G code vraagjes

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Hi zit nu wat te klooien met ruwe G code en wil even weten of het idee wat ik heb juist is.

Ik wil 42 M5 potholes maken op coordinaten die ik heb uitgemeten op de machine, dus machine coordinaten (niet werkstuk coordinaten).
Nu wil ik steeds een G0 naar een machine coordinaat doen (dat kan volgens mij door er G53 voor te zetten)
en dan een subroutine aanroepen die zo'n pothole maakt en die is weer gebaseerd op 0,0 als center dus dan moet het systeem naar incrementele afstands modus ipv absolulte afstandsmodus.

Zoals ik het nu lees en hopelijk goed begrijp doe ik dus zoiets als het volgende klopt dat ? Of is er een betere methode ?

G0 G53 X... Y... (machine coordinaat volgende potgat)
G91
gosub Frees_Pothole
G90
G0 G53 X... Y... (machine coordinaat volgende potgat)
G91
gosub Frees_Pothole
G90


Sub Frees_Pothole

(hier de G code die de pothole freest met center coordinaat 0,0 )

Endsub
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door audiomanics »

Als de potgaten in een bepaalde matrix staan kan je de hele boel ook in een for-next lus zetten.. Berekeningen kan Eding ook prima voor je doen..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sterker nog.. 'k heb daar een macrootje voor.. maar dat werkt alleen op mijn machine..

De vraag is echter.. waarom wil je het zo doen?.. om er van te leren?.. dan moet je het vooral niet laten.. is het iets wat je vaker gaat doen?.. Schrijf een Macro.. is het een One-Off?.. Maak een tekening, trek em door de Cam..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Ook een interessante optie inderdaad.
In dit geval zijn de ribben van de OSPF waarop de gaten moeten passen iets verschoven tov de t slot plaat. Ik heb dus de X as met de t slot plaat uitgelijnd en de kleine afwijking op de X tov de Y as met een C++ programmaatje uitgerekend en de machinecoordinate als g code file weg geschreven. De gcode voor de pothole is door FilouNC gegenereerd.

Dus mijn voorkeur gaat naar de subroutine, dus dit kan werken? Morgen eens simuleren en dan kan het echte werk beginnen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Ja is een oneoff maar geen zin om 42 gaten te tekenen en 42* dezelfde operatie in het campakket uit te voeren en inderdaad om te leren.
Hoe mooi cam het allemaal ook kan ik wil het zelf snappen en de g code begrijpen, dat is dan iets wat Hugo me heeft bij gebracht ;-)
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door audiomanics »

Bij twijfel en experimenteren bestaat er ook zoiets als simuleren en zelfs "luchtfrezen" …

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het toverwoord is G92 X0 Y0. :mrgreen:
Ik kan je wel een voorbeeld mailen, staat in m'n verhaal G-code voor dummy's wat ooit hier op het forum aanwezig geweest is maar niemand kan vinden.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door andrefc101 »

Jammer dat Eding geen G66 (modal macro) ondersteund, dan is het echt heel gemakkelijk..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 08 mar 2020 08:24 Het toverwoord is G92 X0 Y0. :mrgreen:
Ik kan je wel een voorbeeld mailen, staat in m'n verhaal G-code voor dummy's wat ooit hier op het forum aanwezig geweest is maar niemand kan vinden.
Oh die heb ik Hugo 8)
Ga daar zo weer eens even in lezen dan, ikhad het niet zo snel gevonden.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6306
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: G code vraagjes

Bericht door Kjelt »

Preset positie G92 dat is wat anders dus dan de werkstuk coordinaten nullen ?
En met G92.1 hef je het weer op.

Maar wat ik dan niet begrijp is deze (uit jouw cursus)
Lijkt alsof die gehrugenpositie "automagisch" bij de G92 Y offset hoort, dat vind ik vreemd?

20096
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Allemaal te ingewikkeld, gewoon G92.1 om op te heffen. (ik ben helemaal niet geïnteresseerd wat er intern in parameters gebeurt, althans zo min mogelijk)
Aan het begin van je subroutine de boel op 0 zetten, en aan het eind dat weer op heffen, dan is je originele nulpunt weer actief, of dat nu machine coördinaten zijn of een ander nulpunt (mag) niet uitmaken.
( Er zit bij Eding een dingetje met die G92, maar dat kun je in de instellingen kiezen volgens mij, ga ik hier ook niet over in discussie, daar komen we toch niet uit :lol: Maar wil er volgende week wel iets over zeggen eventueel.)
Het effect is dat het nulpunt in die subroutine tijdelijk op de positie ligt waar je staat op het moment dat je de subroutine aanroept.

G92.3 lijkt me niet zo vaak nuttig, maar als je perse dat laatste G92 preset punt weer wilt activeren... (b.v. wanneer je tussendoor toch even van het originele nulpunt gebruik wilt maken, lijkt me niet erg praktisch)
(Waarom ik die daar in het voorbeeld aanhaal ontgaat me volledig op dit moment. :lol: Is ook alweer ruim 6 jaar geleden volgens mij. Gelukkig doe ik het verderop in het voorbeeld met dat frontje beter.)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door Arie Kabaalstra »

Kjelt schreef: 07 mar 2020 23:31 Ja is een oneoff maar geen zin om 42 gaten te tekenen en 42* dezelfde operatie in het campakket uit te voeren en inderdaad om te leren.
Hoe mooi cam het allemaal ook kan ik wil het zelf snappen en de g code begrijpen, dat is dan iets wat Hugo me heeft bij gebracht ;-)

Hoeft ook allemaal niet.. EdingCNC kan nesten..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: G code vraagjes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 08 mar 2020 15:29
Kjelt schreef: 07 mar 2020 23:31 Ja is een oneoff maar geen zin om 42 gaten te tekenen en 42* dezelfde operatie in het campakket uit te voeren en inderdaad om te leren.
Hoe mooi cam het allemaal ook kan ik wil het zelf snappen en de g code begrijpen, dat is dan iets wat Hugo me heeft bij gebracht ;-)

Hoeft ook allemaal niet.. EdingCNC kan nesten..
Lijkt me ideaal met een random patroon. :cry:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
keesfrees
Berichten: 3112
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: G code vraagjes

Bericht door keesfrees »

Er bestaat zeker software voor een doelloos, ordeloos, slordig, wanordelijk, incidenteel, toevallig patroon, maar dat kost veel centen.
En bij mijn pogingen om automatisch te nesten liep ik tegen het invoerproces aan, voor mij is het eventuele voordeel dan snel niet aan de orde.
Plaats reactie