Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door spinningwheels »

Heb het er met Dabit al eens over gehad en het schijnt moeilijk / haast niet te doen.
Ik zal toch zeker niet de enigste zijn die met 0-10 servo,s zit en een step / dir signaal uit de besturing krijgt .
Een servo heeft immers een encoder die weet ik wel niet hoeveel pulsen per omwenteling geeft.
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door benkr »

Er zijn wel oplossingen, maar de bedragen daar voor lopen allemaal in de 3 a 4 cijfers voor de komma, en dat wil jij ook niet.
Vergeet het dus nu maar gewoon.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door spinningwheels »

Ben,
4 voor de komma word haast wat gek . Maar er zit nu spul van baumuller op, Versterkers voor de X en de Z zijn 3 Kw
Servo,s zullen dan wel geen 500 watt dingen zijn denk ik maar zo.
een setje Servo,s met versterkers die step / dir verstaan van zeg eens 2 Kw zijn bij de Chinees ook niet echt leuk geprijsd .
Linksom of Rechtsom , geld kost het toch
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door boutje »

Er zijn wel oplossingen voor maar redelijk duur.

Deze bijvoorbeeld:

https://www.cncmotor.nl/besturings-kaar ... aart-0-10v
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Spinningwheels wil natuurlijk wel z'n https://www.rocketronics.de/en/els/ blijven gebruiken, anders stelt het niet veel voor.

Ik zou toch een bij die ontwikkelaar informeren of die een idee heeft.
Het blijft natuurlijk ernstig lastig, als je analoog signaal aan bied, heb je een positie terugmelding nodig om te weten welke afstand/hoek de servo verplaatst heeft.
Die step/dir besturing gaat er gewoon blind vanuit uit dat elke stap waar die opdracht voor geeft uitgevoerd wordt.
Als jij tegen een medewerker zegt (eentje die precies doet wat je vraagt):
Doe 2 stappen, weet jij ongeveer precies waar die zich daarna bevind,
Wanneer je tegen die medewerker zegt:
Ga lopen met 2 km/u heb je geen idee waar die is op welk moment, je zou het wel kunnen schatten maar er zit altijd iets afwijking in die snelheid dus onbetrouwbaar en nutteloos.

Je hebt dus een extra besturing nodig die step/dir accepteerd aan de ene zijde en een encoder signaal (van de servo motor) aan de andere zijde. Vervolgens maakt die voor jouw een analoog signaal naar de servo afhankelijk van het verschil tussen die 2 aangeboden signalen. (ik heb zomaar het idee dat dit theoretisch nog werkt ook als je Dabit z'n gang laat gaan)
Maar omdat het systeem ergens 'tussenin' geplakt zit zal er een soort van vertraging op gaan treden en het b.v. een grote uitdaging wordt om een beetje betrouwbaar schroefdraad te kunnen snijden.
(en omdat Dabit niet aan een op voorhand dood paard gaat staan trekken houd ie gewoon z'n mond :lol: )

Als je een systeem als Mach3 of LinuxCNC die over de mogelijkheid beschikken om encoder signaal en analoog te verwerken gebruikt is het wel mogelijk.

Maar als je zorgt dat het servo systeem compleet en werkend uitgebouwd wordt (kabels, voeding enz), is er misschien nog een koper voor te vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door boutje »

Dan heb je deze:

http://032c30a.netsolhost.com/catalog/p ... ucts_id/56

Step/dir ingang en +/- 10 volt uitgang
Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door Kjelt »

Het is niet 0-10V het -10V / +10V een groot verschil.

Misschien dat je nog nieuwe moderne servo drivers kunt kopen bij Baumueller maar denk dat je dan zoals Ben al zegt richting de vier cijfers gaat.
https://www.baumueller.com
Dan moet je zelf met de software de servos nog tunen, kan ook zeer lastig zijn.

Je wilt het niet horen maar van deze drie lijkt me de eerste of derde de meeste succes opleveren:
-1 de oude besturing tot leven wekken zoals het origineel bedacht is,
-2 of een moderne besturing met -10/+10V uitgangen en inputs voor linealen/encoder van je servos (zijn die encoders ttl, gebalanceerd of sincos of .....? En werkt dat dan wel op die besturing?)
- 3 servos en drivers vervangen voor step/dir moderne versies
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door andrefc101 »

hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2019 09:06Als jij tegen een medewerker zegt (eentje die precies doet wat je vraagt):
Doe 2 stappen, weet jij ongeveer precies waar die zich daarna bevind,
Moet dat perse een medewerker zijn? ;-)
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door spinningwheels »

Dank voor de reacties,
Ja ik wil die ELS blijven gebruiken ,
1. ik weet hoe het werkt
2 Het is plug and play
3 Twee verschillende systemen op twee machines die je tegelijk gebruikt vraagt om fouten.

@ Kjelt , je schrijft Dan moet je zelf met de software de servos nog tunen, kan ook zeer lastig zijn.
Weet je ook hoe het zit bij die China servo setjes ? kunnen step/Dir aan, maar moet dat dan ook nog getuned worden ?
Ik ben niet zo van de computers, Krijg al snel rode vlekken in de nek en een waas voor de ogen zeg maar ,
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

andrefc101 schreef: 29 nov 2019 12:51
hugo stoutjesdijk schreef: 29 nov 2019 09:06Als jij tegen een medewerker zegt (eentje die precies doet wat je vraagt):
Doe 2 stappen, weet jij ongeveer precies waar die zich daarna bevind,
Moet dat perse een medewerker zijn? ;-)
Als ie tegenwerkt weet je zeker dat het fout gaat. ;-)

oeps, of topic. :mrgreen:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 972
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door mjeuring »

Kjelt
Donateur
Berichten: 6309
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door Kjelt »

spinningwheels schreef: 29 nov 2019 12:53 @ Kjelt , je schrijft Dan moet je zelf met de software de servos nog tunen, kan ook zeer lastig zijn.
Weet je ook hoe het zit bij die China servo setjes ? kunnen step/Dir aan, maar moet dat dan ook nog getuned worden ?
Ik ben niet zo van de computers, Krijg al snel rode vlekken in de nek en een waas voor de ogen zeg maar ,
Ik ben geen expert op dit gebied alleen weet ik wel dat de moderne "hybrid servo's" van binnen eigenlijk meer stappenmotoren zijn dan de oudere servo's.
Oftewel bij een stappenmotor is elke echte stap een stabiele fase in de motor zelf terwijl bij een oudere servo deze continu stabiel moet worden gehouden op zijn positie.
De driver zal dus bij een snelle verplaatsing met zijn pid regeling er voor moeten zorgen dat er geen overshoot plaats vindt en dat is vrij tricky wat ik hier en daar heb opgepikt.
Moderne drivers hebben autotune mogelijkheden maar dat is dus de vraag hoe makkelijk dit werkt. Je zou dan eigenlijk dit willen horen van iemand die zo'n driver met software werkend heeft gekregen.

Bij de modernere china hybrid servos sets is het meestal al plug and play uit de doos, maar kun je daar nog verbeteringen op aan brengen door te tunen.
In ieder geval begin je al met een redelijk stabiel systeem en kun je van daaruit verder tweaken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door hfjbuis »

Kjelt schreef: 29 nov 2019 15:24 De driver zal dus bij een snelle verplaatsing met zijn pid regeling er voor moeten zorgen dat er geen overshoot plaats vindt en dat is vrij tricky wat ik hier en daar heb opgepikt.
Moderne drivers hebben autotune mogelijkheden maar dat is dus de vraag hoe makkelijk dit werkt. Je zou dan eigenlijk dit willen horen van iemand die zo'n driver met software werkend heeft gekregen.
Ik heb zo'n 40 jaar geleden, bij de opkomst van de eerste betaalbare computers, tamelijk geavanceerde PID regelingen in software gebouwd. Het probleem is niet zo zeer het tunen, maar dat je maar voor één situatie (snelheid/versnelling/belasting) kunt tunen en de voor de rest is de gevonden instelling een compromis. Daarmee wil ik niet zeggen dat PID tunen niet werkt, maar dat het voor CNC besturing maar een beperkte waarde heeft. Ik geef zelf de voorkeur aan een motor met ingebouwde controller en encoder die af fabriek is "getuned".
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door hfjbuis »

@Dabit
Ik heb eens gekeken naar YAPCS. Die gebruikt een externe encoder i.p.v. de hall outputs van de motor. Als je gebruik kunt maken van de originele driver i.c.m. een encoder, maakt dat de zaak mogelijk eenvoudiger om een step/dir naar 10Volt omzetter te maken. Ik ben mij er van bewust dat een closed loop regeling, om een closed loop regeling te sturen, voor problemen kan zorgen.
Plaats reactie