230 volt automaat op 24 volt ?

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door spinningwheels »

Gaat dat werken?
een 230 volt installatie automaat gebruiken voor 24 volt?
Ik zou zeggen stroom is stroom of het nu 6A 230 is of 6A 24 dat maakt voor een gewone zekering immers ook niets uit
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door DaBit »

DC versus AC maakt wel een verschil, maar bij 24V speelt dat nog niet zo.

Ik ben er redelijk zeker van dat het gewoon kan, maar het eindoordeel laat ik aan de experts over.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door Kars-cnc »

Ja, dat zou volgens mij gewoon moeten werken. Als het 24V gelijkspanning is zou er enige afwijking kunnen zijn in de afschakelstroom kunnen zijn t.o.v. 230V wissel. Maar omdat zo'n automaat bij volle kortsluiting in minder dan een halve periode reageert is ook dat niet veel denk ik...

Let wel, ik baseer dit op mijn kennis van hoe deze automaten werken. Mijn ervaring met een 230V automaat op 24V is 0,0 :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door Kjelt »

Ik heb dit wel getest , pas nog op een labvoeding, sloeg inderdaad gewoon af bij een driemaal grotere stroom na een halve minuut ofzo, niet helemaal volgens de spec maar close.

Let wel op:
1) dat een automaat van bv 6A volcontinu dus 24/7 die 6A volhoudt en dat deze pas bij een anderhalf keer hogere stroom na een tijd afslaat.
2) dat die wachttijd de karakteristiek is deze wordt aangeduid met een letter op de automaat meestal B of C. Industriele automaten zoals D of K daar heb ik mee getest en een K versie sloeg zelfs bij 2x de nominale stroom na enkele minuten nog niet af, onbruikbaar fus als je brand wilt voorkomen.

Dus ik weet niet voor welk scenario je wilt testen en ook belangrijk wat voor voedingbgebruik je? Als je bv een switchmode power supply (schakelende voeding) gebruikt dan heeft deze meestal al een strombegrenzing/
Dus neem je 6A automaat als voorbeeld als je een 24V 6A PSU hebt en die sluit je kort gebeurt erhelemaal niets, de PSU gaat 6A leveren en de automaat vind dat prima.
Als je een 10A voeding hebt en je sluit deze kort of trekt langduring 10A dan slaat je automaat wel uit.

Er zijn speciale 24V zekeringen, zelfs thermische resetbare die zijn ook niet zo duur en ook digitale die de stroom continu monitoren.
Die laatste is bv de Puls PISA serie, die kosten wel wat.
https://www.conrad.nl/p/puls-dimension- ... 4-x-513926
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1767
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door Kars-cnc »

Kjelt schreef: 10 mar 2020 14:57 Ik heb dit wel getest ...
Ha... volgens de expert kan het dus ook 8)
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door benkr »

Ja hoor, ik heb er tientallen toegepast in Accu laad systemen voor vliegtuigaccu's.
Als het ergens niet zou mogen dan is het daar wel.
Daar vinden ze altijd wel een reden waarom iets niet mag dus......
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door Kjelt »

Nou ja expert :lol:
Maar heb er wel mee getest en gespeeld ja.

Je wilt alleen even kijken waar je het precies voor wilt toepassen.

Als je een lineaire 24V voeding hebt van 20A ofzo en je wilt beveiligen tegen kortsluiting terwijl je circuit normaal <5A verbruikt maar piekstromen moeten wel kunnen dan is zo'n 6A automaat met B of C karakteristiek prima.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door spinningwheels »

Dank ,
Het is idd als kortsluit beveiliging op een dikke 24 volt voeding .
Gewoon doen dus
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door Bjornski1976 »

Een automaat die maximaal geschikt is voor 230Vac50hz zal op 24Vac ook gewoon werken. In het algemeen is het een bimetaal wat door een te hoge stroom opwarmt met als gevolg afschakeling.
Let wel dat door de spanningswisseling de vlamboog die ontstaat bij afschakelijken veel minder is dan bij gelijkstroom. Daar de boog wil blijven staan door een niet wisselende stroom.
Ik weet niet zeker of het onderstaande helemaal klopt maar zal wel het e.e.a. verkkaren.
Om iets op te warmen heb je vermogen nodig. In dat geval spanning X stroom. Doordat de spanning lager is warmte het allemaal wat langzamer op en reageert het wat trager lijkt me.
Waarom gebruikje geen polyfuse of autozekeringen.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
keesfrees
Berichten: 3119
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door keesfrees »

DaBit schreef: 10 mar 2020 14:31 DC versus AC maakt wel een verschil, maar bij 24V speelt dat nog niet zo.
Een zekering heeft van spanning geen weet, tot da-tie kapot gaat cq onderbreekt.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 10 mar 2020 15:52
DaBit schreef: 10 mar 2020 14:31 DC versus AC maakt wel een verschil, maar bij 24V speelt dat nog niet zo.
Een zekering heeft van spanning geen weet, tot da-tie kapot gaat cq onderbreekt.
Er zit ook wel iets in wat op spanning reageert, maar inderdaad, bij 24V is die invloed minimaal.
Haal er eens eentje uit elkaar en verbaas je wat je allemaal tegenkomt.
Idem voor een aardlek automaat. En daar maakt het wel degelijk verschil.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door Kjelt »

Bjornski1976 schreef: 10 mar 2020 15:21 Let wel dat door de spanningswisseling de vlamboog die ontstaat bij afschakelijken veel minder is dan bij gelijkstroom. Daar de boog wil blijven staan door een niet wisselende stroom.
Goed punt maar bij 6A ben ik daar niet heel bang voor, ook niet dat de contacten lassen. Het is best een flinke kracht waarmee een automaat afschakelt.
Bij grotere stromen is dat zeker een belangrijk issue.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door benkr »

Ook bij 50A werkt het nog gewoon goed bij 28VDC.

Bedenk dat die dingen KiloAmperes af kunnen schakelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6328
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: 230 volt automaat op 24 volt ?

Bericht door Kjelt »

Klopt, ik zat even te denken over het voor DC deraten van relais, oftewel relais die bv 230VAC 10A kunnen schakelen worden door de fabrikant voor DC bv maar op 6A gegarandeerd. Alleen relais moeten duizenden keren aan en uitschakelen en door het vonken kun je contact corrosie krijgen. Een automaat daarentegen is gemaakt om permanent contact te maken en juist die ene keer dat het fout gaat bij kortsluiting gegarandeerd af te schakelen, een heel andere toepassing.
Plaats reactie