Even een zaadje planten...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door joopbos »

https://vimeo.com/400057735
Deze groep werkte direct samen met een intensivist, daarmee voorkom je dat je iets maakt wat echt fout is.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Bjornski1976 »

Net het volgende berichtje ontvangen. Toch goed hoe ze dit aanpakken.

Bericht van OperationAIR: Er is massaal gereageerd op onze oproep voor vervoer, waardoor je waarschijnlijk niet opgeroepen bent. Toch willen we je via deze weg van harte bedanken voor je reactie! Door de grote hoeveelheid reacties hadden we binnen no-time koeriers gevonden, waardoor we zo snel mogelijk ons prototype konden bouwen. Indien we later in het productieproces nog hulp kunnen gebruiken, kan het zijn dat je alsnog een belletje van ons krijgt!
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door benkr »

Ik las ook al een artikel over een bedrijfje wat direct mondkapjes en beademingsapparatuur uit China kon leveren.
Het probleem was dat de overheid nergens thuis was/is en dat ze dus van de hoek naar het kastje werden/worden gestuurd.
Ze zijn al een week bezig contact te krijgen en hadden komende maandag al flink wat spullen hier kunnen hebben.
De hele situatie is dusdanig chaotisch en de overheid dusdanig bureaucratisch dat even snel wat doen een utopie is en blijft, ook nu dus.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Ja, en van die Belgen heb ik ook nog steeds niets gehoord. Ik ga er maar van uit dat het niets gaat worden. (voor ons)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

Tja, ik denk het ook Johan, het was voor mij echt een teleurstelling toen ik van OperationAir dat Logistieke ondersteunings verzoek kreeg, na aanbieding van onze CNC kennis en kunde. Dat SMS-je over die stormloop op dat logistieke ondersteunings verzoek heb ik ook gehad...einde verhaal dus. Op het nieuws werd mij wel duidelijk dat hele grote professionals zoals VDL alles uit de kast halen voor ondersteuning....daar kunnen wij echt niet tegen op.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Sven »

Weer even een brainwave:

Kan een Scuba regulator niet worden omgebouwd naar een regeling op gewone atmosferische druk, om ademhaling te vergemakkelijken?

Als een van jullie weet of dit technisch te doen moet zijn, dan ga ik kijken of ik een medisch antwoord kan krijgen op de vraag of een corona patient echt van buitenaf beademd moet worden of dat ondersteuning soms ook al kan helpen.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

Sven schreef: 28 mar 2020 11:48 Weer even een brainwave:

Kan een Scuba regulator niet worden omgebouwd naar een regeling op gewone atmosferische druk, om ademhaling te vergemakkelijken?

Als een van jullie weet of dit technisch te doen moet zijn, dan ga ik kijken of ik een medisch antwoord kan krijgen op de vraag of een corona patient echt van buitenaf beademd moet worden of dat ondersteuning soms ook al kan helpen.
Goed idee. Of dit technisch mogelijk is weet ik niet. Maar alleen ondersteuning zal denk ik niet genoeg helpen want dan hadden de medici allang de C-PAD ingezet. Een ondersteuning bij slaapapneu. Die van mij is bijvoorbeeld ingesteld op 7,5 mm kwik.
Gebruikersavatar
Maarten Visser
Berichten: 36
Lid geworden op: 09 jun 2008 10:02
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Maarten Visser »

Om mee te doen met het Kivi initiatief willen ze wel je diploma zien want alleen "echte " ingenieurs mogen meedoen. Nou ik ben een fluitenbouwer met 2 3D printers, ervaring met tekenen in Rhino en een precieze draaibank, maar ik ben daar dus niet welkom. Want geen echte ingenieur.
Maar als ik iks kan betekenen... zijn er nog andere initiatieven?
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5985
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Sven »

Ja, zo gaat dat he?
Een diploma is "met een oogopslag te begrijpen"
Om ervaring te beoordelen moet je een ervaren ervaringbeoordelaar zijn.

Er wordt al een tijd geroepen dat creativiteit en andere softe skills de toekomst zijn maar zolang als er niet getraind wordt op beoordelen op andere gronden dan diploma's gaat dat niks worden denk ik.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

Ben gelukkig geen lid van kivi. Ik vind het schandalig, ze hebben hele grote oogkleppen op. Alle hulp en creativiteit is in deze surrealistische tijd welkom, diploma of niet! Zo’n papiertje zegt helemaal niks!
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

Als ik sollicitanten moet beoordelen is het papiertje wel zo ongeveer het laatste waar ik naar kijk. De kans dat je veel hebt aan een figuur met 2 universitaire diploma's en als hobby fitnessen en uitgaan is niet zo gek groot, leert de ervaring.
Magoed, jammer inderdaad van die Kivi.

Nu verwacht ik eigenlijk toch wel dat 'wij' het beste van pas komen bij de simpelere zaken; die moeten ook gebeuren. Dat taxibedrijf met hulpvraag was opzich wel een goed voorbeeld eigenlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
harm69
Berichten: 34
Lid geworden op: 18 nov 2011 23:21
Locatie: Veldhoven

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door harm69 »

Ik heb de KiVi link hier geplaatst met het idee dat dit een soort publieke 'marktplaats' zou worden voor vraag- en- aanbod van technische diensten. Dat is niet helemaal uitgepakt zoals ik dat verwacht had: Je kon je aanmelden als 'expert' of als 'coordinator'. Alleen die laatste groep krijgt alle vraag- en aanbod info te zien. Omdat ik me alleen als 'expert' had aangemeld krijg ik nauwelijks terugkoppeling wat er loopt. Het ligt dus niet alleen aan 'het papiertje'.

Dat zie ik op meer plekken (ook op ons werk loopt een activiteit, waarvan de zichtbaarheid veel lager is dan ik had gehoopt).

Overigens: Een goede indruk van de eisen aan een nood-beademingsapparaat staat hier: https://www.gov.uk/government/publicati ... cification.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Kars-cnc »

harm69 schreef: 02 apr 2020 08:58 Overigens: Een goede indruk van de eisen aan een nood-beademingsapparaat staat hier: https://www.gov.uk/government/publicati ... cification.
Dat is een mooi overzicht van wat er allemaal bij komt kijken. Het maakt duidelijk dat de meeste simpele oplossingen die je op YouTube e.d. ziet alleen geschikt zijn voor kortdurende nood-beademing. En soms zelfs dat niet eens. Het feit dat je niet zomaar een balg in iemands longen leeg kunt duwen, maar dat dat op basis van gecontroleerde druk moet gebeuren is een eye opener wat mij betreft. Ook dat de uitadem druk positief moet blijven is iets wat ik niet had verwacht.

Het lastigste voor langdurige toepassing is denk ik de zuurstof re-cycling. Zonder dat is 10 liter zuurstof per minuut nodig!

Kortom, op de zuurstof recycling na, lijkt me een en ander best nog wel te maken door amateurs/hobbyisten maar lang niet zo gemakkelijk als het lijkt.
(dat is trouwens met bijna alles zo 8) )
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Kars-cnc »

Wel aardig om te zien is dat de Britse overheid wel open staat voor snel in elkaar geflanste oplossingen gezien de titel van het document:
Guidance
Rapidly manufactured ventilator system specification

Published 20 March 2020
Plaats reactie