CNC (uur)tarief

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

CNCnellus
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 jan 2020 16:56

CNC (uur)tarief

Bericht door CNCnellus »

Beste allemaal,

Laat ik maar even beginnen met wat te vertellen over mezelf.
Ik ben een jonge ondernemer uit Brabant.
Momenteel ben ik nog in opleiding tot allround meubelmaker / (scheeps)interieurbouwer.
Voordat ik begon met de opleiding moest ik maar niks hebben van de CNC machines.
Toen ik de met de opleiding begon had ik mezelf als doel gesteld dat ik een ambachtelijke meubelmaker zou worden. Na een aantal weken te zijn begonnen kreeg ik al snel in de gaten dat het “ambachtelijke” toch niet iets voor mij was. Toen is mijn passie voor CNC machines pas begonnen. Heb intussen al best wel veel kennis en ervaring opgedaan met het programmeren en besturen van CNC freesmachines.
Op de opleiding, maar ook bij diverse stage bedrijven. Met deze opgebouwde passie voor de CNC had ik mezelf opnieuw een doel gesteld:
heel VEEL sparen zodat ik in de “toekomst” wie weet ooit mijn eigen CNC kon kopen.
De “toekomst” kan er soms al behoorlijk vlug zijn. Vrij recent heb ik het kunnen waarmaken om mijn eerste (tweedehands) 3-assige CNC freesmachine te kopen.

Zoals veel van jullie vast wel zullen weten lopen de kosten toch al vlug op wanneer je een CNC machine koopt met een vereiste degelijke afzuigunit, de juiste stroom voorzieningen, snijgereedschappen en onderhoudt etc.
Nu is het bijna zo ver dat ik de al gemaakte kosten / toekomstige kosten wil gaan terug verdienen en uiteraard m’n brood er mee te gaan verdienen.
Zelf weet ik nog niet precies wat voor tarief ik in kaart ga brengen. Hebben jullie enig idee waar ik dan aan mag denken? Of is er een berekening die ik kan doen om tot een bepaald (uur)tarief te komen en / of eventuele andere tarieven als bijv. werkvoorbereiding etc.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet,
CNCnellus 😉
K.J.
Berichten: 252
Lid geworden op: 25 okt 2013 13:29
Locatie: Omgeving Zwolle
Contacteer:

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door K.J. »

Daar is op het grote web veel van te vinden.
Maar in principe komt het neer op de kosten delen door de declarable uren, maar vergeet niet om winst en risico etc etc mee te nemen.
KvK heeft informatie over hoe je uurloon bepaalt.
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Jacala »

Wij vragen 60 euro per uur voor freeswerk en 75 euro per uur voor tekenwerk, we frezen eigenlijk alles dat in plaatvorm geleverd kan worden maar veruit het meest "hout"

Vergeet niet dat uurtatief niks zegt. De een kan veel sneller en mooier frezen dan de ander. Oftewel, een bedrijf dat 30 euro per uur vraagt kan een stuk duurder zijn.

Bij ons gaan opdrachten soms niet door omdat het freeswerk te duur is. Als je deze mensen later spreekt dan moesten ze het werk van de andere leverancier enorm nabewerken of zelfs de onderdelen met een kopieerfrees uit de platen halen omdat "het niet mogelijk is om zulke kleine onderdelen los te frezen".

Goed werk kost goed geld en is leuk om te doen! Het leveren van kwaliteit is de basis denk ik, het kan langer duren om een klantenkring op te bouwen maar bedrijven die voor de bodemprijs werken hebben snel veel klanten en zijn ze snel weer kwijt.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Firehunter »

Jacala schreef: 11 feb 2020 19:01 Wij vragen 60 euro per uur voor freeswerk en 75 euro per uur voor tekenwerk
Dan ben ik toch even benieuwd waarom tekenwerk duurder is dan freeswerk. Een freesmachine is duurder in aanschaf en gebruik dan een computer. Een freesmachine verbruikt veel meer stroom. Freesjes slijten en moeten regelmatig vervangen worden. Bij het frezen kan is mis gaan, waardoor je bijvoorbeeld een plaat kunt weggooien = hoger risico op extra kosten.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door mark3 »

tekenwerk gebeurt door een persoon, freeswerk niet.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Grafjan »

Heb hier bij mijn machine ook een pallet materiaal neergezet voor “onbemand” freeswerk na 3 dagen was er nog niks aan gebeurt.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Grafjan »

mark3 schreef: 12 feb 2020 11:36 tekenwerk gebeurt door een persoon, freeswerk niet.
Dat mensen op ons neerkijken omdat we maar een fabrieks arbeider zijn is tot daar aan toe, maar nu zijn we schijnbaar niet eens meer menselijk.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4920
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Ballegooijen »

Grafjan schreef: 12 feb 2020 11:42 Heb hier bij mijn machine ook een pallet materiaal neergezet voor “onbemand” freeswerk na 3 dagen was er nog niks aan gebeurt.
Je moet natuurlijk wel ff op de groene knop slaan :lol: :lol: :lol:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Grafjan schreef: 12 feb 2020 11:42 Heb hier bij mijn machine ook een pallet materiaal neergezet voor “onbemand” freeswerk na 3 dagen was er nog niks aan gebeurt.
Je heb machine uren en bediener uren, 1 bediener kan meerdere machines bedienen.
Zelf een beetje nadenken, anders wordt het niks. :lol:

En zoals Jacala al aangaf, wat zegt een uurtarief, als jij het in de helft van de tijd kan....
Dat uurtarief gebruik je (meestal) alleen intern, de klant krijgt gewoon een prijs voor z'n product te horen en hoeft niet te weten hoe die prijs opgebouwd is, behalve als je je op uurbasis gaat verhuren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door DaBit »

Ik reken alleen incidenteel geld voor mijn diensten, en de tarieven zijn dan ernstig variabel, maar ik splits het dan inderdaad ook op in de uren die het mij kost en de uren die de machine staat te draaien. Soms zit daar 100% overlap in, meestal niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Jacala
Berichten: 284
Lid geworden op: 17 jan 2012 14:32
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Jacala »

Firehunter schreef: 12 feb 2020 11:24
Jacala schreef: 11 feb 2020 19:01 Wij vragen 60 euro per uur voor freeswerk en 75 euro per uur voor tekenwerk
Dan ben ik toch even benieuwd waarom tekenwerk duurder is dan freeswerk. Een freesmachine is duurder in aanschaf en gebruik dan een computer. Een freesmachine verbruikt veel meer stroom. Freesjes slijten en moeten regelmatig vervangen worden. Bij het frezen kan is mis gaan, waardoor je bijvoorbeeld een plaat kunt weggooien = hoger risico op extra kosten.
Hallo! Die vragen zijn (volgens mij) simpel te beantwoorden.

[*]Een CNC frees is een stuk goedkoper dan een personeelslid in aanschaf (een cnc frees gaat economisch 5 jaar mee, een personeelslid kost in die periode ruim het 3 voudige?).
[*]Een frees gebruikt stroom wanneer hij aan staat en geld verdient. Een personeelslid kost geld, ook als hij niks nuttigs doet omdat hij een kater heeft of ruzie met de vrouw (of man,ook prima)
[*]Freesjes slijten, klopt, maar dat ene freesje dat 14 euro kost om te slijpen doet meer in een uur dan een personeelslid in een dag met de hand kan. Goedkoper dan frezen wordt het dus niet op dit moment.
[*]Een personeelslid opleiden kost jaren, kennis en kunde kun je niet uitleggen en moet je ervaren door (dure) fouten te maken, een nieuwe machine sleep je naar binnen, zet je neer en stel je af.
[*]Wat er mis gaat met frezen heeft het personeelslid (of ikzelf zegt de gek) veroorzaakt. Machines maken geen fouten maar voeren de in geprogrammeerde fouten wel uit.
[*]Het verschilt enorm per bedrijf of freeswerk onbemand is of niet. Vaak doen wij alle bewerkingen aan een plaat in 1 keer, oftewel een plaat van 2070x2800 in de machine en het kastje montageklaar uit de machine (okee, kantenbanden moet gebeuren). Een programma duurt dan al snel een half uur en daar staat echt niemand bij te kijken. Je loopt naar je pc om de volgende plaat in te stellen en luistert met een half oor of alles goed gaat.

Dit is onze situatie met de daarbij horende antwoorden. Iemand die het tegenovergestelde zegt vanuit zijn situatie heeft vast ook gelijk.
Maak mij blij en abonneer/subscribe je op mijn "kersverse" youtube kanaal: https://www.youtube.com/user/ontwerpopmaatpuntcom
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Firehunter »

Duidelijk, bedankt voor je uitleg.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Portje »

Grafjan schreef: 12 feb 2020 11:48
mark3 schreef: 12 feb 2020 11:36 tekenwerk gebeurt door een persoon, freeswerk niet.
Dat mensen op ons neerkijken omdat we maar een fabrieks arbeider zijn is tot daar aan toe, maar nu zijn we schijnbaar niet eens meer menselijk.
Ik heb me al een tijdje afgevraagd waar dat Graf voor staat, nu weet ik het, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: CNC (uur)tarief

Bericht door Grafjan »

Sta idd als een zombie achter mijn machine’s😃
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Plaats reactie