Even een zaadje planten...

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Ballegooijen »

Deze video staat in een ander draadje. Het maken van veiligheidbrillen:

Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er wordt wel erg op mondkapjes gefocussed, als ik het artikeltje uit ziekenhuis Assen lees, nieten ze die dingen zo in elkaar, gebruikmakend van doek wat ze in het groot gebruiken. (Zal ook wel met strijkbaar kleefband werken)
De KIVI zet alleen in op gecertificeerde ingenieurs, maar alle technische handjes die verder eventueel beschikbaar zijn om te produceren (ook in een bepaalde richting hoog gekwalificeerd, ingenieurs maken die machines niet, dat zijn metaalbewerkers, gereedschapmakers, instrumentmakers) worden dan niet mee genomen. Lijkt me een gemiste kans. Maar het initiatief is nog pril en kan in no time aangepast zijn.(van het positieve uitgaan)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jacala is weer super goed bezig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Kjelt »

Ik zag dat er ook al een opensource beademingsapparatuur site is voor degenen met 3D printers.
Alleen zullen die dingen niet zo heel simpel in elkaar steken denk ik maar goed beter iets dan niets.

Wat betreft mondkapjes , die worden door artsen en verpleegkundigen in de luchtsluis al weggegooid ivm mogelijke besmetting.
Daarom hebben ze er ook zoveel van nodig.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Markus »

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 mar 2020 12:30 Ik zag dat er ook al een opensource beademingsapparatuur site is voor degenen met 3D printers.
Alleen zullen die dingen niet zo heel simpel in elkaar steken denk ik maar goed beter iets dan niets.

Wat betreft mondkapjes , die worden door artsen en verpleegkundigen in de luchtsluis al weggegooid ivm mogelijke besmetting.
Daarom hebben ze er ook zoveel van nodig.
Dan moeten ze daar ook na gaan denken, ze zijn niet gewend dat het ook steriel gemaakt kan worden waarschijnlijk, maar als iedereen in z'n locker een plastic doos heeft en een druppelflesje waterstof peroxide, kunnen ze hun eigen mondkapje waarschijnlijk morgen weer gebruiken.

Dat die waterstof peroxide werkt (was wel een concentratie die je niet op je vingers moet krijgen), geloof ik wel, heb ooit speciale druppelaars gemaakt om steriele verpakkingen daarmee te voorzien van een druppeltje voordat ze dicht gesealt werden, daarvoor werden de pallets met dozen allemaal door de gamma-straler gehaald, dus logistiek en kosten waren een reden om die druppel units in te zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
motormuis
Berichten: 837
Lid geworden op: 17 apr 2018 19:33
Locatie: Swalmen

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door motormuis »

als ik kan helpen op het gebied van kunststof POM NYLON HMPE PVC PET PMMA in wat voor vorm ook doe ik graag mee
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Bjornski1976 »

Die glazen buis zal wel van quartz glas moeten zijn on zo maximaal UV licht te kunnen door laten.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 21 mar 2020 13:17 Dan moeten ze daar ook na gaan denken, ze zijn niet gewend dat het ook steriel gemaakt kan worden waarschijnlijk, maar als iedereen in z'n locker een plastic doos heeft en een druppelflesje waterstof peroxide, kunnen ze hun eigen mondkapje waarschijnlijk morgen weer gebruiken.
Nee Hugo nu mis je iets. Er mag NIETS wat besmet is uit die luchtsluis komen, NIETS!
Dus mensen gaan de sluis in doen met hun besmette handschoenen het besmette mondkapje af, en gooien daarna het meteen weg net als daarna het pak en handschoenen.
In Rotterdam ontsmetten ze door nood nu de mondkapjes maar dat kan maar 1 keer en is uit pure noodzaak.
We zijn de cleanroom gewend om ook een bepaalde volgorde aan te houden maar dat is iets heel anders want daar is het juist andersom, stof van buiten niet mee naar binnen nemen.
Hier wil je virussen zo ontzettend klein niet de sluis uit laten en ook niet op je kleren , haren etc.
Zelfs daarna moeten ze nog hun handen en armen scrubben, just in case.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door serum »

Hier idem. Ik zou graag mee brainstormen over de problematiek. Ik weet niet precies waar nu de zere plek zit. Wat mij verwondert. Hotels staan leeg. Lijkt mij een eersteklas plek voor een noodziekenhuis. Sportscholen idem. Weet niet of apparatuur een probleem is? welke apparatuur zou gemist worden? Allereerst wil je de besmetting onder het bedienende personeel voorkomen. Dat lijkt tot nu toe niet goed te lukken. Volledige pakken lijken mij het best. Maar dan. Kritische patienten zijn er volgens mij niet alleen met beademing. Die hebben geconcentreerde zuurstof nodig. (als dat al voldoende is, begreep dat stikken in het vocht het grootste probleem is). Weet niet of we met onze handigheid een bijdrage kunnen leveren. In de medische wereld wordt geen risico genomen dat een sterfgeval teruggeleid kan worden naar hen qua verantwoordelijkheid. Wanhopige tijden roepen voor adequate en pragmatische oplossingen, maar zo werkt de medische wereld niet.


China. 2 procent overledenen. Lombardije, 11 procent. Verschil zit in samenstelling. Ouderen. 65+-ers China 1:8, italie 1:4 (en een stukje cultuurverschil/samenstelling van het gezin).. Duitsland bijna geen sterfte. Waarom? ze testen daar massaal. Dus het aantal geregistreerde dragers heeft een realistischer niveau. Die cijfers zeggen allemaal niet veel, anders dan dat er heel veel mensen overlijden aan Corona. (en iedere die overlijd is er 1 teveel).

Reed gisteren door Zutphen, zag een kantine met een man of 25 bij elkaar aan de tafels zitten. Patient 31, ben jij dat?

Hier in huis hebben we 2 zieken gehad, 5 dagen 40 graden plus koorts meer dood dan levend. 4 dagen alleen maar geslapen. leek hersteld. 3 dagen later extreem verkouden. longontsteking, knallende hoofdpijn. Flink rochelen bij het ademhalen, 's nachts rechtop in bed wat proberen te slapen ik had 1 gekneusde rib van het hoesten. heb 9 weken lopen hoesten als een malle en een week of 2 hoofdpijn gehad. Nu nog steeds snotterig (dus eigenlijk al een maand of 4 niet helemaal fijn). Mijn knappe bruid had 2 gekneusde ribben. ik ben nog nooit in mijn leven zo ziek geweest. (was december 2019, dus houdt geen steek met het corona-virus, maar de symptomen hebben flinke overlapping). Weet wel dat mijn moeder dat 10:1 niet overleefd had. (COPD, hartpatient etc)..

Ik houd mij warm aanbevolen om te frezen/printen of te engineeren.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Danny »

Bjornski1976 schreef: 21 mar 2020 14:10 Die glazen buis zal wel van quartz glas moeten zijn on zo maximaal UV licht te kunnen door laten.
Die buis is enkel om de lamp droog te houden en is bij het behandelen van lucht helemaal niet nodig.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Danny »

serum schreef: 21 mar 2020 14:32 Reed gisteren door Zutphen, zag een kantine met een man of 25 bij elkaar aan de tafels zitten. Patient 31, ben jij dat?
Dommer kan niet meer.
Alle aanwezigen verplichten om te gaan helpen op de spoedafdeling van het lokale ziekenhuis.
Al is het maar om op te ruimen en afval weg te brengen.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door Grafjan »

Ik heb er natuurlijk totaal geen verstand van, maar er zitten hier mensen die 4-assige cnc machine’s met wisselaar , draaibanken lasermachine’s 3-d printers bouwen horloge makers enzovoort . Hoe moeilijk is zo’n. beademing’s apparaat nou eenmaal? (en dat is dus echt een vraag).Dat zo’n ding niet gecertificeerd is zal je toch worst zijn als het je laatste redmiddel is.
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Even een zaadje planten...

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 21 mar 2020 14:27
hugo stoutjesdijk schreef: 21 mar 2020 13:17 Dan moeten ze daar ook na gaan denken, ze zijn niet gewend dat het ook steriel gemaakt kan worden waarschijnlijk, maar als iedereen in z'n locker een plastic doos heeft en een druppelflesje waterstof peroxide, kunnen ze hun eigen mondkapje waarschijnlijk morgen weer gebruiken.
Nee Hugo nu mis je iets. Er mag NIETS wat besmet is uit die luchtsluis komen, NIETS!
Dus mensen gaan de sluis in doen met hun besmette handschoenen het besmette mondkapje af, en gooien daarna het meteen weg net als daarna het pak en handschoenen.
Ja, ik begrijp dat mijn oplossing misschien niet de meest juiste is, is meer het idee, maar dat wil niet zeggen dat er geen mogelijkheid is om toch iets creatiefs te bedenken. Dat omkleden is natuurlijk een kip-ei probleem, en het meest lastige.

Het lastige voor veel mensen is om van onmogelijkheden om te denken in mogelijkheden.

Ik kwam vroeger af en toe wel in dat soort luchtsluizen, tot aseptische aan toe (dus 2x omkleden), de plantenspuit met IPA werd daar veelvuldig gebruikt weet ik nog wel, inclusief het Weller soldeerstation, ook al planden we mijn werkzaamheden aan het einde van een cyclus, dus daarna werd de hele boel toch nog opnieuw volgens protocol volledig gereinigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie