Krimppassing berekenen hoe vast dat zit ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Krimppassing berekenen hoe vast dat zit ?

Bericht door spinningwheels »

Is daar een soort van ongeveer tabel voor ?
Ik had nu een stalen band 170 mm ID 183 mm OD 45 mm breed.
Had het ding ID 0.15 mm kleiner gedraaid .
Bij een 300 graden verwarmen, zou het ding 0.3 mm uitzetten dus makkelijk passen .
Dat deed het ook prima, iets te prima eigenlijk ,had het ding ook wel aardig wat heter dan di 300 graden denk ik .
Op de wok brander een pan er op de kop overheen en een half uurtje op volle vlam het ding was mooi blauw.
Maar Hoe vast zit zoiets dus eigenlijk. moest om een stuk massief aluminium, als indexeer schijf , het zal er wel niet afvallen denk ik zo.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Krimppassing berekenen hoe vast dat zit ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

hoe vast dat zit?.. ik heb in het verleden wel krimppassingen toegepast in stempeldelen, we hadden een snijstempel waarvan de snijnippel vergroot moest worden, een snijring uitdraaien is geen probleem, een nippel groter maken ook niet.. stuk afdraaien, ring erop krimpen, en dan nadraaien.
Heter dan 300 graden kun je dan niet gaan, omdat je anders je hardheid weer kwijtraakt.

om de een of andere reden moest die opgekrompen ring later vervangen worden.. dus.. afdraaien maar.. je wilt niet weten wat voor een teringknal dat gaf toen de ring dunner gedraaid werd, en door de trekspanning in de ring als gevolg van het krimpen, uiteindelijk barstte.. ik schrik niet snel.. maar.. eh.. 't scheelde weinig of ik had mijn ondergoed moeten gaan vervangen.. 'k stond daar met een redelijk "knipogende kringspier" zeg maar.
VDFman
Donateur
Berichten: 139
Lid geworden op: 27 mar 2011 18:23

Re: Krimppassing berekenen hoe vast dat zit ?

Bericht door VDFman »

Een goede uitgevoerde krimpverbinding is sterker dan een lasverbinding van gelijke afmetingen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Krimppassing berekenen hoe vast dat zit ?

Bericht door DaBit »

Het is uit te rekenen...

Ik ben lui geweest en heb het even in Fusion360 gestopt in plaats van zelf uitrekenen

Die 0.15mm krimp levert een druk op van 13.1Mpa aldus F360, oftewel 131 kilo per vierkante centimeter om een eenheid te hebben waar je gevoel bij hebt. Je hebt 17x4.5=76.5 vierkante centimeter oppervlak, dus de totale kracht waarmee de twee delen samengetrokken worden is 100.2kN

De statische wrijvingscoefficient tussen staal en aluminium is 0.61 aldus Engineering Toolbox. Je moet dus 0.61*100.2=61kN aan kracht op die stalen ring zetten wil je 'm kunnen verschuiven over het alu binnendeel. In snapbare eenheden: je moet er ruim 6 ton aan hangen wil die ring van z'n plek gaan.
In Newrtonmeters als je wil verdraaien: je moet dan 61kN halen over een arm van 170/2=85mm, oftewel ruim 5000 N/m

Allemaal wat kort door de bocht, maar dan heb je een idee. Dat valt er niet af dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: Krimppassing berekenen hoe vast dat zit ?

Bericht door mark3 »

dabit , mooie berekening, ik zou er niet opkomen. Maar (de bekende maar) ben je bij de oppervlakte berekening niet de omtrek vergeten? dus alles factor 3.14 groter.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11018
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Krimppassing berekenen hoe vast dat zit ?

Bericht door DaBit »

Euh, ja... Ik vond de getallen gevoelsmatig al laag uitvallen.

Rekenfouten als bonus inbegrepen dus, gratis en voor niks :mrgreen:

Dit soort zaken zit trouwens voor mij ook boven mijn beperkte kennis hoor. Ik ben erop gekomen door wat logisch redeneren. Dus ga er maar vanuit dat er nog ergens een adder onder het gras zit die ik gemist heb. Maar dan komt er vanzelf wel iemand met een beter antwoord.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Krimppassing berekenen hoe vast dat zit ?

Bericht door Arie Kabaalstra »

VDFman schreef: 17 jan 2020 08:53 Een goede uitgevoerde krimpverbinding is sterker dan een lasverbinding van gelijke afmetingen.
en.. omdat je een Krimpverbinding in sommige gevallen ook vrij eenvoudig weer los kan nemen, is dat dan ook de manier om Treinwielen te voorzien van slijtvaste wielbanden, zijn ze eenmaal versleten.. Warmstoken, nieuwe erop..

en.. die dingen.. als je kijkt hoe snel treinen tegenwoordig rijden.. Ja.. dat zit wel vast
Plaats reactie