230 volt automaat op 24 volt ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door keesfrees »

benkr schreef: 10 mar 2020 15:59
keesfrees schreef: 10 mar 2020 15:52
DaBit schreef: 10 mar 2020 14:31 DC versus AC maakt wel een verschil, maar bij 24V speelt dat nog niet zo.
Een zekering heeft van spanning geen weet, tot da-tie kapot gaat cq onderbreekt.
Er zit ook wel iets in wat op spanning reageert,
De N zit vaak, maar niet altijd aangesloten op de automaat. Of daar iets mee gedaan wordt weet ik niet.
Ik had het ook even over het algemene principe van een zekering, die bewaakt de maximale stroom door 1 geleider. (de zwakste staat op wacht)

Ik gebruik deze automaten ook voor gelijk stroom zonder probleem. En, beter een niet optimale zekering dan geen zekering.
Een zekering heeft 2 functies, snel bij kortsluiting en langzamer bij overbelasting.
En, idd, mooi gemaakt :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Installatieautomaat
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door HD13 »

Ja kan maar.....

Wat al door een paar mensen is genoemd voor gelijkstroom (DC) moet je rekening houden met vlambogen.
Omdat wisselstroom (AC) 50x per seconden wisselt van positief naar negatief zal de vlamboog bij uitschakelen op de nul doorgang gewoon stoppen.
En dan nog afgezien van ionisatie van de lucht.

Gelijkstroom wisselt niet en heeft dus ook geen nul doorgang zal daardoor meer tijd en contact afstand nodig hebben om te stoppen.
De meeste fabrikanten geven in datasheets aan waar de grenzen liggen in dit geval dan tot hoeveel Vdc de automaat mag hebben.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door Erik »

Zou toch maar de datasheet napluizen op geschiktheid voor DC ondanks alle adviezen hier. De eerstedebeste datasheet die ik erop nasloeg laat toch duidelijk zien dat de automaat alleen geschikt is voor AC https://www.hager.nl/producten/energied ... /35297.htm
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 10 mar 2020 15:52 Een zekering heeft van spanning geen weet, tot da-tie kapot gaat cq onderbreekt.
En zoals aangehaald door voorgangers is dat precies het moment waarop de ellende begint, want een DC stroom onderbreken is precies wat je ook doet als je je TIG-toorts aanstrijkt. Ik kan me nog een demootje herinneren waarin ze 1500VDC/10A onderbraken. Dat was aardig indrukwekkend.

Maar 24VDC is lager dan de kathode- en anodeval van de contactmaterialen in lucht bij elkaar opgeteld. Dus dat zal automatisch doven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door keesfrees »

En wat ook mogelijk nog mee speelt is de evt inductie vd belasting.
Maar, over wat voor stroom sterkte hebben we het hier over eigenlijk ?
spinningwheels schreef: 10 mar 2020 14:10 6A
Plaats reactie