Boren blok

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Boren blok

Bericht door WillyH »

Portje schreef: 17 dec 2019 11:48 *snipped*
voor de maten die ik veel gebruik heb ik een lange magneetstrip op een balk geschroefd waar ik ze op plak.
en als ik bezig ben met verschillende maten heb ik op de kolomboor ook wat magneten gelijmd.
zo raak je ze niet gauw kwijt
Dat werkt dan weer prima tot je eens staal moet boren, dan blijven de spannen ook lekker in de boor kleven ;-)
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Boren blok

Bericht door Portje »

grin

en ik dacht altijd, hé das handig, de spanen blijven aan de boor plakken.
hoef ik niks op te vegen.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Boren blok

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 18 dec 2019 00:46
Als ik weer een keer bij je ben neem ik ze wel mee. Mijn ervaring met handmatig slijpen van het kleine grut en de simpele drill doctor borenslijpers is niet best (zal wel aan het poppetje achter de machine liggen, da's meestal zo).
Nou.. nee.. ik heb ook wel eens ergens een "Drill Doctor" zien staan bij een bedrijf waar ik gewerkt heb.. ik zag in het begin van mijn dienstverband daar mijn collgea's regelmatig pogingen doen om een boortje met dat gedrocht te slijpen..

'k heb toen maar de taak op me genomen om de boortjes te slijpen voor mijn collega's.. dat koste me minder tijd dan met de Drilldoctor, en ik kan met de hand gewoon meteen een goede geometrie slijpen..

Toegegeven, klein grut , <2mm is lastig, maar met een drilldoctor gewoon onmogelijk, die slijp ik doorgaans met een wetsteentje op de hand, gewoon in een spantangetje in de bankschroef zetten.. Oogloupje in, en met een paar halen van een India Steen zijn ze weer scherp..

Boren slijpen is een kunst, en ik heb in mijn leven heel veel apparaten gezien, maar slechts weinigen waren goed genoeg om er een boortje mee te slijpen..

de DAREX M5 vond ik een goed apparaat :

Afbeelding

Bij het bedrijf waar dit ding stond, hebben we de stenen vervangen voor CBN schijven, omdat die minder slijten, en we er ook VHM boren op slepen, met name voor het boren in gehard staal, dat vereist een speciale geometrie, en die kon ik op dit apparaat ook slijpen, tevens kon ik er spiraalpunten op slijpen , door de boorpunt op het randje van de steen te zetten, zodoende krijg je een "uitstekende" Dwarssnijkant waardoor je boor beter centreert, en minder vermogen vraagt.

Wat een Boorstandaard betreft.. regel een stuk kunststof (delrin is fijn), Hardpapier, of Kortspanig Aluminium, Ros er een reeks gaten in, en Bob's your Uncle..
Meer moet dat niet zijn...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Boren blok

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef: 19 dec 2019 16:36 Boren slijpen is een kunst, en ik heb in mijn leven heel veel apparaten gezien, maar slechts weinigen waren goed genoeg om er een boortje mee te slijpen..
de DAREX M5 vond ik een goed apparaat :
De grotere boren kan ik met een wetsteentje best lang in goede conditie houden. En als ze er niet te erg aan toe zijn met de hand ook nog wel geslepen. Een keer of 3, daarna word de afwijking te groot naar mijn zin, en begin je toch op het punt aan te komen dat de schacht schade opgelopen heeft omdat-ie een keer doorgedraaid is in de boorkop.

Voor een slijpapparaat boor ik niet genoeg en heb ik te weinig perse een aangepaste geometrie nodig. Een beetje fatsoenlijke kost ook tweedehands al gauw 500+ euro en dan moet je nog verrekte goed weten wat je doet om er resultaat mee te halen.
Verder is 90% van de gaten die ik boor 6mm of kleiner. Als je een aanbiedingkje afwacht heb je voor 100 euro een hele doos vol Phantom/Dormer/anderacceptabelmerk boortjes en kun je weer 3-5 jaar vooruit.

Ieder zo z'n keuze.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Boren blok

Bericht door Arie Kabaalstra »

Tja, ik heb op school ooit geleerd hoe boren te slijpen, en die les heeft me veel plezier opgeleverd.

Door de jaren heen verfijn je die vaardigheid, en dan is het "effe slijpen" een kwestie van een minuutje, zeker als een boor alleen maar een beetje bot is.

Als een boor geslepen moet worden, begin ik altijd met het slijpen van beide snijkanten, daarna "loop" ik de vrijlopen erin..
Voor grotere boren gebruikte ik vroeger op mijn werk een zogenaamd "Boor malletje" een plaatstalen haak met millimeter verdeling erop, om de lengte van de snijkanten te kunnen meten:

Afbeelding

Ideaal als je boren tot 40 mm te slijpen hebt.
Voor het vlakken van de stenen hadden we deze:

Afbeelding.

Ze zijn er ook kleiner voor onze hobby-werkbank slijpmachientjes.
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: Boren blok

Bericht door kitman »

Heb een Scheppach boren slijper, zeer tevreden over.
Vooral voor de andere gebruikers.
Aan mijn frees en draaibank neem ik altijd nieuwe boren.
In de andere werkplaats breken ze er voldoende om die na te slijpen door te geven.
Anders komen ze die toch halen en dan nemen ze de nieuwe natuurlijk.
Plaats reactie