Iemand bekend met 'fireballs'?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door DaBit »

http://www.elidefire.eu.com/en/the-product

https://www.123brandblusserbal.nl/

https://www.afofireballs.com/

Enzovoorts.

Iemand ervaring met dit soort dingen? Ziet er opzich leuk uit om die in de CNC, de 3D-printer en boven de werkbank te hangen; het spul draait toch regelmatig onbeheerd.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door motormuis »

ik denk dat dit niet echt werkt
ik heb de opleiding brandweerman
en was voor een cursus hand brand blussen in Lelystad
poeder werk goed voor de brandklassen waar hij voor gemaakt is Maaar je moet de blusser weten te gebruiken anders jammer dan blusser leeg vuur niet uit ;-)
een brandblusser uit in de auto werkt 9 seconden dan is ie leeg (een docent in Lelystad kan ermee een brand onder de motorkap blussen wij allemaal jammer dan :roll:
daarbij komt nog het probleem dat de poeder overal in gaat zitten en nagenoeg niet meer te verwijderen is .

als je een bol met poeder in het vuur gooit en die ontploft zal een groot deel gewoon de lucht in gaan zonder enige werking
wat in de link te zien is een bol op hoogte boven het vuur die ontploft gaat een gedeelde van de drukgolf al na beneden plus de poeder dit zal wel werken
een bol met water zou werken water verandert bij de explosie in hele kleine druppels die de temperatuur meteen na beneden halen vuur uit

poeder ik heb mijn bedenkingen
ik heb schuimblusser werkt voor de meeste branden in een werkplaats
Hans
Benny_DS
Berichten: 411
Lid geworden op: 29 nov 2016 14:56
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door Benny_DS »

Dacht altijd dat die dingen meer gebaseerd waren op luchtverplaatsing. Er zijn nochtans korpsen fenoeg wereldwijd ermee uitgerust. Mss niet dit type..
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door spinningwheels »

Poeder welk soort poeder zit erin dan?
Een hoop van dat spul is nogal corrosief, Kan je gelijk alles wat in het schuurtje staat met een beetje pech ook afschrijven.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door Ballegooijen »

In mijn carrière als brandweerman heb ik er wel van gehoord maar nog nooit in de praktijk gezien. De reacties die ik ken zijn in ieder geval niet positief.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door keesfrees »

Hier hangen er een paar van "fireknockout", die moeten automatisch afgaan bij hitte.
En een lokale vrijwillige brandweerman heeft ook zoiets hangen thuis van een ander merk, kan ik opzoeken evt.
Of het werkt, geen idee, wil ik eigenlijk niet weten :-/
DaBit schreef: 30 dec 2019 19:47het spul draait toch regelmatig onbeheerd.
Bij mij niet !
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door DaBit »

Oftewel: zonde van het geld dus.

Die dingen zijn inderdaad gevuld met dat ABC-poeder dat alles stuk maakt in je werkplaats. Maar als die dingen 'plof' zouden zeggen dan is dat waarschijnlijk minder ellende dan wanneer er niks hangt, want dat doen ze dan als ik er niet bij ben.

Schuimblusser moet ik ook nog steeds eens een keer eentje ophangen. Ik heb bij las/slijp/vlamsoldeer/etc. werkzaamheden wel de tuinslang op scherp staan. Een keer nodig gehad, toen had ik na motor-onderhoud een doek die gebruikt was om de nokkenasketting-tunnel (die heeft een magische aantrekkingskracht op alles wat erin kan vallen) dicht te stoppen op het uitlaatspruitstuk laten liggen. Lekker verstopt zodat je 'm niet ziet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door kawarider »

Fire knock out wordt bij concullega gebruikt in zijn installaties. Kosten geen drol. Wel onduidelijk of het nu wel niet werkt, dimensionering etc. Dacht geen naschade maar ben niet zeker.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door WillyH »

Het poeder is zo'n fireball is niet helemaal vergelijkbaar met deze van een ABC blusser. Een fireball werkt met 94% mono ammonium phosphate en is een eerder chemische manier van blussen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door Arie Kabaalstra »

keesfrees schreef: 30 dec 2019 21:37
DaBit schreef: 30 dec 2019 19:47het spul draait toch regelmatig onbeheerd.
Bij mij niet !
Ik heb regelmatig klussen die minimaal 45 minuten duren.. tot 8 uur aan toe.. mooi dat ik dan (zeker nu, in de winter) niet in mijn schuurtje ga blijven kleumen.
da's meer een kwestie van "materiaal in de machine, Progje laden, grote groene knop een ros geven, Pand verlaten"..

Meestal ben ik dan wel gewoon thuis, maar niet altijd, Ik ga nog wel eens even boodschappen doen, of als ik langdurig werk op de machine heb staan, koffie drinken bij mijn ouders.

Nou moet ik toegeven dat ik het proces behoorlijk onder controle heb, en ook zeker niet de deur uit ga als ik Titanium aan het frezen ben, met een frees die zijn beste tijd gehad heeft.. daar heb ik al eens een brandje mee gehad in de freesbank.. Titanium wil best wel fikken, zeker in combinatie met een drupje lampenolie dat ik als koelsmeermiddel gebruik.
Een watergedragen koelmiddel, en Floodcooling zou al een goede remedie tegen zulk soort brandjes zijn.
Omdat mijn freesbank een dichte kast heeft, zou zo'n Fireball IN de machine moeten hangen..dan kun je in elk geval zien dat ie afgegaan is na een brandje, want de raampjes zullen dan wit zijn..

Voorkomen is beter dan blussen, zal elke brandweerman met me eens zijn.
Daarom in de toekomst toch eens kijken naar de mogelijkheid van Floodcooling op de Beagle, gaan mijn gereedschappen ook wat langer mee
robvos
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 jul 2011 22:51

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door robvos »

Ik ken de exacte werking niet, maar als de blus stof niet direct in aanraking komt met het vuur, dan helpt het niet heel veel.
In Eindhoven zijn of hebben ze bij de beroeps brandweer ook zoiets getest. Maar dat is meer bedoeld om de vlammen er snel af te hebben. En dan nablussen met water.

Een rookmelder helpt al veel, zodat je er op tijd bij kunt zijn. Maar dan moet je wel thuis zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13372
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door Arie Kabaalstra »

is er niet een Wifi-Rookmelder met een Android App?..
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door Linki »

Arie Kabaalstra schreef: 31 dec 2019 17:14 is er niet een Wifi-Rookmelder met een Android App?..
Ja zeker.
Ik heb er een aantal van Nest.
Zullen er wel meer zijn.
Linki
Berichten: 678
Lid geworden op: 22 dec 2009 13:20
Contacteer:

Re: Iemand bekend met 'fireballs'?

Bericht door Linki »

Zou je niet liever een Sprinkler plaatsen.
Is wel wat meer werk, maar zeer betrouwbaar.
En in een niet woonomgeving is de gevolgschade waarschijnlijk ook te overzien.
Plaats reactie