Even een zaadje planten...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Ik zoek ook nog een oplossing om gaatjes te maken in de sheets. Nu gaat dat handmatig met een perforator en dan dus 2 keer per sheet om 4 gaatjes te maken. Schiet niet echt op. Nu dacht ik zelf om een stapeltje van b.v. 100 stuks in een klem te zetten en dan de 4 gaatjes te boren. Dat gaat volgens mij al een heel stuk sneller.

Maar misschien is er hier nog iemand die een veel beter idee heeft!! Laat maar horen! :idea:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door motormuis »

twee perforators op de juiste afstand op een plaat monteren de twee hendels verbinden en de gaten in een keer ponsen
gaten boren in 0.3mm valt tegen ook als je een stapel makt
als je dit wil boren zou je een kans hebben als je de platen vlak naast de boor goed aan kan drukken
of de kunststof tussen twee platen klemmen en dan boren met een boor voor hout waar de punten snijden
of kijken dat je een boor krijg dit in de papierverwerking gebruikt wordt een buisboor maar ik denk dat die de kunststof aan elkaar gaat smelten
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Ja, ik zit te denken aan b.v. een kunststof plaat en die uithollen zodat er een heel pak sheets in kan. Dan een "deksel" er op vastklemmen en dan de gaatjes boren. Dat zou misschien mooi op de portaalfrees kunnen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door motormuis »

ja HMPE 1000 platen onderplaat 25 mm dik 15 mm uitkameren bovenplaat randen affrezen dat ze in de kamer past en met de oversteek vastgeschroefd kan worden
als je materiaal nodig heb geef ff aan hoe groot dan stuur ik het op
als je mij de maat van de sheets door geef kan ik ook de platen op maat maken
Hans
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

A4 perforator met verstelbare ponsjes? of is dat te klein.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

hugo stoutjesdijk schreef: 14 apr 2020 16:43 A4 perforator met verstelbare ponsjes? of is dat te klein.
Nee, gaat ook te langzaam. Er zijn er nu 1500 gedaan maar daar krijg je toch een lamme arm van ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

Johan, voor die gaatjes heb ik misschien een idee.
Ik neem aan dat het die gaatjes in de 4 mm dikke pmma moeten komen van 400 x 600 mm
Hoeveel gaatjes op één rij in de x richting en hoeveel in de y richting? Wat is de steek in x en y ?
Wat moet de min. Productie per uur zijn? En wat is de diameter van de gaatjes, toleratie?
Krijg nl de file niet geopend
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Nee, het zijn gaatjes van 5,5 mm en die komen in de sheets die voor het gezicht zitten. Dit zijn A4 vellen van doorzichtig PVC van 190 micron dik. Er moeten 4 gaatjes in komen.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

Dan maak ik toch ff een semi automatische ponsmachine van twee perforators, of van één viergaats perforator op perslucht? Want die gaatjes zijn 5,5 mm
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Hoi Geert,

Met een ponsmachine zou wellicht ook kunnen maar niet met 100 gelijk denk ik. Ik denk dat je daar best veel kracht voor nodig hebt. Ik ga eerst maar eens een mal maken en kijken hoe het op de freesmachine gaat.

PS. Je vraagt je misschien af waarom 100 tegelijk maar er zitten er 100 in een pak dus dan kan het hele pak er in 1 keer in, hopelijk ook zonder uit te pakken. Dat scheelt weer extra handelingen.

@Hans, ik heb nog wat materiaal liggen maar bedankt voor het aanbod!!
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hobbycnc23 »

Zo’n 3 jaar geleden bij het opruimen voor de verhuizing heb ik een handpons voor metaal weggegeven :mrgreen: was nu voor die 19mm pak van 100 stuks heel goed uitgekomen. Ik denk dat de beste man hem nog heeft. Diepte hart matrijs tot achterkant schat ik circa 150 mm. Is dat voldoende? Zal ik die vragen? We moeten dan alleen nig een boven en onder matrijs hebben die past. Voor rond 5,5 mm is dat denk ik wel te vinden
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Kan je gaan opspanning maken op de cnc freesmachine en er een 2 Snijder van 5,5 in laten zakken? Freesje heb ik hier wel eventueel.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Grafjan schreef: 15 apr 2020 11:56 Kan je gaan opspanning maken op de cnc freesmachine en er een 2 Snijder van 5,5 in laten zakken? Freesje heb ik hier wel eventueel.
Trouwens, dan zal de boel wel gaan smelten.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Grafjan schreef: 15 apr 2020 11:56 Kan je gaan opspanning maken op de cnc freesmachine en er een 2 Snijder van 5,5 in laten zakken? Freesje heb ik hier wel eventueel.
Dit is ook het idee. Maar ik geef de voorkeur aan een 1 snijder voor betere lossing. Ik ga voor 2 pakken per keer, dus 200 vel.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Plaats reactie