Kleine PC

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1016
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door Markus »

Ooit een Pipo gebruikt voor een project, was een prima ding, en niet duur

https://nl.banggood.com/Original-Box-PI ... 25189.html

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door kawarider »

Dat is toch wel leuk. Geen toetsenbord of muis nodig? Lijkt me niet met touchscreen. UCCNC kan toetsenbord tevoorschijn toveren. Thx . Stof tot nadenken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1675
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door kawarider »

En die zijn er in 10 inch. Top!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Kleine PC

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 04 jan 2020 12:58 Het prijsverschil tussen die twee is de gewone of de pro versie.
Ik heb het ding ook maar besteld, ben benieuwd wat ik ga krijgen.

Ik heb wederom besteld via PayPal, mocht het fout gaan dan regelt Paypal dat wel weer.
Ik ben heel benieuwd Ben maar ik verwacht niet dat je een echte Ockel Sirius A krijgt. Financieel zal Paypal je wel beschermen, maar ik heb me laten vertellen dat het dit soort sites het om iets heel anders gaat. Om te kunnen bestellen moet je al je persoonlijke gegevens invullen. Lijkt heel logisch want hoe moeten ze leveren zonder je adres. Echter stopt dit soort "Scam" sites die gegevens in een grote database die ze verkopen. Bij deze $50 site staat ook letterlijk: "Your personal data will be used to process your order, support your experience throughout this website, and for other purposes... ". Je geeft ze dus gewoon toestemming om je persoonlijke gegevens voor "other purposes" te gebruiken.

Nou ja... zo heel groot is dat probleem ook weer niet want van de meesten van ons staan die gegevens toch al in diverse databases.

Mocht je wel een echte Ockel Sirius A krijgen, ben ik de eerste die er ook een bestelt :mrgreen:
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Kleine PC

Bericht door Portje »

die pipo had ik ook al eens naar gekeken
daar is ook een X3 8.9" 1920x1200 versie van

https://nl.aliexpress.com/item/40001932 ... b57909e096
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Kleine PC

Bericht door WillyH »

Nu we het toch over pc's hebben... is zo'n NUC voldoende om te gebruiken met edingcnc? Op papier wel, maar in de dagelijke realiteit? Nieuw voor 250 euro.
https://www.alternate.be/Intel/NUC-7-Es ... 1?lk=13114
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Kleine PC

Bericht door Kjelt »

In de verouderde deel van de handleiding staat inderdaad Atom maar alleen voor de USB versie. Voor de ethernet versie zegt het dual core Pentium.
Ik zou dus zelf geen Celeron of Atom gebruiken maar een i3, i5 of i7.
Ook omdat de software steeds verder uitgebreid wordt.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door Firehunter »

Ik heb nu in twee freesmachines een SFF formaat pc zitten, gewoon tussen de rest van de elektronica zoals voedingen en stappenmotor drivers. SFF, Small Form Factor, is stukken kleiner dan de standaard desktop computers. Ze zijn er ook nog een slag kleiner. En het voordeel is, ze kosten ongeveer €30-€50 tweedehands omdat ze in grote aantallen bij bedrijven weg komen. Zijn dan vaak Core 2 Duo's. Wil je een i3 of i5 zit je meer rond de €70-€90. Touchscreen monitoren komen ook regelmatig voorbij op marktplaats.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1016
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door Markus »

BVA heeft ook wat i3 en i5 spul

https://www.bva-auctions.com/nl/search? ... &page=1&f=

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Markus schreef: 04 jan 2020 19:42 Ooit een Pipo gebruikt voor een project, was een prima ding, en niet duur

https://nl.banggood.com/Original-Box-PI ... 25189.html

Greezt,

Markus
Ik heb ze bij EdingCNC ook gezien op de Open dag, die dingen zijn prima om een CNC machine te besturen.

Zelf heb ik voor mijn Freesbank een Mini-ITX board met een Intel Atom 945 opgebouwd, en die heeft me in de afgelopen 7 jaar ook geen problemen gegeven.
Misschien dat ik er toch eens een andere PC in zet, al is het alleen om te kunnen upgraden naar Win 7.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k zat gisteren eens rond te neuzen bij de "afhaalchinees" en daar vond ik dit :

https://www.aliexpress.com/item/4000528 ... 092b630152

een 15"Mepscherm met een PC erachter,

01 CPU:Intel Celeron Processor J1800(Dual core, 1MB cache up to 2.41 ≤ 2.58 GHz,TOP:10w)
Storage space:32G SSD(64G / 128G / 256G Optional)
Internal storage:2GB DDR3 System memory(4GB/8GB Optional)

LCD Size:15inch TFT LCD
Aspect ratio:4:3
resolution ratio:1024 x 768
Touch screen type:resistance touch screen(single touch,pressure induction)
Touch screen interface:USB
Transmittance:80%
Life span:35 million times (theoretical value)
Brightness:300cd / m2
Contrast:500:1
Color: 16.2 million colors

lijkt me ook niet gek..

't is dan wel een kleine 375 pleuro, maar dan heb je een PC en Mepscherm in één Unit, lijkt me geen gekke oplossing,
Toetsenbordje eraan en je bent klaar..

die Celeron Processor loopt rondjes om de Intel Atom 945 die nu in de Beagle zit, en die heeft er al geen moeite mee..
dit apparaat zal niet veel moeite hebben met Win 7 of 10 denk ik, en dan heb je een mooie "turn-key" oplossing..

Nu nog even een toetsenbord verzinnen dat net zo breed is.. maar daar ben ik al aan bezig..
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door skillalot »

Ik zou toch minimaal voor de I3 gaan dan, zo'n celeron is het toch net niet helemaal.
Op vorige werk hadden we veel mach3 besturingen, met een I3 geen enkel probleem, maar een celeron werd krap. Voor die paar tientjes zou ik daar niet op bezuinigen.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kleine PC

Bericht door Arie Kabaalstra »

zoals bekend zou ik in dat geval Mach eruit gooien, als je al een Intel Core I3 nodig hebt om alleen je besturing te draaien, dan is ie te zwaar voor je systeem.

Zoals gezegd, EdingCNC loopt bij mij soepeltjes op een 1.6 Mhz Intel Atom..
Die paar tientjes doen het voor 1 systeem niet nee, maar ik heb 3 draaibanken staan, die ik alle 3 identiek wil opbouwen, en dan gaat het optellen..
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Kleine PC

Bericht door Bjornski1976 »

Wat betreft Intel processoren kijk voor de aanschaf hiervan eerst even na of er geen problemen mee zijn.

C2000 Atom processors hebben probleem met het gevolg, een korte levensduur.

Eind vorig jaar leken de Apollo Lake processors, B1stepping; Celeron N3350, J3355 and J3455 en ook de Pentium N4200 een probleem te hebben.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie