Even een zaadje planten...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Sven »

kawarider schreef: 22 mar 2020 21:32 Sven, wat ik al aangaf: het ontwerp moet goed zijn, er is geen ruimte voor fouten. Als die broertjes zover zijn, knallen maar. Of pik een ander ontwerp van het internet, maar het zoveelste wiel uit gaan vinden? Dan heb je het eerste prototype klaar als we weer genezen zijn.
Het kan uiteindelijk uiteraard zo zijn dat wat een clubje maloten heeft bedacht het zoveelste wiel is, of alleen maar als zodanig wordt beoordeeld.
Maar dat is volgens mij niet waar het om gaat.

Ik denk dat het er om gaat dat als er opeens een tekort blijkt te zijn aan wielen dat er in een oogwenk alternatieve rolmogelijkheden gerealiseerd kunnen worden.
Dat is misschien gewoon een ander wiel maar misschien is een nu nog onbekende manier om iets te laten rollen voor korte tijd wel een betere oplossing.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

Maar dan lijkt me de mail van Ballegooijen even afwachten alsnog slim. Of elders insider info vandaan toveren
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door ruudderooy »

Misschien al handig om een lijstje te maken wie welke machine tot zijn beschikking heeft en ook mee wil werken uiteraard.
kan handig zijn voor de inventarisatie?
co2 laser snijder
cnc router
fdm 3d printer

gr Ruud
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door stekkestim »

Hier alvast wat ik ter beschikking kan stellen
CO2 laser
Fiber laser
Portaalfrees
FDM 3D printer
Resin 3D printer
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

hobbycnc23 schreef: 22 mar 2020 12:58 Heb een mail gestuurd naar het TU Delft team “ Open Air “ en daarin onze denk en maak capaciteit aangeboden.
Heb reeds antwoord gekregen.
Er werd verzocht een contactformulier in te vullen wat ik heb gedaan. En heb de vele mogelijkheden van forum leden onder de aandacht gebracht, door het invullen van de vele vragen die in dat contactformulier stonden. Wellicht komt hier iets uit zodat wij mee kunnen doen met een initiatief van TU Delft & Erasmus ziekenhuis "Operation Air".
https://forms.gle/QavDjhrixXr6RkeE9
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

@hobbycnc23: Helemaal top.

In 'noodsituaties' waarin je in korte tijd tot een eindresultaat wil komen geloof ik in 2 dingen die werken:
- Als separate cellen tot eindresultaat kunnen komen zoals bij Jacala's brilletjes: jezelf opsluiten in je hok, en gas erop!
- Als er grotere teams nodig zijn zoals beademingsapparatuur: een praktisch militaire commandostructuur.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
fluppie
Berichten: 130
Lid geworden op: 18 aug 2019 00:19

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door fluppie »

En ik kan zaken 3D scannen met de FARO 8-axis ScanArm, ook handig als "onderlegger"/template om te gaan reverse engineeren. 8)
motormuis
Berichten: 841
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door motormuis »

ik heb een draaibank dia tot 320 lengte 700mm
oude Brigetbord
en een CNC gestuurde freesmachine x850 v400 z500
en natuurlijk de nodige kunststoffen
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door DaBit »

Zelf heb ik een twee-materiaal 3D printer, een 3-assige CNC freesmachine die voor maar weinig materiaalsoorten bang is, een CNC-draaibank, en zaken als TIG-lasapparaat en handgereedschap.

Verder kan ik nog een team aan electronici, FPGA-programmeurs en embedded software engineers mobiliseren.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

Geweldig allemaal!!!
Ik wacht ff de reactie van OperationAir af en als het te lang duurt, ga ik bellen, eind van de middag
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Ik heb 3assige cnc freesmachine en klein draaibankje conventioneel zonder voeding, kan niet veel meer dan kunststof frezen , of het zou op mijn werk moeten mogen.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door serum »

Viel mij gisteren al op toen ik op Alie aan het zoeken was, ze zijn weer massaal beschikbaar in China.



Hi Sir,
OMNI CNC can provide the face Masks to help and protect you

We have face mask in stock, such as KN95, 3ply, etc, and can provide 50-10 million pcs face masks.

Contact me if you have interest.

Best regards,

Jack Liang
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beetje wat ik extra kan toevoegen.
Vacuum vormen, lasersnijden, heel klein spuitgieten (maar contacten met 'echte' spuitgieters is zo gebeurd en als het om serieuze aantallen gaat is een professionele matrijs ook betrekkelijk snel gemaakt)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door benkr »

Ik denk dat ik wel een flinke productiecapaciteit kan organiseren, dan denk ik aan mijn voormalige werkgever, ik denk wel dat ik daar het een en ander voor elkaar kan krijgen als het op handjes aankomt, eventueel ook mechanische werkzaamheden, 3 en 5 assig frezen, draaien, lassen 3D printen en nog wel het een en ander.
Maar vooral ook handjes in een redelijk aantal, zeg tientallen.
Plaats reactie