt de leverancier de verantwoordelijkheid als er een ongeval gebeurd met de machine als gevolg van iets wat niet in regel was.
Maw, het is allemaal een spel over wie betaald als het misloopt.
Dit klopt voor maar klein deel, de machinerichtlijn is eigenlijk alleen bedoeld voor dingen met draaiende delen en dingen waar beklemming en dergelijk mogelijk zouden kunnen zijn. Voor elektrische dingen is b.v. de NEN3140 belangrijk.
CE omvat het totaal van al deze dingen, een constructie dossier, een risico analyse, afdekking van de machine richtlijn, afdekking van de NEN3140, onderhouds- en bedienings-instructie en afhankelijk van het bedoelde eindgebruik vaak nog andere aanvullende normen en eisen, allemaal gericht op een veilig eindproduct wat in Nederland of de EU op de markt komt of waar consument of publiek mee in aanraking (kan) komen.

Zelf heb ik gewerkt in een militaire omgeving, die is in principe vrijgesteld van de meeste van deze normen en voorschriften, niet dat die er niet zijn, maar het zijn dan in ieder geval andere normen en voorschriften. De discussie begint wanneer we het hebben over b.v. hulp van Defensie bij overstromingen, bij de Elf Steden tocht en andere dingen waar gewoon publiek in aanraking komt met militaire apparatuur buiten specifieke crisis situaties.
Wij hebben ons zelf steeds opgelegd dat onze apparatuur in die gevallen (en dat is dus eigenlijk altijd) ook een CE keurmerk moet hebben of krijgen.

Als je als voorbeeld kijkt bij Defensie open dagen dan kan het publiek vaak niet bij bepaalde voertuigen of installaties komen, dit is mede ingegeven door deze problematiek, wie is er verantwoordelijk voor ongelukken waarbij bezoekers van een dergelijk evenement zijn betrokken. Er is in die gevallen nooit sprake van instructie in het gebruik van dergelijke apparatuur of middelen en kan dus ook nooit veilig worden gemaakt voor een leek, wat een bezoeker per definitie is.

Daarom mag je b.v. de laatste jaren bijvoorbeeld ook nergens meer bij een garage in de werkplaats komen, veiligheidsregelgeving verbiedt dit simpelweg.
diode
Berichten: 657
Lid geworden op: 23 aug 2008 17:04
Contacteer:

Re: CE Keuring

Bericht door diode »

CE is ook verplicht voor machines die een bedrijf zelf gebruikt! Het gaat niet alleen om machines die verkocht worden. Als het in het "economisch verkeer" komt dan moet het CE markering hebben. Gebruik binnen eigen bedrijf valt daar ook onder.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: CE Keuring

Bericht door Kjelt »

Hier staat inderdaad wat meer info over machines:

https://ec.europa.eu/growth/single-mark ... cturers_en
EyEleSS
Berichten: 193
Lid geworden op: 06 feb 2010 16:33
Locatie: Ellewoutsdijk

Re: CE Keuring

Bericht door EyEleSS »

Dank voor alle reacties alvast hier kan ik al wat mee!!

Mocht iemand nog aanvullende info hebben is dat meer dan welkom!!
Plaats reactie