Vloeistof niveau activatie

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door WillyH »

Vaak gaat het bij dergelijke systemen (ook de ultrasone toestellen) mis wanneer er waterdamp te verwachten is. De meetcel beslaat met de damp en geeft een verkeerde meting, een gekend probleem in de industrie. Nu, in dit geval zal het systeem omgekeerd moeten werken en steeds ondergedompeld zijn. Pas als het niveau onder de meetcel zakt zal men een waarschuwing krijgen. Dan vrees ik ook voor de betrouwbaarheid als er zo'n vettige troep over de meetcel loopt en waarschijnlijk ook zal blijven kleven.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 15 jan 2020 19:34
hugo stoutjesdijk schreef: 15 jan 2020 18:20 ... Ik ben wel nieuwsgierig hoe die sensortjes werken. IR-reflexie ?
Dat staat in de handleiding; verandering in de lichtbreking wanneer de transparante kunststof bol de vloeistof raakt. Een mooi principe maar het lijkt mij wel gevoelig voor aankoeken of beschadigen door b.v. spanen?
Ik moest ontzettend m'n best doen om het te kunnen lezen, dus niet het hele verhaal gelezen. Vandaar.
Maar om eerlijk te zijn, nu begrijp ik het nog niet. Dat er iets met licht gedaan wordt, en dat de sensor dus ook nat moet worden, zover is nu duidelijk. Maar hoe werkt dat nu eigenlijk met dat licht, zit er een uitstralende led en een foto diode, en hoe zit dat dan optisch.
Dus eigenlijk: hoe maak ik een proof of concept om de werking aan te tonen. (niet dat ik dat wil of nodig heb maar als je dat weet, begrijp je meestal beter hoe het nu eigenlijk werkt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 16 jan 2020 09:25 Maar om eerlijk te zijn, nu begrijp ik het nog niet. Dat er iets met licht gedaan wordt, en dat de sensor dus ook nat moet worden, zover is nu duidelijk. Maar hoe werkt dat nu eigenlijk met dat licht, zit er een uitstralende led en een foto diode, en hoe zit dat dan optisch.
Dus eigenlijk: hoe maak ik een proof of concept om de werking aan te tonen. (niet dat ik dat wil of nodig heb maar als je dat weet, begrijp je meestal beter hoe het nu eigenlijk werkt)
Totale interne reflectie:

Afbeelding

Als er een materiaal met voldoende afwijkende brekingsindex tegen het kunststof zit dan reflecteert het licht op de overgang (wet van Snell), dus kaatst het van LED naar fotodiode.
Zit er water, glycerine, alcohol, andere vloeistof met brekingsindex in de buurt van het kunststof tegenaan, dan gaat de LED-lichtstraal 'rechtdoor' en komt-ie niet op de fotodiode aan.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Zo simpel, :oops: had ik toch eigenlijk zelf moeten kunnen bedenken, maar dat van die brekingsindex en reflexie is toch alweer een jaartje of +40 geleden.
Door dat bolletje kunnen ze aan de binnenzijde dus heel makkelijk schuine kanten maken en 2x reflecteren om 180 graden terug te komen op de ontvanger. Eigenlijk een heel simpel ding.
Zal met een dun rest olie laagje er op wel niet meer zo lekker werken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door Kjelt »

Dat verklaard waarom er verschillende sensoren voor water en olieachtige substanties zijn ;-)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door DaBit »

Wat KTM bij mijn oude motor deed was ook simpel: een PTC weerstand in de tank plaatsen op het punt waar het tank-ver-leeg lampje aan moest gaan.
Dat geintje werkt zelfs met enkel een PTC in serie met een gloeilampje op de toch al aanwezige 24V.

- PTC in vloeistof: PTC kan warmte dissiperen, dus de weerstand blijft laag, lampje gaat aan.
- PTC in lucht: PTC kan geen/minder warmte dissiperen, warmt op tot stagnatietemperatuur, de weerstand neemt sterk toe, lampje gaat uit.

Dus lampje uit = iets mis met je vloeistofniveau of de vloeistofniveaumeter.

Simpeler dan dat is haast niet te verzinnen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door motormuis »

DaBit schreef: 16 jan 2020 14:36 Wat KTM bij mijn oude motor deed was ook simpel: een PTC weerstand in de tank plaatsen op het punt waar het tank-ver-leeg lampje aan moest gaan.
Dat geintje werkt zelfs met enkel een PTC in serie met een gloeilampje op de toch al aanwezige 24V.

- PTC in vloeistof: PTC kan warmte dissiperen, dus de weerstand blijft laag, lampje gaat aan.
- PTC in lucht: PTC kan geen/minder warmte dissiperen, warmt op tot stagnatietemperatuur, de weerstand neemt sterk toe, lampje gaat uit.

Dus lampje uit = iets mis met je vloeistofniveau of de vloeistofniveaumeter.

Simpeler dan dat is haast niet te verzinnen.
KTM simpel denken OOSTENRIJKS :mrgreen: :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door benkr »

Maar Willy Wonka, wat vind jij er van, want daar gaat het hier om?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 16 jan 2020 14:36 Wat KTM bij mijn oude motor deed was ook simpel: een PTC weerstand in de tank plaatsen op het punt waar het tank-ver-leeg lampje aan moest gaan.
Dat geintje werkt zelfs met enkel een PTC in serie met een gloeilampje op de toch al aanwezige 24V.

- PTC in vloeistof: PTC kan warmte dissiperen, dus de weerstand blijft laag, lampje gaat aan.
- PTC in lucht: PTC kan geen/minder warmte dissiperen, warmt op tot stagnatietemperatuur, de weerstand neemt sterk toe, lampje gaat uit.

Dus lampje uit = iets mis met je vloeistofniveau of de vloeistofniveaumeter.

Simpeler dan dat is haast niet te verzinnen.
Ik vind dit eigenlijk wel de ultieme oplossing, kan niet fout, is niet duur en is ook nog eenvoudig te realiseren.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door serum »

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door benkr »

Ik ben benieuwd waarom de TS zich hier niet meer laat horen, is het probleem opgelost of.......?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door keesfrees »

keesfrees schreef: 14 jan 2020 20:08 Of de bak wegen.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door willy wonka »

benkr schreef: 29 jan 2020 16:30 Ik ben benieuwd waarom de TS zich hier niet meer laat horen, is het probleem opgelost of.......?
De TS laat zich niet horen omdat deze het veel te druk heeft.
En nog geen tijd heeft gehad om te onderzoeken wat nu de beste oplossing is.
En niet elke minuut op het forum zit...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Vloeistof niveau activatie

Bericht door benkr »

Okee, goed excuus.
Plaats reactie