Zware draaibank verplaatsen .

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door spinningwheels »

OK binnenkort komt mij nieuwe draaibankje hier op aan .
Ding zal zo,n 1800 kilo wegen waarvan 2/3 bij de vaste kop.
Heftruck geregeld om het ding van de kar te halen, maar kan niet de schuur in met heftruck , Hooguit dat de machine net binnen gezet kan worden maar de mast is te hoog .
Vloet is 30x30 tegels, die staan er rechtop in als ik het met een hondje ga proberen,
Dat word dus rollen met behulp van buisjes dan verdeelt de druk mooi.
Maar ik vraag mij af of het dan nog wel te verduwen is ?
Ik heb nog wel een takeltje dat ding mag 200 Kg hijsen, dus ook trekken denk ik dan maar zo, takel vastmaken aan de balken van de schuur gaat hem niet worden , kan daar niet goed bij en denk dat schuur dan ook tegen de vlakte gaat .
Heb natuurlijk wel mijn andere draaibank staan , die weegt een 1200 kg maar die staat gewoon op de grond natuurlijk.
Zou ik die van de plek af trekken als ik daar de takel aan vast knoop ? onderaan de voet , daar zitten ook de gaten om te tillen of te hijsen.
We zijn dan met 4 man, een beetje mechanische hulp zal dus wel nodig zijn denk ik, zie wel filmpjes dat ze met machine movers met twee personen een zware machine van de plek krijgen maar dat is dan op mooie gladde beton vloeren, en dat zijn de 30x30 tegels niet echt .
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door andrefc101 »

Ik verplaats mijn Hembrug met 2 stuks 2" buizen om over te rollen, gaat perfect!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik heb ooit de draaibank over een grindpad geduwd (alleen!, ook een AI, die zal net 1000kg zijn gok ik), paar planken over het grind en een paar buizen.
Plaatje underlayment is altijd lekker werken.
En je kunt toch ook duwen met de heftruck, balk er tussen zolang als je nodig hebt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door spinningwheels »

Een AI zit zo op een 850 Kg , nog niet de helft dus .
Ik heb hier nog buis liggen 100x2.5 Geen idee of dat gaat werken of gaat dat plat ?
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door andrefc101 »

spinningwheels schreef: 01 feb 2020 16:59Geen idee of dat gaat werken of gaat dat plat ?
Welnee, maar te grote diameter kan ik weer tegen je gaan werken. Meer kracht nodig om op te starten....
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door spinningwheels »

Duwen met de heftruck met een balk er tussen.
dus met een spanbandje een balk van een meter of 5 in het verlengde van de lepel en duwen maar ?

een grotere diameter buis lastiger om in beweging te krijgen ? niet aan gedacht eigenlijk.
Dacht dat die juist makkelijker of de tegels zou rollen ook al zijn die niet helemaal gelijk.
En met het ding dus een 10 Cm van de grond is er ook makkelijk een hefboom onder te krijgen natuurlijk.
Maar ik ben benieuwd of het zou gaan lukken met liertje vast aan de andere draaibank. Ik denk niet dan ik die zomaar van de plek trek.
In theorie kan ik praktisch alles
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door stekkestim »

Eventueel een setje rolwagens? https://www.boels.nl/huren/hijs-heftech ... /rolwagens
Hiermee verplaatste ik alleen de basis van men laser 3 weken geleden (5000kg)
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door Ian »

Paar stroken ijzer,vet en een koevoet
Dan zet je hem alleen op de plek
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door keesfrees »

Een dommekracht kan ook erg handig zijn, onlangs weer een gekocht en al een paar keer gebruikt.
EN
Dikke spanbanden of een tirfor.
Een set "rolschaatsen" heb ik nog, nooit gebruikt maar werkt alleen op een vlakke vloer.
Handketting takels heb ik ook nog.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door spinningwheels »

Rolwagentjes zijn leuk, maar niet op een vloer van 30x30 tegels , die gewoon op zand liggen.
Strips en reuzel, ja dat werkt zeer zeker oom maar dan moet je wel strips hebben en regelmatig gebruiken, plat staf gebruik ik amper, kan het wel aanschaffen maar dan ligt het over twee jaar nog in de weg .
Een palletkar kan ik ook wel zo ergens ophalen maar die kleine wielen drukken de tegels ook gelijk weg.
Het zal dus wel rollen worden, kijken of de bank die er al staat niet van de plek gaat als ik die als ankerpunt gebruik, denk het haast niet.( hoop ik )
Liertje doet maar 200 Kg, zal het wel niet alleen kunnen doen dat ding , maar scheelt toch een mooi beetje denk ik zo .
Laatste keer dat gesleep met zo,n zware machine hoop ik. Eerst moet de freesbank in het hok nog aan de kant gezet worden , dan de draaibank op de plek en daarna de freesbank op de nieuwe plek.
En natuurlijk eerst weer de voorkant uit de schuur slopen, en als de zooi binnen staat het hok weer dicht maken.
En dan te bedenken dat ik op zoek was naar een wat kleinere CNC bank met defecte besturing voor erbij.
Defecte besturing dat is gelukt het kleinere dus niet .
In theorie kan ik praktisch alles
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door Kjelt »

Geen verstand van maar ik zou vrezen voor die 30x30 tegels , zou je niet een grote ijzeren plaat ergens kunnen lenen zoals ze in de bouw gebruiken?
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door assink »

Ergens een paar rijplaten lenen/huren. En dan met rolbokken, pijpen of een pallet wagen werken.
Leeuwinga
Berichten: 2977
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door Leeuwinga »

Ach je kunt ook voor alles een probleem maken.
Aanpakken die hap, paar rolletjes eronder en gaan....
Zo heb ik zelf 2 draaibanken , grote freesbank en AI slijpmachine alleen naar binnen gekregen.
Heeeeeel vroeger in Egypte deden zie niet anders, en hoe zijn die hunnebed stenen
bijelkaar gekomen in Drente?
Cees
rkr
Donateur
Berichten: 745
Lid geworden op: 08 jul 2007 21:20
Locatie: wieringerwaard
Contacteer:

Re: Zware draaibank verplaatsen .

Bericht door rkr »

mijn freesbank van dik 900 kg ging ook gewoon op de palletwagen zo over een 30x30 tegelpad, als dat knap is aangelegd gaat dat prima, een paar jaar later mijn 500 kg schaafbank op de palletwagen, klein deukje bij een kolk, en de schuur van de buren mocht de machine opvangen want wij hielden hem niet.

die pompwagens zijn eigenlijk veel te smal voor dit werk, de lasten eigenlijk veel te hoog en smal


een paar stalen pijpen van 3 - 5 cm en een stootijzer/ lang koevoet doet ook wonderen in dit soort situaties, misschien wel en frame onder de draaibank maken ( paar dikke balken zijn genoeg ) zo kun je wat verder en wat veiliger rollen met het geheel, zorg wel voor een mooie vlakke ondergrond, houten of kunststof platen bijvoorbeeld
Plaats reactie