Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door spinningwheels »

mjeuring schreef: 29 nov 2019 14:48 Is dit een optie: https://www.google.com/search?q=YAPSC ?
En dat maakt een mens weer aan het twijfelen , zie dat spul dus op Ebay voor nog geen 9 tientje incl verzending
Ga toch even rondvragen of er iemand is die mee wil kijken of dit op mijn bankje aan de gang te krijgen is .
Lees dus PID tuning , geen idee wat dat is , en weet ook nog niet of er al de juiste encoders op de bank zitten zijn encoders die op de as zitten
lees ook Also, for programming parameters and control you will need an interface control card, enough one board for all controllers.
Daar ga ik alleen maar glazig van kijken .
ebay linkje
https://www.ebay.ie/itm/162992997483
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door benkr »

Reken bij die kosten ook nog de douanekosten en de handling kosten, samen ook nog iets van 40 Euro of zo.

En al dat soort kaartjes hebben een encoder ingang.
Terwijl jouw servo's waarschijnlijk alleen een tacho uitgang hebben.
Moet je dus ook nog per servo een encoder hebben.
Daar moet je dus nog aan sleutelen.
Die tacho kan er niet af want die wil jou servo regelaar nog steeds zien.
Dat betekent dus dat er een as(je) verlengd moet worden.
Dat betekent dus dat je servo's uit elkaar moeten met alle risico's van dien.
Ja, het zal best wel werkend te krijgen zijn, maar niet op een zondagochtend.
En ik kan me ook niet voorstellen dat je even met dat bankje naar iemand toe gaat.
Dus je moet iemand hebben die dit voor je wil doen bij jou thuis. En dat is voor mij toch echt een beetje te ver.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door spinningwheels »

Ben
er zitten encoders op de spindels van de z en x weet nog niet of er ook nog encoders op de servo,s zelf zitten maar dat likt mij dan haast van niet
Is het wel zo dat de regelaars nog steeds dat signaal nodig zijn ?? Ik zou denken dat zo,n yapsc dat stukje overneemt,
Maar goed servo,s uit elkaar halen dat is idd geen strak plan, maar hoeft dus ook niet .
Klopt ik kan dat bankje niet even mee nemen naar iemand toe , bijna 2 ton zet ik niet zo maar even op een karretje achter de Yaris .
In theorie kan ik praktisch alles
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door hfjbuis »

spinningwheels schreef: 29 nov 2019 23:41 En dat maakt een mens weer aan het twijfelen , zie dat spul dus op Ebay voor nog geen 9 tientje incl verzending
Blijkbaar kijkt de verkoper mee, prijs is inmiddels verdubbeld: https://www.ebay.ie/itm/163108920974?Vi ... 3108920974
spinningwheels schreef: 29 nov 2019 23:41 Lees dus PID tuning , geen idee wat dat is
Dat is niet meer dan het instellen van 3 getallen. De juiste waarde kun je proefondervindelijk vaststellen. Een handleiding hiervoor is niet meer dan een halve pagina A4. Dat is wel oplosbaar m.b.v. de leden op dit forum.
spinningwheels schreef: 29 nov 2019 23:41 weet ook nog niet of er al de juiste encoders op de bank zitten zijn encoders die op de as zitten
Ga er maar gemakshalve van uit dat je per as een extra encoder nodig hebt. Dat netjes monteren kost wel tijd, maar is voor jou toch goed te doen.
spinningwheels schreef: 29 nov 2019 23:41 for programming parameters and control you will need an interface control card
Volgens de handleiding is voor de configuratie een RS232 verbinding nodig. Een USB naar RS232 converter kost zo'n €20,-- en is bij veel webshops te koop (conrad, bol).

Uiteindelijk is het een schatting maken van de kosten van deze oplossing en dat vergelijken met de kosten van andere oplossingen. En elke oplossing brengt risico's met zich mee. Ook de kans op succes kun je mee wegen. En je kunt natuurlijk beginnen met één as om te bouwen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door spinningwheels »

Prijs verdubbeld en verzendkosten verdrievoudigd .
Laat maar dan,of in ieder geval even verder zoeken,.
Als het wel zeker goed zou werken is het nog steeds geen geld natuurlijk,
Had al rekening gehouden met een totaal bedrag voor de ombouw van zo rond de 1200 en 1500 euro
De ELS kost een 550 euro
In theorie kan ik praktisch alles
motormuis
Berichten: 836
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door motormuis »

Remco ik heb nog een cs-lap A (waar boutje het over had)die geeft 0/10v uit
voor testen of je de servo's aan de praat te krijgen zijn
als het niet werkt krijg ik het terug als het wel wekt kijken we dan
gr Hans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 30 nov 2019 10:41 Blijkbaar kijkt de verkoper mee, prijs is inmiddels verdubbeld: https://www.ebay.ie/itm/163108920974?Vi ... 3108920974
Dat ding is een opensource, dus moeten nog wel andere mogelijkheden voor zijn.
https://github.com/simonjoh/YAPSCO-10V

Moet je een hobbyist vinden die hier brood in ziet, maar die zijn er volgens mij meer dan CNC frezers.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Step / Dir naar 0-10 volt Whats the problem

Bericht door spinningwheels »

Had die Rus die dit op ebay had staan al even een bericht gedaan, wazige meel terug , de prijzen zijn nog niet bekend nieuwe board worden nu gemaakt .
Misschien doe ik wel gewoon te moeilijk , spul er af en 50 Nm stappenmotor op de Z en een 30 op de X
Heb nu 12 Nm op andere bank maar dat is echt te krap. z heb ik bijna een factor 4 overbrenging moeten gebruiken en x is Maar heel erg net aan , verliest bij snelle bewerkingen toch wel stappen
Natuurlijk ook al op Ebay gekeken , als ik de prijzen zie van het spul wat er nu inzit , wat daar gebruikt voor gevraagd word , Al beur ik 1/3 daarvan , kan ik de stappenmotoren makkelijk van betalen .
In theorie kan ik praktisch alles
Plaats reactie