Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door keesfrees »

Wellicht interessant, in de laatste elektor (voorheen elektuur) een artikel over het regelen van een 1 fase motor.

https://www.elektormagazine.nl/magazine ... 144/57053/
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door benkr »

Ik heb het artikel gelezen en vind er enkele voor mij vreemde dingen in zitten, maar mijn theorie over dit soort motoren is wat ver weggezakt, vandaar dat ik overweeg om het ding te gaan bouwen en mijn kennis op dat gebied weer eens wat op te halen.
Het gaat om 2 enkelzijdige printplaatjes. Maar helaas kan ik, omdat ik geen Elektor lid ben, niet bij de Gerber download files, daarom hier de vraag of iemand dit voor mij zou kunnen doen.
Ik denk er dan over om die printen ergens bij een goedkoop adres te laten maken, dat kost voor 5 of 10 van die printjes misschien 25 Euro.
Hen je ook interesse laat het maar weten, ik ga ze nooit allemaal gebruiken, en desnoods bestel ik ze later nog een keer mocht ik toch enthousiast worden.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door John Sellis »

benkr schreef: 13 jan 2020 23:06 Ik heb het artikel gelezen en vind er enkele voor mij vreemde dingen in zitten, maar mijn theorie over dit soort motoren is wat ver weggezakt, vandaar dat ik overweeg om het ding te gaan bouwen en mijn kennis op dat gebied weer eens wat op te halen.
Het gaat om 2 enkelzijdige printplaatjes. Maar helaas kan ik, omdat ik geen Elektor lid ben, niet bij de Gerber download files, daarom hier de vraag of iemand dit voor mij zou kunnen doen.
Ik denk er dan over om die printen ergens bij een goedkoop adres te laten maken, dat kost voor 5 of 10 van die printjes misschien 25 Euro.
Hen je ook interesse laat het maar weten, ik ga ze nooit allemaal gebruiken, en desnoods bestel ik ze later nog een keer mocht ik toch enthousiast worden.
Ik ben wel lid. Ik kijk morgen voor je!
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door keesfrees »

Ik heb zojuist de bestanden verstuurd naar Ben.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door benkr »

Kees, dank daar voor. Ik weet nog niet of ik het ding ga bouwen, maar als ik dat wil kan dat nu, en de kosten zijn niet echt om van te schrikken, dus waarom ook niet.
Het is dan in ieder geval leuk om er een keertje aan te meten, mijn kennis van dit soort motoren is aardig verdwenen merk ik, reden dus om er weer eens flink in te duiken.
De regelaar werkt met fase aan- of afsnijding en/of een principe wat "cycle stealing" wordt genoemd, (hele perioden weglaten vallen) ik geloof niet dat dat de methode is om een stabiele regeling te maken, als het al werkt dan zal dit denk ik nooit een stabiel toerental opleveren bij verschillende belastingen. Maar ik denk dat bij een motor met een zgn. kortsluit anker toeren regeling echt anders moet.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door keesfrees »

Ik heb het artikel nog steeds niet gelezen.

Je zou in zo'n geval een terugkoppeling verwachten, om te zien hoe snel de motor draait, als dat kan zonder iets toe te voegen aan de motor zou dat helemaal mooi zijn.

Ik ben ook benieuwd hoe goed de schakeling werkt, maar ik zou ws de voorkeur geven aan een 3fase motor, evt. met een VFD.
lordprimoz
Berichten: 141
Lid geworden op: 27 jun 2017 13:40
Locatie: Hengelo

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door lordprimoz »

ik vind de STMBL wel interessant https://github.com/rene-dev/stmbl.

Ben al een tijdje aan het wachten op versie 5.0. De reden voor deze nieuwe versie is omdat een van de hoofdcomponenten EOL is.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door John Sellis »

benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door benkr »

John, dank voor de moeite maar ik had het gevraagde al van Kees gekregen. Maar natuurlijk wel zinvol voor anderen.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door HD13 »

John,
Bedankt voor de link, was toch wel nieuwsgierig naar wat ze met de periode aansturing bedoelden.
Regeling werkt met de 50Hz sinus van het net.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Eenfase 1 kW AC-motorsturing in elektor

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 15 jan 2020 10:31 ...De regelaar werkt met fase aan- of afsnijding en/of een principe wat "cycle stealing" wordt genoemd, (hele perioden weglaten vallen) ik geloof niet dat dat de methode is om een stabiele regeling te maken, als het al werkt dan zal dit denk ik nooit een stabiel toerental opleveren bij verschillende belastingen. Maar ik denk dat bij een motor met een zgn. kortsluit anker toeren regeling echt anders moet.
Dat kan ik beamen. Met fase aan/afsnijding (moet aansnijding zijn voor een inductieve last als een motor) realiseer je de toerental verlaging door de motor te weinig energie te geven om de belasting nog binnen de nominale slip (ca. 5%) van een kortsluitrotor te kunnen driven. In die mode wordt het toerental dus direct afhankelijk van de belasting. Voor sommige toepassingen wel acceptabel. Waar het b.v. heel goed gaat is bij een ventilator, die geeft een belasting die met iets van de 2e macht van het toerental toeneemt. Daardoor gaat de fan een toerenstabilisering vormen. Maar voor b.v. een draaibankspindel zal een dergelijke regeling min of meer onbruikbaar zijn.

Cycle stealing lijkt een manier om een lagere frequentie te maken. Dat zou beter kunnen gaan maar ik heb er geen ervaring mee dus kan er eigenlijk niets over zeggen. Overigens is een 1 fase motor op lage toerentallen sowieso niet zo mooi te regelen als een 3-fase motor, ook niet met een VFD. De hulpwikkeling (aanloopwikkeling) geeft geen mooi homogeen draaiveld. Hierdoor heeft de motor de neiging abrupt te stoppen bij een te hoge belasting.
Plaats reactie