Berekening doorbuiging alu platstaf

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door hobbycnc23 »

Oké, ga ik doen
kridri
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2016 11:37
Locatie: België (Limburg)

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door kridri »

Het berekenen van de doorbuiging onder het eigen gewicht is eigenlijk niet zo super moeilijk als je eenmaal de formule hebt.
Op onderstaande figuur heb ik een schets gemaakt van de situatie en de formule die erbij hoort. Deze is afgeleidt vanuit de balkvergelijking van Euler-Bernoulli.
Hierbij is qz de verdeelde belasting, Iy is het oppervlaktetraagheidsmoment van de balk, E is de youngs modulus (voor aluminium 70GPa).
qz wordt bepaald door de sectie van de balk te vermenigvuldigen met de dichtheid en met de valversnelling.

Als ik de getallen van TS gebruik dan kom ik een maximale doorbuiging uit van 13.2mm.

19749

Let op: Een zijde is ingeklemd maar de andere zijde is rollend opgelegd.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door fluppie »

Met de juiste E-modulus en initiële afmetingen kom ik op zo goed als dezelfde waarde uit:
19750

FYI, met een stukje van 4x50mm kom je op 0.85mm doorbuiging uit.
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door Floppy »

@Fluppie
Volgens mij heb je een fout gemaakt in je berekening, voor de diverse hoogtes heb je dezelfde q gebruikt (0,002203N/mm)
maar als je de balk hoger maakt wordt hij ook zwaarder. en dus wordt de q ook hoger.
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door fluppie »

Scherp! Je hebt helemaal gelijk. Dan moet het stuk al 80mm worden wil je onder 1mm blijven.
Met 80mm hoog is de last ‭0,008812‬ N/mm en is de doorbuiging 0.8311mm. Ben alleen verbaasd waarom de verschillen met de Fusion 360 simulatie zo groot zijn :?:.
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door XL500SZ »

Disclaimer, het is een tijdje geleden dat ik aan het rekenen ben geweest.

Maar volgens mij is bij een roloplegging en als de strip staand wordt gebruikt de doorbuiging:
Strip 20x4 = 13.1mm
Om tot een maximale doorbuiging van 1mm te komen heb je een strip nodig van 72x4mm.

In een grafiekje ziet dat er als volgt uit:

19755
XL500SZ
Berichten: 154
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door XL500SZ »

fluppie schreef: 12 jan 2020 16:37 Scherp! Je hebt helemaal gelijk. Dan moet het stuk al 80mm worden wil je onder 1mm blijven.
Met 80mm hoog is de last ‭0,008812‬ N/mm en is de doorbuiging 0.8311mm. Ben alleen verbaasd waarom de verschillen met de Fusion 360 simulatie zo groot zijn :?:.
Als ik naar je buiging van de balk in Fusion kijk is de balk ingeklemd aan de zijden. Dit geeft een hele andere maximale doorbuiging dan een roloplegging


EDIT:

als je een roloplegging in Fusion simuleert krijg je ook ongeveer 1mm doorbuiging bij strip 72x4:
19756
kridri
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2016 11:37
Locatie: België (Limburg)

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door kridri »

Als TS enkel naar de doorbuiging kijkt is het misschien beter om een U profiel te nemen.
Dan heeft hij of zij een lagere doorbuiging en een lager gewicht.
Er moet dan alleen een andere formule gebruikt worden voor Iy.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door Kjelt »

Allemaal bedankt voor de bijdrages 8)
fluppie schreef: 12 jan 2020 16:37 Dan moet het stuk al 80mm worden wil je onder 1mm blijven
Serieus? :shock: Dat is een flink stuk aluminium.
En als ie dunner wordt zeg 3mm ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door Kjelt »

kridri schreef: 12 jan 2020 18:54 Als TS enkel naar de doorbuiging kijkt is het misschien beter om een U profiel te nemen.
Nee dikte is zeker ook belangrijk.
Het is de onderkant van een horizontale masking van een projectiescherm.
Er komt dus een buis waar doek opgerold zit van 3m breed.
De onderkant van dat doek moet dus zo horizontaal mogelijk zijn.
De alu staf wordt aan weerszijden op wagentjes vastgeschroefd die via geleidingen worden geleid.
Hetzelfde voor de onderkant.
Of het moet u profiel met een dikte van 3 tot 5mm zijn
kridri
Berichten: 6
Lid geworden op: 14 mar 2016 11:37
Locatie: België (Limburg)

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door kridri »

Kjelt schreef: 12 jan 2020 19:00
kridri schreef: 12 jan 2020 18:54 Als TS enkel naar de doorbuiging kijkt is het misschien beter om een U profiel te nemen.
Nee dikte is zeker ook belangrijk.
Het is de onderkant van een horizontale masking van een projectiescherm.
Er komt dus een buis waar doek opgerold zit van 3m breed.
De onderkant van dat doek moet dus zo horizontaal mogelijk zijn.
De alu staf wordt aan weerszijden op wagentjes vastgeschroefd die via geleidingen worden geleid.
Hetzelfde voor de onderkant.
Of het moet u profiel met een dikte van 3 tot 5mm zijn
Als je een rechthoekige sectie hebt van 20x4 zoals in je startpost dan is je Iy = 2666, 6 mm4 en je opp van de sectie 80mm2
Als je een U profiel neemt van 20mm hoog, opstaande randen van 4mm en een dikte van 1mm dan is Iy = 1233 en je opp slechts 26mm2 is.
Beter gezegd, je profiel is twee keer slapper maar wel vier keer lichter. D.w.z. dat je doorbuiging al tweemaal minder is t.o.v. van een volle sectie.
19763


Kan je een schets maken van je ontwerpenveloppe? Binnen welke maximale dimensies moet je balk zich bevinden.
seense
Berichten: 78
Lid geworden op: 12 mar 2015 14:49

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door seense »

Breedte variabel maakt niks uit. Door de strip twee keer zo breed te maken wordt hij hij 2x zo stijf maar ook 2x zo zwaar. Zoals je ziet valt b hierdoor uit de formule en zal de doorbuiging hetzelfde blijven.

De hoogte moet 72,8mm zijn om de doorbuiging niet groter te laten worden dan 1mm. De onderste formule kan je invullen voor iedere w (doorbuiging).

In die laatste formule staat een foutje. Die 72,8 is de wortel van h^2 (h) en niet h^2

https://imgshare.io/image/img-20200112-203946.eavCO
Kjelt
Donateur
Berichten: 6311
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door Kjelt »

70mm zou denk ik nog wel kunnen , bedankt allemaal, ik ga tzt even die formules eens rustig narekenen, ik wil dat zelf ook kunnen. 8)
U profiel wat ik zo zie is bijna allemaal qua basis vierkant qua hoogte en breedte oftewel voor een bv 20x4 zou ik moeten beginnen met een 20x20 en er dan 16mm vanaf halen over 3m lengte :shock:
Ik snap alleen eigenlijk niet waarom een 20x4mm U profiel minder doorbuigt dan een 20x4 staf ?
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Berekening doorbuiging alu platstaf

Bericht door hobbycnc23 »

Kjelt, waarom gebruik je het doek niet om die doorbuiging in het midden te voorkomen. Met andere woorden maak het doek vast in de Alu strip.Bijvoorbeeld door over de hele breedte van 3 mtr. een groef in het alu te maken en vervolgens met een pees het doek aan de strip vast te maken. Of alleen in het midden het doek aan de strip vast maken (lijmen?). Bij oude projectie schermen is de onderkent van het doek over de volle breedte in een stok of buis geschoven door een gleuf o.i.d.
Plaats reactie