webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door keesfrees »

Wie herkend dit, het zoeken en selecteren in een (de meeste, vele) webwinkels is zooooo onhandig.
En dan bedoel ik met name de artikelen die bestaan in verschillende maten.
Zoals :
bouten, schroeven, buizen, freesjes
maar ook platen (hout achtigen)

Een goede manier om daar in een web winkel handig in te selecteren heb ik nog niet gezien, wie wel ?

Van veelgebruikte producten heb ik in een rekenblad programma (excel oid) een tabellen lijstje gemaakt met selectie-filters kan ik dan heel snel vinden wat ik nodig heb (als het bestaat :-< )
Dus voor plaatmateriaal heb ik dan kolommen :
lengte, breedte, dikte, prijs/m2, materiaal, toplaag, SG
( En dan nog wat kolommen die een berekening zijn van deze gegevens, prijs per plaat, gewicht per plaat )

Waarom maakt een webwinkel het niet zo ! ?
Ik zoek me wild.
Ja, er zijn vaak wel filters, maar die zijn vaak te algemeen, en al helemaal niet in de vorm van > of < dan. ( groter of kleiner )
Of wat ik ook vaak zie, 6.0 en 6,0 en 6 als keuze.

Heeft er iemand een voorbeeld van een webwinkel die dit wel goed voor elkaar heeft ?

== aanvulling ==
2022-02-24

https://www.bouwmaat.nl/hout
Laatst gewijzigd door keesfrees op 24 feb 2022 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door Benny_DS »

Omdat je dan moet bladeren door het gamma en mss iets koopt waar je niet naar op zoek was. Pure economie.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door DaBit »

De electronicabenodigdheden-toko's zoals Digikey, Mouser, in mindere mate Farnell, etc. doen het best aardig kwa van 50.000 mogelijke kandidaten sorteren naar 25 en daar de keus uit maken. Daar grijp ik eigenlijk alleen terug naar de catalogus als ik 'een leuk kastje' of iets dergelijk nodig heb; dan moet je gewoon kunnen bladeren.
De Chinese grootgrutters kom ik meestal ook wel uit.

Maargoed, dat soort sites aanmaken, vullen en onderhouden kost klauwen, klauwen en klauwen met geld.

Vroeger moest je eerst naar de winkel of bellen, hopen dat ze hadden wat je wilde hebben, en zelfs als ze het al hadden moest je nog hopen dat de baas aanwezig was, want niet alle zaterdaghulpjes wisten meer dan de 10% meest gevraagde zaken te vinden. En met wat pech moest je naar een stad verderop fietsen om het daar nog eens te vragen. Wat dat betreft is de gemiddelde webwinkel toch wel een zegen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door Kjelt »

Het valt en staat bij de goede zoek (en vind) applicatie op de website.
De goede zijn kostbaar en vaak overkill voor kleinere webwinkels.
Daarnaast is het gebruiken van de juiste zoekterm zeker op buitenlandse en met name aziatische sites verre van makkelijk.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het is natuurlijk een berg werk om het een beetje overzichtelijk te maken.
Maar ook in het schap bij de Gamma / Karwei / Praxis , begrijpen ze niet dat schroefjes van 4 mm bij elkaar horen en dan in lengte opvolgend best handig kan zijn. (of PVC onderdelen enz.)
Volgend punt is dat sorteren op getallen die de maat van iets zijn niet werkt omdat er alfabetisch gesorteerd wordt, en dat 6 hetzelfde is als 6.0 en 12 staat voor 2 omdat het met een 1 begint.
Ik denk ook dat de webontwikkelaar echt niet weet wat de winkel inhoud, voor hem / haar is het een artikel nummer en een plaatje. Of het nu schroeven zijn of T-shirts.
En ook bij de T-shirts gaat het soms fout, moet je terug naar het hoofdmenu als je een andere kleur wilt.
De klant stuurt waarschijnlijk z'n database met artikelnummers, is al blij dat het lukt om overal een plaatje bij te krijgen en denkt er van af te zijn.
Misschien is zo'n website eigenlijk nog wel meer werk dan een fysieke winkel inrichten.

Maar heel af en toe kom ik toch echt wel een site tegen waar ze het wel begrepen hebben en gewoon kunt zeggen: 6mm , zeskant, RVS, lengte en hebbes. (maar als ik het weer weet geef ik een seintje)
Deze verbaasd me altijd, tik in het zoekvenster M4 in en je zult versteld staan van wat je aangeboden wordt. Dat zoeken doen ze gewoon door de hele omschrijving tekst.
https://www.fabory.com/nl/search/?text=M4 duh? als ik bij Fabory M4 intik, begrijpen ze toch wel dat ik een boutje zoek en geen blindklinktang voor M4 blindklinkmoeren. Dat is... hun core business. :cry:

Helaas gaat het ook bij Farnell wel eens fout met een artikel in 2 uitvoeringen(doosje), helaas laat het plaatje de verschillen niet zien en moet je in de fabrikanten nummers duiken om te ontdekken welke het moet zijn (nadat je de 1e keer natuurlijk per toeval (murpy) de verkeerde gekozen hebt)

Daarnaast is het tegenwoordig de commerciële mode om vergelijken van producten zo lastig mogelijk te maken, stel dat je er achter komt dat het verschil tussen al die producten eigenlijk gebakken verkoop praat is. In sommige folders kun je niet eens meer de spec van het product vinden alleen hoe ontzettend goed het is en dat je leven echt geen zin meer heeft wanneer je het niet bezit. Maar wat het nu precies kan kun je gewoon niet vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door kevertje »

Bij webwinkels met de mindere zoekfuncties (de meeste) is het in mijn ervaring het handigst om met Google te zoeken en de winkel als onderdeel van de zoekopdracht mee te geven.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door Sven »

Waarschijnlijk begint het beslissingsproces al niet goed, door een gebrekkige inventarisatie van wat er nodig is, voor de bezoeker, voor de organisatie als geheel, en voor de mensen die de shop moeten vullen.

Als je in het begin een afslag hebt genomen kan je vaak niet terug om iets anders te kiezen, of je moet bereid zijn opnieuw te beginnen.

Een shop kan alleen wat er ingeprogrammeerd zit. En dat is tamelijk rigide, terwijl een bezoeker juist fuzzy zoekt.

En een shop goed vullen is een monsterklus.
En de voorbereidingen om een shop goed te kunnen vullen ook.

Boutjes wil je misschien aanmaken als een din*** terwijl de bezoeker op m6 wil zoeken
Dan moet de bouwer de mogelijkheid om m6 aan te geven in de basis al opgegeven hebben, en degene die het toevoegt in de shop moet m6 dan aanvinken. En de lengte, en de fijnheid, en het aantal per doos., oh, en materiaal...

Die structuur (taxonomy) moet vooraf al helemaal bepaald zijn, achteraf toevoegen kan soms wel maar dan moeten alle producten opnieuw bewerkt worden om de taxonomy goed te zetten in het product.

Een a2 m6x40 boutje is voor de klant niet meer dan dat, voor de shop is het:
een boutje, met de eigenschappen m6, a2, 40 mm
40 mm lang, met de eigenschappen boutje, a2, m6
ga zo maar door.

Desnie makkelijk om betaalbaar goed te doen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Sven schreef: 16 dec 2019 10:39 Desnie makkelijk om betaalbaar goed te doen.
Nee, zeker niet. En ik ben bang dat dat toch bij de Web ontwikkelaar ligt, de klant heeft die kennis niet, dus moet de ontwikkelaar de klant daar eerst wegwijs in maken. Zoals het bij de meeste automatiserings-projecten fout gaat.
Maar niet doen levert de ontwikkelaar wel lekker veel meerwerk op (na een lage offerte voor iets waar de klant niets aan heeft)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door Sven »

True, maar als de potentiele leverancier van de webshop een hoge offerte geeft op basis van ervaring van de complexiteit en daardoor geen opdrachten heeft dan wordt het lastig overleven.

En die complexiteit is eigenlijk groter dan voor de meeste opdrachtgevers te bevatten is.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dus die verkoper moet er voor zorgen dat z'n klant appels met appels kan vergelijken, en niet in de mooie praatjes van een niet functionerende oplossing gelooft, of zich op z'n minst bewust is wat ie gaat krijgen en vooral ook wat ie gaat missen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door Firehunter »

Wat ik vaak als probleem tegenkom is dat ergens verschillende namen voor gebruikt worden. Neem bijvoorbeeld een lasdoos. Of inbouwdoos. Of elektradoos. Of kabeldoos. Of kunststof behuizing......
Dan kan je zelf nog zo goed weten wat je nodig hebt, de gene die het in de webshop invoert weet niet dat jij het zo noemt.

In m'n eigen webshop heb de de belangrijkste eigenschappen als filters toegevoegd. Zoals kleur, diameter, lengte, toepassing.

Over het algemeen ben ik wel tevreden met de webshops van bijvoorbeeld Conrad, Farnell, Mouser, Digikey. Omdat ze zo'n gigantisch assortiment hebben, hebben ze ook behoorlijk uitgebreide filters. Soms kom je inderdaad wel van die dingen tegen als 1000mA en 1A wat apart getoond wordt. In dit soort gevallen zou het ook handig zijn om op een reeks te kunnen selecteren voor bepaalde componenten, bijvoorbeeld van 500mA tot 1A.

De kleinere webshops hebben dit niet, maar soms is het ook gewoon leuk om door de artikelen heen te scrollen om te kijken wat ze verder nog hebben.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13373
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik vind de Webshop van Conrad dramatisch, als ik zoek op Printschakelaar, dan krijg ik ook schakelaars te zien voor paneelmontage.
Dat was geen vraag op mijn antwoord..

de Webshop van Motedis is ook zo'n ergernis, geen duidelijke gegevens van hetgeen je koopt, of bepaalde dingen er wel of niet bij geleverd worden.
Boikon doet het wat dat betreft veel beter, en, omdat ze sneller leveren, dichtbij genoeg zitten om 't even op te halen, en met je meedenken, bestel ik daar mijn profielen tegenwoordig.. dat ze duurder zijn?.. nee.. dat zijn ze niet.. want.. ik kan gewoon mijn bestelling in een mailtje gooien, en per E-Meeuw versturen.. ik hoef niet alles in de webshop in te geven.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door WillyH »

Sommige webshop zijn inderdaad dramatisch. Bij het zoeken naar een voeding 48V op Conrad krijg je natuurlijk honderden resultaten, filteren dan maar naar vermogen en dan mag je vinkjes zetten. 4A, 4,1A,4,11A, 4100mA en ga maar door. Dan zie ik veel liever een systeem met sliders waar een range kan worden opgegeven. Helaas klopt het dan ook niet altijd en krijg je de vreemdste resultaten. Ik vrees dat dergelijke data wordt ingevoerd door mensen die totaal geen benul hebben van wat men aan het doen is. Bij "afmetingen" is het soms de ene keer de afmetingen van het component of toestel, de andere keer zijn het de afmetingen van de verpakking.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: webwinkel, selectie (on)mogelijkheden

Bericht door hugo stoutjesdijk »

WillyH schreef: 22 dec 2019 09:28 filteren dan maar naar vermogen en dan mag je vinkjes zetten. 4A, 4,1A,4,11A, 4100mA en ga maar door. Dan zie ik veel liever een systeem met sliders waar een range kan worden opgegeven. Helaas klopt het dan ook niet altijd en krijg je de vreemdste resultaten. Ik vrees dat dergelijke data wordt ingevoerd door mensen die totaal geen benul hebben van wat men aan het doen is. Bij "afmetingen" is het soms de ene keer de afmetingen van het component of toestel, de andere keer zijn het de afmetingen van de verpakking.
Er is volgens mij niemand die handmatig die velden invult, ze halen 'automatisch' wat gegevens uit de datasheet van de fabrikant, en de ene gebruikt mA, de ander A en zo verder. Zo doende kun je vaak ook niets naast elkaar vergelijken.
Op een fabrikanten website staat het lijstje gegeven in de datasheet al verschillend ingedeeld en met verschillende data omschrijving wat uiteindelijk hetzelfde betekend.
(maar dan vermoed ik boze opzet, omdat ze liever niet hebben dat je er achter komt dat tussen die 5 (fietsen o.i.d.) eigenlijk bar weinig verschil zit, en je dus net zo goed die €200.- kunt uitsparen als je de gouden striping niet zo belangrijk vind) :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie